השמנה: המגפה עוד כאן

(0)
לדרג

כשליש מהמבוגרים וכשישית מהילדים בארה"ב סובלים מהשמנת יתר. שיעור ההשמנה הגבוה ביותר הוא בקרב האוכלוסייה השחורה וההיספאנית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

למרות מאמצי ההסברה, השמנת היתר בארה"ב עדיין במגמת עלייה: כשליש מהמבוגרים וכשישית מהילדים והמתבגרים סובלים מהתופעה. זאת, לפי נתוני סקר בריאות ותזונה לאומי NHANES לשנת 2009-2010, שפורסמו לאחרונה בשני מאמרים בכתב העת JAMA.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שכיחות ההשמנה עלתה באופן משמעותי בעשור האחרון בגברים ובנשים שחורות ומקסיקניות, אך לא השתנתה בין השנים 2003-2009 ו-2010 בקרב באוכלוסיה הכללית.

בקרב מבוגרים בארה"ב שכיחות השמנה עמדה על 35%. בנשים ובגברים שחורים, לא-היספאנים, נרשמו השמנה גבוהים ביותר, שנעו סביב 39% בגברים ו-59% בנשים. כאשר איחדו החוקרים את השכיחות המתוקנת לגיל של עודף משקל והשמנת יתר, מדובר היה בשיעור של 59% בסך הכל, 74% בגברים ו-64% בנשים.

בנוסף, במאמר השני דיווחו חוקרים אחרים כי המגמות בילדים ומתבגרים דומות. במחקר זה התבססו החוקרים על עקומות גדילה של מדד מסת גוף לגיל. נמצא כי בין השנים 2009-2010 17% מהילדים והמתבגרים בארה"ב סבלו מהשמנת יתר, ו-32% סבלו מעודף משקל. בקרב בנים תועדה באופן עקבי שכיחות גבוהה יותר של השמנה, בהשוואה לבנות (19% לעומת 15%). עוד מציינים הכותבים כי בילדים ומתבגרים שחורים שכיחות השמנה עמדה על 24%, בהשוואה ל-21% בקרב היספאנים ו-14% בלבנים.

הכותבים ציינו את העלייה הליניארית בשכיחות השמנה בילדים, ואת התחזיות לפיהן שכיחות השמנה בילדים ומתבגרים עלולה להגיע ל-30% עד שנת 2030. מהנתונים שהוצגו עולה עם זאת כי העלייה המהירה בשכיחות ההשמנה משנות השמונים ושנות התשעים של המאה הקודמת לא המשיכה בעשור הנוכחי, וייתכן כי התייצבה.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום