ילדים: המשקל כסיכון לאסתמה

(0)
לדרג

ממצא: ילדים עד גיל בית ספר, הסובלים מהשמנת יתר, נמצאים בסיכון כפול לפתח אסתמה. החדשות הטובות אם מרזים, הסיכון חוזר לטווח הנורמה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

השמנת יתר בילדים לפני גיל בית ספר היא גורם סיכון לאסטמה בגיל שבע; עם זאת, אם הילד מצליח להוריד את המשקל העודף, יורד גם הסיכון להתפתחות מחלת הריאות. כך לפי מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Pediatrics.

במחקר השתתפו יותר מ-2,000 ילדים משוודיה שהיו במעקב עד גיל שמונה. כ-300 ילדים סבלו מעודף משקל בנקודת זמן מסוימת. עם זאת, חלק קטן יותר נותרו שמנים לאורך זמן; 122 ילדים נותרו בעלי עודף משקל מגיל שנה עד גיל שבע. 6% מבין כלל המשתתפים במחקר אובחנו בגיל שמונה כחולי אסטמה, זאת בהשוואה ל-10% מהילדים שסבלו מעודף משקל בגיל שבע.

בקרב ילדים בעלי עודף משקל או השמנת יתר בגיל שבע (מדד BMI באחוזון 85 ויותר), נרשם סיכון מוגבר להתפתחות אסטמה בין אם סבלו מעודף משקל בגיל צעיר יותר, ובין אם לא. מנגד, ילדים שהיו שמנים עד גיל ארבע, אך לא בגיל שבע, לא היו בסיכון מוגבר להתפתחות אסטמה, בהשוואה לילדים שתמיד היו במשקל תקין.

כאשר החוקרים לקחו בחשבון את ההיסטוריה הרפואית של ההורים, עישון של האם במהלך ההריון וגורמים אחרים, הם מצאו כי עודף משקל בגיל שבע לווה בסיכון כפול למחלה.

מספר מחקרים קודמים מצאו כי לילדים שמנים סיכון מוגבר לאסטמה, או תסמינים חמורים יותר של המחלה. עם זאת, לא ברור אם עודף המשקל גורם למחלה. החוקרים אינם יכולים לקבוע כי קיים קשר סיבתי בין עודף משקל לאסטמה, מאחר שלא נמצא קשר בין משקל בגיל צעיר מאוד לסיכון לאסטמה. ייתכן כי גורמים אחרים, ולא המשקל עצמו, מסבירים מדוע ילדים בעלי עודף משקל מצויים בסיכון מוגבר לאסטמה.

לסיכום, מסבירים החוקרים כי במקרים רבים השמנת יתר בילדים קטנים חולפת מעצמה כאשר הם מגיעים לגיל בית הספר. אבל אם עודף המשקל עדיין קיים לאחר גיל ארבע, ייתכן שההורים יידרשו לסייע לילד להוריד ממשקלו לטובת בריאותו.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונת תינוקות וילדים
פורום אלרגיה ואסטמה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום