הריון ולידה: זכויות הנשים

(0)
לדרג

תקופת ההריון היא "עבודה" בפני עצמה, המצריכה השקעת זמן ומשאבים כלכליים מן האישה ההרה. המחוקק מתחשב במצבה ומגן עליה מפני אפליה ופיטורין. חלק א'

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

במקביל להריון, נדרש מהנשים ההרות להמשיך ולעבוד בעבודתן הרגילה ולתפקד כאימהות לילדיהן. לא פעם הדברים באים לידי התנגשות והאישה נאלצת להיעדר מעבודתה בשל בדיקות, כאבים או הכנות ללידה הצפויה. המחוקק, המודע למצבה המורכב של האישה ההרה, התקין חוקים שנועדו בין השאר להגן עליה מפני מעביד שלא יתחשב צרכיה והעלול לפגוע בזכויותיה.

זכויות נשים בהריון
זכויות נשים בהריון

זכויות האישה ההרה

החוקים הקיימים מבטיחים הגנה על זכויות האישה ההרה מבלי שעבודתה ושכרה יפגעו ומבלי שתופלה לרעה לעומת עובדים אחרים במעמדה. עו"ד גלית סולומונוב פוגל, מומחית בדיני עבודה, מפרטת את זכויות הנשים בתקופת ההריון, הקבועות בחוק:

איסור אפליה - חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על מעביד להפלות בין עובדיו מסיבות שונות ובין היתר אוסר על אפליה בשל הריון. עוד סולומונוב מסבירה את החוק: "לדוגמה, מעביד לא יוכל לקדם גבר לדרגה המצריכה שעות עבודה רבות ובכך להעדיפו על פני עובדת הרה אם הם בעלי אותו הוותק".

איסור פיטורים - למעביד אסור לפטר אישה הרה אחרי שעבדה אצלו תקופה מוגדרת, אלא בתנאים מסוימים. עו"ד סולומונוב מסבירה: "אישה הרה העובדת חצי שנה או יותר אצל מעביד מוגנת מפניי פיטורין בין אם היא עובדת זמנית ובין אם היא עובדת קבועה, אלא אם כן ניתן היתר לכך מאת שר העבודה והרווחה. היתר זה לא יינתן אם המדובר בפיטורין מסיבת הריונה".

הגבלת עבודה בהריון - אישה הרה לא חייבת לבצע עבודות מעייפות או כאלה שיש בהן כדי לסכן את הריונה או בריאותה, כפי שמפרטת עו"ד סולומונוב: החל מהחודש החמישי להריונה, אסור למעביד להעסיק אישה הרה בעבודת לילה. עבודת לילה תחשב כל עבודה שלפחות שעתיים ממנה מבוצעות בין השעות 22:00 ל-06:00; כמו כן, אסור להעסיק אישה הרה בשעות נוספות ובשעות המנוחה השבועית, אלא אם כן האישה הסכימה לכך והציגה מסמך רפואי המאשר לה זאת".

איסור פגיעה בהיקף משרה או בהכנסה - למעביד אסור לפגוע בהיקף משרתה ובהכנסתה החודשית של אישה בהריון, אלא בהיתר מאת שר העבודה הרווחה. עו"ד סולומונוב מסבירה את משמעות האיסור בפועל: "אסור למעביד לפגוע בתנאי העסקתה של העובדת ההרה. אסור לו להפחית משכרה, להורידה בדרגה, לקצץ בשעות עבודתה במטרה להפחית משכרה. אם הוא נוקט באחת מדרכים אלו במטרה לגרום לה להגיש את התפטרותה, תהיה העובדת זכאית לתבוע מהמעביד פיצויים, כמי שפוטרה.

היעדרות מעבודה עקב הריון - אישה הרה נאלצת להיעדר לעיתים מעבודתה בשל בדיקות וטיפולים שעליה לעבור. כיצד על המעביד להתייחס להיעדרויותיה? האם יש לה זכות להיעדר לצרכים אלו? ימי היעדרות יהיו על חשבון ימי חופשתה או יגרעו מימי המחלה הצבורים שלהם היא זכאית? עו"ד סולומונוב מסבירה: "אישה רשאית להיעדר מעבודתה עד 40 שעות במהלך תקופת ההריון לצורך בדיקות שגרתיות ופיקוח על העובר. אם היא עובדת פחות מ-4 שעות ביום בשבוע עבודה מלא, היא זכאית להיעדר עד 20 שעות. ההיעדרויות הללו נוספות לימי המחלה המגיעים לה באופן רגיל, וכמובן שאסור למעביד לפגוע בשכרה בגינם. בכל מקרה על האישה להציג למעביד אישורים רפואיים על כל היעדרות הנגרמת בגלל הריונה".

זכויות הבעל - בעידן המודרני בני זוג מדברים על ההריון "שלהם" ומגדירים את עצמם ש"אנחנו בהריון". המעורבות ההולכת וגוברת של בן הזוג בהריון ובלידה עצמה ובגידול הילד היא מבורכת וגם המחוקק הכיר בחשיבות נוכחותו של בן הזוג ותמיכתו באשה בעת הלידה ולאחריה. עו"ד סולומונוב: בן הזוג אשר אשתו ילדה, זכאי אף הוא לצאת לחופשת לידה חלקית החל מהשבוע השביעי לאחר הלידה, בתנאי שבת זוגו ויתרה על זכותה לחופשת לידה וחזרה לעבודתה. בנוסף זכאי בן הזוג לקבל חופשת מחלה של 7 ימים בשל הלידה של בת זוגו, על חשבון ימי המחלה הצבורים שלו.

לכתבה נוספת בנושא לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום זכויות נשים בפורטל משפטי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום