פלדנקרייז: תנועה בכל גיל

(0)
לדרג

גופנו מתמודד ללא הרף עם כוח הכבידה המשפיע על המשקל. הטיפול בגוף והשחרור משרירים תפוסים יקלו גם על הנפש ויעזרו לכם להפוך לאנשים בריאים ושמחים יותר

מאת: אמנון דוייב

לכל אדם הרגלים תנועתיים שרכש לאורך השנים בהתאם לניסיון חייו, למעמדו ולדימוי הגוף שלו. מטרתה של שיטת פלדנקרייז היא להגביר את המודעות לגופנו, לשלוט בתנועות אלו ולהעמיק אותן, להכיר את חלקי הגוף ולהפעילם, להגמיש, לייצר יציבה נכונה, להאריך את עמוד השדרה וללמד נשימה חופשית ומודעת. תומכי השיטה טוענים כי כתוצאה מכך התנועה הופכת לקלה ויעילה יותר.

מהי השיטה

השיטה פותחה על ידי משה פלדנקרייז, מהנדס חשמל ישראלי, שהתמחה באמנויות לחימה. את הידע שצבר בתחומי העיסוק שלו ניתב ליצירתה. פלדנקרייז האמין שהטיפול בגוף והשחרור משרירים תפוסים יקלו גם על הנפש, "י?פ?תחו" את הגוף, יהפכו את המטופלים לאנשים בריאים, פעילים ושמחים יותר.

בשיטת פלדנקרייז בוחנים הרגלי תנועה לא רק מהצד הברור והגלוי של שרירים ומפרקים, אלא גם מהצד הפחות גלוי, כלומר אופן ארגון התנועה והמודעות של האדם למצבו בזמן התנועה. השיטה מחזירה את המודעות לתנועה, מלמדת כיצד לנוע ללא מאמץ מיותר וביעילות מקסימאלית.

לעתים אנחנו רואים קשישים שצועדים צעדים קטנים ומהוססים ואינם יכולים להזדקף. גם בקרב צעירים אפשר לראות מצבים של יציבה לא נכונה, גבנון, טווח תנועות קצר, גב כפוף ומראה כללי עקום. נמצא שיש קשר בין אופן ההליכה והעמידה למצב הבריאות. מתברר שמי שהולכים בצעדים קצרים, עומדים בצורה מכונסת ועקומה וסובלים מבעיות גב, לוקים לא פעם במחלות שונות, שנובעות מאותה יציבה לא נכונה ומניוון אזורים בגוף שאין בהם שימוש. הדבר גורם לדימוי עצמי נמוך, לחוסר ביטחון ולקושי בהגשמה עצמית.

להתחיל מגיל הינקות

כבר במאמריו הראשונים, שכתב בשנות ה-40-50 של המאה הקודמת, זכה פלדנקרייז להכרה ולפרסום עולמי כשדיבר על איזון נכון בין גוף ונפש. הוא עקב אחרי גדילתם של ילדים והציע כי את הטיפול ביציבה הנכונה יש להתחיל מהגיל הרך, עד לבגרות וזקנה.

לעתים אנחנו נתקלים באמירות של רופאים המרגיעים את ההורים במילים "זה יסתדר עם הזמן". אלא שאמירות מסוג זה, לפי שיטת הפלדנקרייז, מדאיגות שכן בניגוד לסברה יציבה לא נכונה אינה מסתדרת מעצמה עם הזמן. בבעיות שלד ויציבה עקומה ולא תקינה יש לטפל, כדי לא לגרור בעיות אורטופדיות לשנים ארוכות.

מערכת העצבים שלנו עסוקה מרגע הלידה בצורך לאפשר לנו לתפקד טוב עד כמה שאפשר. אנחנו מתמודדים ללא הפסקה בעזרת מערכת העצבים והמוח עם הגורם החשוב ביותר בגופנו - כוח הכבידה המשפיע על המשקל הפיזי וגם הנפשי. פלדנקרייז טען שיש להקשיב לגוף על מנת שנבין מה יסייע לנו להתפתח נכון וטוב יותר. הוא פיתח קורסים ודרכי עבודה עם אנשים, כדי שיוכלו להכיר את עצמם, לקבל את עצמם ולייפות את היציבה שלהם. את הלימוד, הסביר, יש להתחיל כבר מגילאי ינקות. זחילת גחון, הרמת ראש כראוי, היפוך מצד לצד הליכה על ארבע, ישיבה ועמידה בכל אלה צריך התינוק להתנסות כדי להתפתח כראוי. ברגע שילדכם נעמד על רגליו, משיג את מבוקשו ויכול להגיע לכל מקום שירצה, במקביל לשמחה הפרטית שלכם עקבו אחריו ושימו לב האם הוא הולך ישר? עומד יציב? מתהלך "חלק"?

לומדים לזוז

נראה כי ילדים שחונכו על פי השיטה יודעים להשתמש בגופם טוב יותר. הם גדלים גמישים ונינוחים, והופכים גם למבוגרים חיוניים וספורטיביים יותר ללא צורך באביזרים, מדרסים, גבס, מכשירי הליכה וכדומה. בשיטת פלדנקרייז, ההוראה נעשית דרך הידיים.

רשת מרפאות "כללית רפואה משלימה" מציעה אפשרות לטיפול אישי ולתרגול בסדנה קבוצתית. בסדנאות פלדנקרייז התלמידים יבצעו תנועות עדינות, ללא כוח, תוך הקשבה לתחושתם הפנימית. כך הוא הדבר לגבי ילדים וכך לגבי מבוגרים וקשישים שגמישות גופם פוחתת עם השנים. כל גיל הוא זמן טוב להתחיל לפתח מודעות לגוף, גם למען הנפש.

אמנון דוייב הוא מורה לשיטת פלדנקרייז ברשת מרפאות כללית רפואה משלימה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום שיטת פלדנקרייז ושיטת שלהב לעבודה עם תינוקות
פורום רפואה משלימה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום