דליפת שתן: לא להתבייש

(0)
לדרג

כשליש מקרב הנשים סובלות מדליפת שתן, אך רק אחת מתוך חמש נשים שסובלות מהבעיה פונות לעזרה רפואית. בחני את עצמך

מאת: מערכת zap doctors

במסגרת אירועי המודעות הארצית לביישנות רפואית פורסמו נתוני סקר שבוצע בקרב נשים באשר לבעיות רפואיות שנשים נוהגות להסתיר. 60% מנשות השרון הודו שהן אינן נוהגות לשתף אחרים בבעיותיהן, ומתוכן רק 38% דיווחו כי טיפלו בבעיותיהן, אך עשו זאת בחשאי. נתון מדהים נוסף הוא כי 33% מהנשים במדינת ישראל סובלות מדליפת שתן.

דליפות שתן בעיה עם השלכות מרובות

בעיות במבנה ובתפקוד רצפת האגן הינן שכיחות ומסבות סבל רב לנשים בכל קבוצות הגיל. חלק מהתופעות מתרחשות לאחר לידה. מהסקר שבוצע לאחרונה התברר כי למרות השכיחות הגבוהה, רק מקצת הנשים הסובלות מבעיות אלה משתפות את בן זוגן ורק אחת מתוך חמש נשים הסובלות מדליפת שתן פונה לעזרה רפואית. הסיבות נובעות בחלקן מבושה ומחוסר מודעות לקיומם של טיפולים המאפשרים להתגבר על דליפת שתן להביא לשיפור באיכות חייהן של הנשים.

"מרביתן של הנשים לא מדברות על זה ולכן גם לא מטפלות בזה", מסביר ד"ר בני פיינר, אחראי שירות אורוגינקולוגיה וניתוחי רצפת האגן במחלקת נשים ויולדות של המרכז הרפואי הלל יפה. "מכאן נובע הרצון שלנו להעלות את המודעות לבעיה ולסייע לנשים לשפר את איכות חייהן באופן משמעותי".

הגורמים לדליפה

הגורמים לאי שליטה במתן שתן נחלקים לשתי קבוצות עיקריות: דליפת שתן במאמץ, המוגדרת כדליפת שתן לא רצונית והמתרחשת בזמן פעולה היוצרת לחץ תוך בטני מוגבר, כגון שיעול, עיטוש, נשיאת משקל כבד, קיום יחסי מין או פעילות גופנית. הבעיה נובעת, בדרך כלל, מפגיעה מכנית בתמיכה בכיס השתן ובשופכה. הקבוצה השנייה היא דליפה בדחיפות, שמקורה בליקוי בבקרה העצבית על פעולת כיס השתן. אישה הסובלת מכך זו תחוש בצורך בלתי נשלט למתן שתן.

10 תסמינים לבעיה ברצפת האגן:

1. אם את סובלת מאיבוד שתן בעת שיעול, עיטוש, צחוק, הרמת משא כבד, קפיצה, ריקוד, ספורט וכדומה.

2. אם את נזקקת לתת שתן פעמים רבות במשך היום (יותר מבעבר) או מתעוררת מהשינה יותר מפעם אחת בלילה למתן שתן.

3. אם את חשה בצורך דחוף לתת שתן או שאינך מסוגלת להתאפק ודולפת לעיתים בדרכך לשירותים. תלונות אופייניות בהקשר זה כוללות תחושת צורך עז לתת שתן הנגרמת מצליל מים זורמים או מצליל הכנסת המפתח למנעול הדלת.

4. אם את חשה כי שלפוחית השתן שלך מלאה ורוצה להתרוקן אך מתקשה להתחיל, או שזרם השתן חלש או לא רציף, או שאת מרגישה שנותר שתן בשלפוחית לאחר ריקונה.

5. אם את סובלת מדלקות חוזרות בדרכי השתן.

6. אם את מתקשה בשליטה על סוגר פי הטבעת וסובלת מבריחת גזים או מבריחת צואה.

7. אם את חשה דבר מה בולט מתוך הנרתיק (כמו ביצה או בלון) במיוחד בסופו של יום או לאחר עמידה ממושכת על הרגליים או עבודה מאומצת. תלונה אופיינית נוספת הינה תחושת צריבה או כאב ולעיתים אף דימום קל עקב שפשוף בבגדים התחתונים.

8. אם את סובלת מכאב כרוני באגן, בנרתיק או בשלפוחית השתן, בעיקר כשהשלפוחית מלאה, וחשה הקלה בכאב לאחר התרוקנות.

9. אם את חשה כאבים בעת קיום יחסי מין.

10. אם את חשה רפיון של דפנות הנרתיק או עיוות במראה הפות, השפתיים או הפרינאום (אזור החיץ שבין פתח הנרתיק ובין פי הטבעת).

אם ענית בחיוב לאחת או יותר מהשאלות, ייתכן שאת סובלת מבעיה ברצפת האגן ומומלץ כי תפני להתייעצות עם רופא אורוגינקולוג (תחום ייחודי ברפואת נשים העוסק בליקויי רצפת האגן). שירות האורוגינקולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה מציע אבחון וטיפול בכל מגוון הליקויים ברצפת האגן תוך יישום גישה רב תחומית ושימוש באמצעים המתקדמים ביותר.

המרכז הרפואי הלל יפה חבר לבתי חולים נוספים המקיימים ערבי הסברה בנושא. הערב שיערוך בית החולים יתקיים ב- 22.2.2012 בין השעות 18:00 ל- 21:00. ההשתתפות אינה כרוכה בתשלום, אך מותנית בהרשמה טלפונית במספר 2711*.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום דליפת/בריחת שתן וריצפת אגן
פורום כירורגיה גניקולוגית - ניתוחי רצפת האגן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום