התקף לב: סימנים מדאיגים

(82)
לדרג

כאב בטן, קוצר נשימה, לב דופק בפראות או עייפות ללא סיבה. לפניכם 10 סימנים נפוצים להתקף לב; אם אתם חשים באחד מהם, פנו לקבלת טיפול רפואי

מאת: ד"ר ירון מושקוביץ

הסימנים המעידים על בעיה בלב מופיעים כמעט תמיד לפני אירוע לבבי, אך לא תמיד אנו יודעים לשים לב לתרחישים ולפרש אותם. להיכרות עם תסמינים מעוררי דאגה יש חשיבות רבה, שתאפשר לנו לפנות במהירות לקבלת עזרה רפואית.

1. כאבים בחזה

על אף שבמרבית המקרים הסיבה לכאבים בחזה אינה נובעת ממקור לבבי, יש לוודא את הגורמים להם. הסיבה השכיחה ביותר לכאב בחזה ממקור לבבי היא מחלת לב, הגורמת להפרעות בזרימת הדם בעורקים הכליליים המספקים דם מחומצן לשריר הלב.

כאשר נוצר פער בין דרישת החמצן של שרירי הלב לאספקת הדם ללב, רוב האנשים יחושו כאב בחזה. הכאב הוא בעל אופי של "תחושת שריפה" והוא עלול להופיע במקומות שונים בגוף, כגון בלסת ובקיבה.

מצב קיצוני של הפרעה באספקת הדם לשריר הלב קורה כאשר אחד העורקים הכליליים נסתם לפתע לגמרי על ידי קריש דם מצב הנקרא "התקף לב" או אוטם שריר הלב. איגוד הלב האמריקאי מונה מספר תסמינים לקיומו של התקף לב: כאב בחזה הנמשך מעל 15 דקות במנוחה (אם כי בחלק מהמקרים התקף הלב עשוי לקרות ללא תחושת כאב), הכאב מתפשט לכתפיים, לצוואר או לזרועות, ויכול להיות מלווה בסחרחורת עד עילפון, זיעה קרה, בחילה או קוצר נשימה.

במחצית ממקרי התקף הלב מופיעים סימני האזהרה שעות, ימים או שבועות לפני כן. הסימן המוקדם ביותר עשוי להיות כאב בחזה המופיע באופן חוזר בזמן מאמץ או לאחר ארוחה וחולף במנוחה תוך מספר דקות.

במקרה של חשד להתקף לב, בעיקר כשחדר מיון אינו בקרבת מקום, מומלץ ללעוס (ולא לבלוע) כדור אספירין, שעשוי להמיס את קריש הדם ועל ידי כך לקטוע את התקף הלב באיבו. בכל מקרה יש להגיע לחדר המיון בהקדם האפשרי.

עוד בנושא:

התקף לב: כבר בגיל 35

התקף לב: למנוע שידור חוזר

התקף לב?

התקף לב
התקף לב

2. "הפרעות בקיבה"

גברים בגיל העמידה מתלוננים לעתים על תחושת אי נוחות בחלק העליון של הבטן. הבעיה יכולה להיות מאובחנת תחילה על ידי הרופא במרפאה כהפרעה בדרכי העיכול, אבל המצב יכול להידרדר והמטופל ימצא עצמו בחדר המיון בשעות הלילה. הרופא בחדר מיון יבצע א.ק.ג, ואם הממצאים תקינים הוא ישלול אפשרות זו.

עם זאת, לא מן הנמנע כי כעבור מספר שעות החולה יימצא מת במיטתו. מדובר בתופעה של עווית (ספאזם) של העורקים הכליליים שעלולה לגרום לכאב תעוקתי דווקא במנוחה ובאופן טיפוסי בלילה, ואף להתקף לב ומוות פתאומי.

3. קוצר נשימה

קוצר נשימה יכול לנבוע מסיבות רבות, גם מבעיה בלב, בדרך כלל כתוצאה מאי ספיקת לב שמאלית או מבעיה מסתמית. לעתים קוצר הנשימה הוא תסמין המופיע במקום כאב בחזה. כך למשל, אדם המדווח על קוצר נשימה בזמן מאמץ עלול לסבול ממחלת לב, הגורמת לבצקת ריאות ואינה מלווה בכאבים בחזה.

4. דפיקות לב

לא כל תחושה של דפיקות לב מעידה על בעיות לב, אך לעתים קרובות היא נובעת מאיזושהי הפרעה בקצב הלב. כאשר מדובר בהפרעת קצב, התחושה של דפיקות לב מופיעה באופן פתאומי וכך היא גם נעלמת, בניגוד למצב של חרדה, שבו התחושה מופיעה ונעלמת באופן הדרגתי.

5. עילפון

אובדן הכרה זמני מסיבה לבבית נובע מירידה זמנית בתפוקת הלב שמקורה עשוי להיות הפרעת קצב והרעה בהולכה החשמלית של הלב, היצרות של המסתם האורטלי, המפריעה לדם לצאת מהחדר השמאלי של הלב אל הגוף, ולעתים רחוקות ממחלה קשה של שריר הלב עצמו.

6. פליטת כיח דמי

בדרך כלל מדובר בבעיה הקשורה בדרכי הנשימה, אך היא יכולה להופיע גם כתוצאה מבעיות לבביות הגורמות לעלייה בלחץ הוורידי בריאה, כגון אי ספיקת לב שמאלית או היצרות של המסתם הדו-צניפי (המסתם המיטרלי). גם תסחיף של קריש דם בריאות עלול להתבטא בפליטת דם.

7. בצקת היקפית

הופעת נפיחות בגפיים התחתונות (כפות רגליים, קרסוליים, שוקיים) היא לעתים קרובות על רקע אי ספיקה של ורידי הגפיים, ומאופיינת בנוכחות של דליות ורידים ובשינויי צבע בעור. ברוב במקרים הבצקת בולטת יותר בגפה אחת. מנגד, בבצקת היקפית על רקע אי ספיקת לב התסמינים מופיעים בשתי הרגליים והיא מלווה גם בקוצר נשימה.

8. כיחלון

כיחלון באזורים הפנימיים (שאינם חשופים לקור) של השפתיים, הלחיים וכן בלשון ובלחמיות העיניים יכול להעיד על עלייה בריכוז ההמוגלובין הלא מחומצן בנימי הגוף. מצב זה עלול לנבוע ממחלה ריאתית או לבבית קשה. יש להבדיל מצב זה מכיחלון בקצות האצבעות בלבד, בקצה האף או בחלק החיצוני של השפתיים, העלול לנבוע מירידה בזרימת הדם לעור כתוצאה מחשיפה לקור.

9. תסחיף לגוף

אירוע של תסחיף הוא לעתים סימן מוקדם לבעיה לבבית. במצב זה קריש דם שנוצר בצד השמאלי של הלב, לרוב על רקע הפרעת קצב, כגון פרפור עליות, ניתק ממקום היווצרותו נסחף עם זרם הדם לאזורים שונים בגוף, ועלול לחסום את אספקת הדם לאיברי הגוף. האיבר הנפגע במקרה זה הוא המוח, שהפגיעות בו הן השכיחות ביותר, מה שגורם לאירוע מוחי.

אירוע מוחי מסוג זה עשוי להיות דרמטי, למשל אובדן הכרה, או לחלוף כעבור מספר דקות או שעות. התסחיף יכול לפגוע גם באיברים פנימיים בבטן או בגפיים, ואז הוא גורם לתחושת כאב בגפה המלווה בחיוורון.

10. עייפות

עייפות כרונית המתחילה מרגע הערות הראשון ונמשכת לאורך היום לרוב אינה נובעת מבעיה לבבית. הסיבות השכיחות הן חרדה, מתח נפשי או שינה גרועה. במצבים אלה יש לשלול אנמיה ותת פעילות של בלוטת התריס.

אולם, אם העייפות היא תופעה חדשה ונוטה להחמיר במשך היום עד למצב של תשישות גופנית, שאינה מאפשרת ביצוע פעולות שבדרך כלל אינן מצריכות מאמץ ניכר, ייתכן שמדובר במצב של תפוקת לב נמוכה.

ד"ר ירון מושקוביץ הוא מנהל המחלקה לניתוחי לב בבי"ח אסותא.

בואו לדבר על זה בפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום