גלולות: רוצה לשדרג לדור רביעי?

(0)
לדרג

החידושים שחלו בתחום אמצעי המניעה הולידו גלולות למניעת הריון שמתהדרות בפרוגסטרון "משודרג". גלולות אלו גורמות לפחות תופעות לוואי, וגם מטפלות באקנה וב-PMS

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

כולנו מכירים את הגאדג'טים ומכשירי האלקטרוניקה מה"דור הרביעי", אולם בשנים האחרונות חלו פיתוחים מרשימים גם בתחום אמצעי המניעה; "גלולות דור רביעי" - כך מכנה מזכיר החברה הישראלית לאמצעי מניעה ובריאות מינית, ד"ר אריה ישעיה, את הגלולות למניעת הריון החדשות. ד"ר ישעיה, גינקולוג בכיר בביה"ח "בילינסון", מתייחס לגלולות האלה כאל גלולות "משודרגות", הגורמות לפחות תופעות לוואי ויכולות לעזור גם לבעיות רפואיות נוספות.

גלולות למניעת הריון מכילות הורמונים המיוצרים במערכת הרבייה של האישה", אומר ד"ר ישעיה. "כאשר אישה נוטלת את הגלולות, גופה מזהה כי קיימים בגוף מספיק הורמונים ומפסיק את פעילות השחלה, שהיא, למעשה, הבלוטה שמפרישה את אותם הורמונים. ברגע שהשחלה מפסיקה לתפקד, אין בגוף ביוץ - וכך נמנע ההריון. רוב הגלולות, מכל ה'דורות', מכילות שני סוגי הורמונים - אסטרוגן ופרוגסטרון. השינוי מ'דור לדור' וכן מגלולה לגלולה הוא הפרוגסטרון. כלומר, בכל הגלולות יש אותו אסטרוגן, ומה שמשתנה הוא סוג הפרוגסטרון".

גלולות למניעת הריון
גלולות למניעת הריון

התוויות רפואיות נוספות

אז במה נבדלות גלולות השייכות לדור הרביעי מקודמותיהן? לדברי ד"ר ישעיה, מחקרים ארוכי טווח ברחבי העולם גרמו לפיתוח של פרוגסטרון "משודרג", המצוי בגלולות הדור הרביעי. בין הגלולות הללו בולטות הגלולות "יאז" ו"יסמין", שלהן יתרונות רבים. הגלולות מהדור הראשון גרמו הרבה מאוד תופעות לוואי אנדרוגיניות כגון שיעור יתר, השמנה בשל אגירת נוזלים וסיכון לטרומבוזות", מסביר ד"ר ישעיה. "גלולות הדור השני הורידו את הסיכון להיווצרות קרישי דם, אך רובן גבו מחיר של הגברת תופעות הלוואי, ביניהן תופעות אנדרוגיניות. יתרונן של גלולות הדור הרביעי, הוא בהפחתת תופעות הלוואי ואפילו במלחמה בהן.

יתרון נוסף של גלולות הדור הרביעי הוא הקלה על תסמונת קדם וסתית - תופעה חמורה, שהסובלות ממנה מדווחות על עצבנות, דיכאון, ירידה במצב הרוח, ירידה בתפקוד ועוד בימים שלפני הווסת. התופעה במתכונתה הקלה מאוד נפוצה וקיימת אצל כ-50% מהנשים, ואילו בצורתה החמורה קיימת אצל כ-10% מהן. "העובדה שגלולות מסיעות לטיפול בתסמונת תורמת מאוד למטופלות", אומר ד"ר ישיעה.

בניגוד לגלולות אחרות, גלולות הדור הרביעי מונעות הצטברות נוזלים ולפיכך לא גורמות להשמנה ולתחושת כבדות. כמו כל גלולה אחרת, גם הן מפחיתות את הסיכון לחלות בסרטן השחלות והרחם מאחר שהגלולות גורמות לחוסר פעילות של השחלה והרחם למשך שנים, מופחת הסיכון לחלות בסרטן בטווח הארוך.

כל אישה והגלולה שלה

אם כך, מדוע לא לכל הנשים מומלץ להשתמש בגלולות דור רביעי ולנטוש את הישנות? משום שלמרות יתרונותיהן, אין הגלולות הללו מתאימות בהכרח לכל הנשים. ד"ר ישעיה מסביר כי התגובה לגלולות היא אינדיבידואלית וכל אישה מגיבה לכל גלולה באופן שונה מרעותה. התאמת הגלולות נעשית בדרך של ניסוי וטעייה.

כשרוצים להתאים גלולות למניעת הריון למטופלת מתשאלים אותה ובהתאם למאפיינים השונים מתאימים לה גלולה שלדעת הרופא המטפל יש לה הסיכוי הגבוה ביותר להתאים לצרכים האינדיבידואליים שלה", מסביר ד"ר ישעיה. "כך, למשל, למי שסובלת מהשמנה תותאם גלולה שלא גורמת הצטברות נוזלים כגון 'יסמין'; לבעלות נטייה לקרישיות יתר יומלץ על גלולות שאינן מכילות אסטרוגן כגון סרזט או מיקרולוט, לאישה עם תסמונת קדם וסתית קשה ו/או לאקנה תותאם הגלולה 'יאז'; לנשים הסובלות משיעור יתר תותאם הגלולה 'דיאנה'; וכן הלאה. במקרים ספציפיים, למשל לנשים מיניקות, יינתנו גלולות ייחודיות ללא אסטרוגן. לאחר מתן הגלולה מחכים תקופה מסוימת, שבה לומדים את תגובת הגוף, ואם יש תופעות לוואי בלתי נסבלות מחליפים את הגלולה, וכך ממשיכים בניסוי וטעייה עד שמוצאים את הגלולה האופטימלית עבור כל אישה".

נשים שנוטלות גלולות שלא מתאימות להן מדווחות על השמנה, אקנה, שיעור יתר, מיגרנות, בחילות, התכווצויות, כאבי בטן ועוד. במקרים חריגים ביותר תיתכן רגישות ואלרגיה. במידה שמגיעות תלונות כלשהן על הגלולות, מחליפים אותן, והשינוי במינון ההורמונלי לרוב מפחית את תופעות הלוואי ומאפשר להמשיך להשתמש בגלולות למניעת הריון.

יש לציין כי גלולות משולבות למניעת הריון אינן מתאימות לנשים הסובלות מגורמי סיכון לטרומבואמבוליזם ורידי או עורקי (נטיה לקרישיות). לאחרונה קיים ה-FDA, מינהל התרופות האמריקאי, דיון בועדה מייעצת ציבורית, לגבי תוצאות מחקרים שהראו כי גלולות מדור רביעי המכילות את ההורמון דרוספירנון מעלות את הסיכון להתפתחות קרישי דם, יותר מגלולות הדור השני ובשיעור דומה לגלולות הדור השלישי. לעומתם מחקרים אחרים לא הראו הבדל בסיכון זה. בתום הדיון, הועדה המייעצת המליצה ל-FDA כי התועלת שבגלולות הדור הרביעי עולה על הסיכון הכרוך בנטילתן. בנוסף המליצה הועדה על עדכון העלון לצרכן בארה"ב לגבי מחקרים אלו. לפני כל התחלת טיפול בגלולה משולבת למניעת הריון, המכילה אסטרוגן, על הרופא לשקול היטב את גורמי הסיכון לטרומבואמבוליזם ולידע את המטופלת לגבי סיכונים אלו.

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום