לתפוס את הסרטן בזמן

(0)
לדרג

גילוי מוקדם של סרטן המעי הגס יכול להציל את חייו. באמצעות קולונוסקופיה וירטואלית ניתן לקבל תמונה מדויקת של המעי, ללא אי הנוחות הכרוכה בבדיקה המסורתית

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

כשליש מהאנשים יחלו במהלך חייהם בסרטן. יש הבדל בין נשים וגברים בסוגי הסרטן השכיחים התוקפים כל מין, אולם הגידול הפנימי השכיח ביותר בקרב שני המינים יחד הוא סרטן המעי הגס. כאשר המחלה מתגלה בשלבים מוקדמים, תוחלת החיים של החולה מתארכת ואין כמעט פגיעה באיכות החיים, ובמקרים מסוימים אף מגיעים לריפוי מלא. לעומת זאת, בגילוי מאוחר של המחלה החולה צריך לעבור ניתוחים נרחבים, הקרנות, כימותרפיה וכדומה ואיכות החיים נפגעת מאוד.

רוב גידולי סרטן המעי הגס מתחילים בפוליפ קטן בדופן המעי, שגדל במשך שנים ואינו גורם לשום סימנים קליניים. על-ידי בדיקת קולונוסקופיה ניתן לאתר את הפוליפ ולהוציאו מהגוף. "הסימנים הקליניים של המחלה מופיעים רק בשלב מאוחר", אומר פרופ' רפאל כראל, המנהל הרפואי של מכון מור ומרצה בביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה. "התסמינים כוללים ירידה במשקל, אנמיה, דימומים ושינויים בהרגלי היציאות".

קולונוסקופיה וירטואלית
קולונוסקופיה וירטואלית

המעי בתמונת תלת מימד

על-פי הנחיות משרד הבריאות מומלץ לבצע החל בגיל 50 בדיקת קולונוסקופיה אחת לחמש שנים, כחלק מבדיקות סקר תקופתיות. בעבר, הדרך היחידה לאבחון המחלה הייתה באמצעות קולונוסקופיה מסורתית, בדיקה ארוכה יחסית הנמשכת 20-30 דקות ומבוצעת על-ידי רופא בסיוע אחות. במהלך הבדיקה מחדירים לתוך המעי הגס של הנבדק צינור ארוך (סיב אופטי), המאפשר לראות את דופן המעי מבפנים.

ב-10-15 השנים האחרונות מבצעים גם קולונוסקופיה "וירטואלית". במהלך הבדיקה, הנעשית באמצעות מכשיר CT חדשני, ממלאים דרך הרקטום את המעי הגס באוויר, דבר המאפשר לעשות הדגמה של דופן המעי מבפנים. "בעזרת מערכת ממוחשבת ייחודית משוחזרת הדגמה תלת ממדית של דופן המעי, כולל הדגמה של קפלי רירית, פוליפים או ממצאים אחרים", מסביר פרופ' כראל. בזכות הטכנולוגיה המתקדמת הרדיולוג יכול לשבת במשרדו בנחת ולבדוק את ממצאי הבדיקה, לעומת קולונוסקופיה רגילה, שבה הרופא מקבל החלטות בתנאי לחץ בזמן שהמטופל על מיטת הבדיקה".

הכנה לבדיקה

בדיקת הקולונוסקופיה (משני הסוגים) מחייבת מעי נקי משאריות צואה, ולכן מבקשים מהנבדק לעשות דיאטה שלושה ימים לפני הבדיקה כדי למנוע הימצאות שאריות מזון במעי הגס. בנוסף, 24 שעות לפני הבדיקה על הנבדק לקחת חומרים משלשלים המסייעים לניקוי המעי. לפני קולונוסקופיה וירטואלית הנבדק שותה גם חומר ניגוד שנוטה להידבק לשאריות צואה במעי, מכיוון שהן לפעמים נראות כמו פוליפ. אמצעי זה מעלה את רגישות הבדיקה ודיוק האבחנה.

הבדיקה נעשית בתחילה בשכיבה על הבטן ואחר-כך בשכיבה על הגב, מכיוון שאם יש שאריות של נוזלים או צואה במעי הן ירדו למטה וכך יהיה ניתן לוודא שאכן מדובר בגוש צואתי ולא בפוליפ. הבדיקה נמשכת כעשר דקות ובסיומה הנבדק ממשיך בשגרת החיים כרגיל.

פרופ' כראל מציין כי בבדיקה זו ניתן לזהות בנוסף גם נגעים באברי בטן אחרים כמו כליות, כבד ובלוטות לימפה, אך הוא מדגיש כי קולונוסקופיה וירטואלית אינה בדיקה ייעודית לכליות או לכבד ומטרתה היא לגלות ממצאים במעי הגס.

הוצאת הפוליפ

ממחקרים שנעשו עולה כי קולונוסקופיה וירטואלית יעילה כמו קולונוסקופיה רגילה, אך היא מהירה וקלה יותר. היתרון בקולונוסקופיה רגילה הוא שאם מאתרים פוליפ מוציאים אותו מהגוף במהלך הבדיקה, לעומת קולונוסקופיה וירטואלית שבה לא ניתן להוציא את הפוליפ במהלך הבדיקה.

"ב-90% מבדיקות הסקר לא נמצא פוליפ, והבדיקה נעשית במטרה להרגיע את המטופל ולוודא שהכל בסדר", אומר פרופ' כראל. "רק באחוז קטן מהבדיקות צריך לבצע לאחר הבדיקה הליך נוסף להוצאת הפוליפ. במקרים האלה הרנטולוג עושה הערכה מדויקת לגבי האזור בו הפוליפ ממוקם, כדי שהרופא שיוציא את הפוליפ מהגוף יידע איפה לשים דגש".

מערכת הבריאות הציבורית מעודדת ויוזמת תוכניות לגילוי מוקדם הכוללות את בדיקת הקולונוסקופיה. בדיקת הקולונוסקופיה הווירטואלית נתמכת על-ידי הביטוחים המשלימים.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן המעי הגס - מניעה, אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום