העישון משפיע על תפקוד קוגניטיבי

(0)
לדרג

מחקר: ההידרדרות הקוגנטיבית בקרב מעשנים מהירה יותר מאשר בקרב מי שלא עישנו מעולם. החדשות הטובות - אם נגמלים מוקדם, אפשר למנוע את הנזק

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עישון זה טיפשי. אם המחלות הרבות שלהן גורמות הסיגריות לא מספיקות, נמצא כעת כי העישון פוגע גם ביכולות קוגנטיביות שונות כמו זיכרון ואוצר מילים. במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Archives of General Psychiatry מצאו החוקרים כי גברים מעשנים נמצאים בסיכון מוגבר להידרדרות קוגניטיבית עם הגיל, הרבה יותר מלא מעשנים.

במחקר השתתפו יותר מ-7,000 גברים שהיו בתחילת המחקר בני 56 בממוצע. הגברים עברו הערכה קוגניטיבית ראשונה בין השנים 1997-1999, ובדיקות חוזרות כעבור חמש וכעבור עשר שנים. ההערכות כללו בדיקות שונות דוגמת הערכת זיכרון, אוצר מילים ותפקוד ניהולי. בנוסף, עקבו החוקרים אחרי הרגלי העישון של המשתתפים במהלך שנות המחקר.

מהתוצאות עולה כי בגברים שהמשיכו לעשן במהלך עשר שנות המחקר חלה הידרדרות מהירה יותר משמעותית בתפקוד הקוגניטיבי, בהשוואה לגברים שלא עישנו מעולם. בקרב מי שהפסיקו לעשן לאחרונה נרשמה הידרדרות קוגניטיבית מסוימת, בעיקר בתפקוד הניהולי. בקרב מי שהפסיקו לעשן לפני התחלת המחקר, דרגת ההידרדרות הקוגניטיבית הייתה דומה לזו שנצפתה בקרב מי שלא עישנו מעולם.

החוקרים כותבים כי קיימות עדויות לפיהן עישון הוא גורם סיכון לדמנציה, אך השפעתו על ההידרדרות הקוגניטיבית, בפרט בגיל מתקדם, לא הייתה ברורה. עם זאת, מתוצאות המחקר הנוכחי עולה כי בגברים מעשנים בשנות החמישים לחייהם, חלה הידרדרות בתפקוד הקוגניטיבי שהייתה דומה לזו של גברים לא מעשנים, המבוגרים יותר בעשר שנים.
החוקרים מציינים כי הממצא לפיו השפעת העישון על ההידרדרות הקוגניטיבית עשר שנים לאחר גמילה מההרגל הלא בריא, עשויה לעודד מעשנים להפסיק לעשן מוקדם ככל הניתן.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום