סרטן: החלמה דרך הקיבה

(0)
לדרג

רוב חולי הסרטן סובלים מתת תזונה ברמה כלשהי, דבר הפוגע באיכות חייהם ובסיכויי הישרדותם והחלמתם. הנה הדרכים להתמודד עם הבעיה

מאת: לימור בן חיים

לתזונה המכילה את כל מה שהגוף זקוק לו חשיבות עליונה, בפרט לחולים ולחולי סרטן. ידוע כי 20% מחולי הסרטן מתים בגלל תת תזונה ולא מהמחלה. מרבית החולים (40% עד 80%) סובלים מתת תזונה בדרגה כלשהי בשלבי המחלה השונים. לתת תזונה השפעה גדולה והיא גורמת לירידה באיכות החיים ומפחיתה את סיכויי ההחלמה.



מזון רפואי
מזון רפואי

ירידה בלתי רצונית של יותר מ-10% במשקל החולה, במיוחד אם היא מהירה, מהווה גורם סיכון להישרדותו. ביסוד הבעיה קיים חוסר איזון בין הדרישות התזונתיות הייחודיות של החולה ובין יכולת צריכת המזון שלו. הירידה בצריכת מזון היא הגורם הראשוני בהתפתחות חוסרים תזונתיים.

במחקרים שנערכו בעבר נמצא קשר ישיר בין שלב המחלה ומצבו התזונתי של החולה: מחלות הסרטן בשלביהן המתקדמים גורמות לשיבוש ושינוי המטבוליזם ברמת התאים הבודדים וברמת הגוף כולו. השינויים המטבוליים מואצים או נשלטים על ידי הורמונים שונים הנוצרים על ידי הגוף כתגובה למחלה הממאירה וגורמים לפירוק רקמות ושרירים ולהפרעה בתהליכי חילוף החומרים, דבר המתבטא בירידה במשקל.

אופי הטיפול שונה בין סוגי הסרטן השונים ובין החולים לבין עצמם גורם לכך שהשפעת הטיפול על תזונת החולה היא אישית. בסוגי סרטן רבים הטיפול הראשוני הוא ניתוח כירורגי להוצאת הגידול. להתערבות כירורגית, בעיקר לאורך מערכת העיכול, יהיו השלכות משמעותיות על תזונת החולה. לטיפולי כימותרפיה תופעות לוואי כגון בחילות, הקאות, עצירות ושלשולים, המשפיעות באופן ישיר על תזונת החולה.

הסיבות לירידה בצריכת המזון

הסיבות רבות ומגוונות:

1. סלידה ממזון ושינויים בחוש הטעם ובחוש הריח.
2. מגבלות מכניות, כגון גידול חוסם, פצעים ודלקות בחלל הפה והוושט.
3. עצירות, שלשול או בחילות.
4. פקטורים הגורמים לאנורקסיה המיוצרים על ידי הגוף.
5. מצב נפשי ירוד.
6. קשיים בהכנת מזון ובחירתו.

תמיכה תזונתית

הקשר בין מצב תת התזונה להתפתחות סיבוכים רפואיים ולהישרדות מדגיש את הצורך בתמיכה תזונתית בחולה על מנת לשפר את איכות חייו, לשמור על מסת שריר ומאגרי שריר תקינים ולמנוע הידרדרות במשקל ובמצב התזונתי.

מצב של משקל נמוך, חולשה והידרדרות פיזית כללית (קכקסיה) מוגדר כירידה בלתי רצונית של יותר מ5% ממשקל הגוף, עם ירידה ברקמת שריר וברקמת השומן התת עורי. קכקסיה סרטנית גורמת לתחלואה משמעותית, לירידה בתגובה לטיפול ולפגיעה בהישרדות החולה. למזון הרפואי יש יכולת למנוע מצב וזה וכמו כן לסייע לטיפול בבעיות נלוות כמו שלשולים, עצירות, בחילות, הקאות, פצעים ודלקות בפה ובוושט.

יתרונות המזון הרפואי

מומלץ כי החולה יגיע לדחיסות קלורית ותזונתית מקסימלית בנפח מזון מינימלי, תוך התחשבות בשינויים מטבוליים הנגרמים על ידי המחלה, הטיפולים בה, והתופעות הנלוות אליה.

שימוש במזון רפואי מוכן ועשיר בקלוריות, דוגמת אנשור פלוס, הוא אחד הכלים החשובים בטיפול ובתמיכה תזונתית בחולים בזמן האשפוז ולא רק. יתרונותיו רבים כיוון שהוא זמין ומהיר לשימוש, סטרילי, בעל מרקם, דחיסות קלורית והרכב תזונתי משתנים בהתאם לצרכי החולה. הוא מכיל הרכב תזונתי מאוזן של חלבונים, פחמימות ושומנים בתמיכה מתאימה של ויטמינים ומינרלים.

המזון הרפואי מתאים כהעשרה לתזונה הרגילה תוך שילובו בתפריט היומי או כתחליף מלא למזון. התפיסה הרפואית רואה במזון כלי הכרחי לטיפול בחולים במצבים פיזיולוגיים ופתולוגיים שונים: החל ממניעת התפתחות תת תזונה, דרך השלמת חסרים תזונתיים והתאמה לתפקוד המעי וכלה בהשפעה על הסטטוס החיסוני של החולה.

טיפים תזונתיים לחולה הסרטן:

העדיפו ארוחות קטנות בעלות דחיסות קלורית גבוהה לעתים קרובות.

שלבו מזון רפואי בין הארוחות ולא במקום הארוחה עצמה.

אין חשיבות לשעת האוכל, אכול מתי שתרצה.

בחרו את הטמפרטורה והמרקם המתאימים לך. רבים חשים כי מרקם רך בטמפרטורה קרירה נעים יותר לאכילה במצבים של דלקות בפה וקושי בבליעה.

אם אתם מתקשים לבלוע, קרח, שלגון קרח או ספוגית טבולה במים למציצה יקלו על היובש בפה.

מזון רפואי ניתן לקרר או להקפיא.

טעמים עדינים ותיבול עדין מתאימים יותר במצבים של בחילה.

אם יש הרגשה ש"מלאים" עד כדי בחילה לאחר ארוחה, מומלץ לקום ולהתהלך מעט. ההליכה תקל על התחושה.
אל תסרבו לעזרה בהכנת מזון מחברים ומשפחה.

אם אתם זקוקים לעזרה או הנחייה בנושא התזונה, אל תהססו להתייעץ עם מומחים.

לימור בן חיים היא דיאטנית קלינית, מרכז רפואי תל-אביב.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום