פרפור פרוזדורים: סיכון לשבץ

(0)
לדרג

האיגוד הקרדיולוגי יוצא במסע הסברה למניעת שבץ מוחי. לפי הנתונים, ניתן למנוע כ-70% מהמקרים, אך פחות מרבע מהחולים מודעים לסיכון המוגבר

מאת: מערכת zap doctors

אל תיתן לקריש מהלב לגרום לך לשבץ במוח, תחת כותרת זו יוצא הבוקר (ב') האיגוד הקרדיולוגי למסע הסברה ארצי למניעת שבץ מוחי בקרב הסובלים מפרפור פרוזדורים. המטרה, כפי שהסבירו במסיבת העיתונאים, היא להגביר את מודעות החולים ובני משפחתם לנושא שבץ מוחי, הקשור להפרעת קצב מסוג פרפור פרוזדורים. זאת על רקע הנתונים לפיהם רבים מהחולים לא מקבלים טיפול ראוי למניעת שבץ.

פרפור פרוזדורים (AF) היא הפרעת קצב לב שכיחה, הטומנת בחובה סיכונים משמעותיים, ובראשם סיכון גבוה עד פי 5 לשבץ מוחי. בישראל כ-90% אלף חולים. מהנתונים שהוצגו על ידי האיגוד, על פי סקר שנערך לאחרונה על ידי מכון גאוקרטוגרפיה, רק 23% מהאנשים עם פרפור פרוזדורים מודעים לסיכון המוגבר שלהם לשבץ מוחי. כ-21% מהחולים וכ-17% מבני המשפחה שלהם חושבים שהסיכון הגדול ביותר בעקבות פרפור פרוזדורים הוא התקף לב, ובנוסף רק כ-16% מבני המשפחה של חולים וכ-6% מהחולים עצמם חוששים ממוות פתאומי.

במחקר שעקב אחרי אנשים עם פרפור פרוזדורים בישראל הייתה מסקנת החוקרים כי "חולים רבים אינם מקבלים טיפול אנטיתרומבוטי (מדלל דם) ראוי". במחקר זה נמצא שכ-40% מהחולים עם פרפור פרוזדורים הנמצאים בסיכון גבוה לשבץ מוחי לא קיבלו טיפול מתאים למניעתו. זאת, כאשר לפי האיגוד, בישראל כיום קיימות תרופות היכולות למנוע כ-70% ממקרי השבץ המוחי בחולים עם פרפור פרוזדורים.

מומחה: "ניתן למנוע 3 מתוך 4 מקרי שבץ"

ד"ר עמית שגב, מזכ"ל האיגוד הקרדיולוגי בישראל, בכיר ביחידת הצנתורים במכון הלב במרכז הרפואי שיבא, הסביר כי: "המטרה העיקרית בטיפול בחולים עם פרפור פרוזדורים היא למנוע היווצרות של קרישי דם בעליות הלב ועל ידי כך להגן על המוח מפני שבץ. 3 מתוך 4 מקרים של שבץ מוחי עקב פרפור פרוזדורים ניתנים למניעה בעזרת טיפול מניעתי עם נוגדי קרישה".

פרופ' נתן בורנשטיין, יו"ר האיגוד הנוירולוגי בישראל ומנהל היחידה לשבץ מוחי במרכז רפואי תל אביב ע"ש סוראסקי הוסיף: "שבץ מוחי, בניגוד להתקף לב, משאיר את החולה עם נכות פיזית וקוגניטיבית. כרבע מהחולים יפתחו שיטיון דמוי אלצהיימר וכ-40% ילקו בדיכאון. השבץ מהווה נטל משמעותי וכבד מבחינה כלכלית וחברתית עבור החולה ועבור בני המשפחתו. פרפור פרוזדורים גורם לכ-23% ממקרי השבץ המוחי בישראל. מדובר בשבץ מוחי שנוטה להיות חמור יותר בהשוואה לשבץ מוחי מסיבות אחרות. קרוב למחצית מהחולים מתים בתוך שנה עקב שבץ מוחי על רקע פרפור פרוזדורים."

שבץ מוחי נחשב לסיבה העיקרית לנכות באוכלוסייה הבוגרת הסיבה השנייה למוות בעולם והשלישית למוות בעולם המערבי לרבות ישראל ואירופה. כ-3,000 ישראלים מתים משבץ מוחי בכל שנה וכ-15,000 מקרים חדשים מדווחים בארץ מדי שנה.

בואו לדבר על זה בפורום הרשמי של איגוד הקרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום