רפואה משלימה: גם לחיות מחמד

(0)
לדרג

הרפואה המשלימה חדרה גם לתחום רפוי בעלי חיים. שיטות של דיקור סיני, שימוש במגנטים, פרחי באך ותזונה בריאה תורמים גם לבריאותן של חיות הבית

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

הרפואה המשלימה, העוברת תהליך של התרחבות והתבססות ברחבי העולם המערבי לצדה של הרפואה הקונבנציונלית כבר כמה עשורים, מחלחלת במקביל גם לתחום הווטרינריה. מעצם שמה מבטאת הרפואה המשלימה את התפיסה המערבית, לפיה הטיפולים המוצעים אינם באים להוות אלטרנטיבה לרפואה הקונבנציונלית; בעיקרה, רפואה זו מתייחסת לצורך לטפל בגוף ובנפש ולא רק להתמקד בתסמיני המחלות.
רפואה משלימה לבעלי חיים רפואה משלימה לבעלי חיים

סיפור הצלחה

הווטרינר ד"ר נחמן מידן משלב זה כשנתיים טיפולים משלימים בבעלי חיים שונים ומדווח על הצלחה ניכרת: למרבה השמחה הייתי עד להרבה סיפורי הצלחה של טיפולים משלימים בבעלי חיים, לרבות דיקור סיני, פרחי באך, טיפולים באמצעות שדות מגנטיים ושינויים תזונתיים, שתרמו מאוד לטיפול במגוון בעיות רפואיות של בעלי חיים שונים וסייעו לשמירה על בריאותם".

ד"ר מידן מספר כי ההכרה בהצלחת הטיפולים המשלימים חודרת לעולם הווטרינריה. יותר ויותר מטפלים בבעלי חיים מוצאים שהטיפולים הללו מוצלחים וברי תועלת. הטיפולים, לדבריו, מתאימים לחיות גדולות וחיות קטנות. במרפאתו הוא התנסה בביצוע טיפולים משלימים, בסיועה של מטפלת סינית מומחית בבעלי חיים קטנים, בעיקר בחתולים וכלבים. המדובר בטיפולים הבאים:

דיקור סיני - אחד הטיפולים היעילים ביותר לדברי ד"ר מידן הוא טיפול באמצעות דיקור סיני. "אני נעזר בענת עמיר אמנו, מדקרת מוסמכת, מומחית לרפואה סינית, שמסייעת לי לרפא כלבים וחתולים רבים הסובלים מבעיות רפואיות. הדיקור עוזר מאד לבעלי חיים הסובלים מכאבים כרוניים עקב בעיות רפואיות, בעיות מפרקים והתבלות של הגוף עקב זקנה הגוררת בעיות ראומטיות תפקודיות. כך, בין היתר, הדיקור הסיני סייע ללא מעט כלבים שסבלו מפריצת דיסק - בעיה נפוצה בקרב כלבים; בעיות אורתופדיות כלליות; בעיות אורתופדיות בכתפיים; וכן מבעיות במפרק הירך- בעיה קשה מאוד ונפוצה בכלבים בגודל בינוני ומעלה, אשר גורמת להתקפי כאבי קשים ולקשיים תפקודיים. הדיקור הסיני מסייע לבעלי החיים הללו, שחלקם נזקקים לטיפול מרוכז ולאחר מכן לטיפולים משמרים, שתדירותם פוחתת בהדרגה. הדיקור מונע התקפי כאבים, מונע דלקות, משפר את התפקוד ואת התנועתיות ומונע פגיעה והתדרדרות של עצם הירך והסחוס. במקרים רבים הוא אף מייתר את הצורך במתן סטרואידים שנחשבים לטיפול המרכזי של הרפואה הקונבנציונלית. התרומה לבריאות ולאיכות החיים של בעלי החיים היא ברורה, מקיפה וניכרת. הדיקור הסיני מסייע גם לטיפול בבעלי חיים הסובלים מבעיות אוזניים, ביניהן דלקות אוזניים כרוניות. לא מעט חתולים וכלבים שסובלים מדלקות אוזניים חוזרות ונשנות נרפאו באמצעות דיקור סיני והצליחו להיפטר מהבעיה שמלווה אותם שנים ארוכות ופוגעת קשות באיכות חייהם".

שדות מגנטיים - ד"ר מידן מפרט אודות כלי הטיפולי אלטרנטיבי פופולארי נוסף שיעילותו מוכחת. "בעשרות מקרים השתמשתי בשדות מגנטיים כדי לאבחן בעיות רפואיות וכדי לטפל בהן. מצאתי שטיפול בשדות מגנטיים מסייע מאוד לבעלי חיים שאושפזו לאחר טיפול - הוא מסייע להחלמה מהירה וחלקה שלהם, למניעת זיהומים ולהפחתת הכאבים. המגנטים מסייעים גם לטיפול בבעיות מפרקים ובבעיות אורטופדיות הגורמות כאבים כרוניים, וכן תורם לריפוי רקמות באופן יעיל ובזמן קצר. הוא גם משפר את זרימת הדם ואת חילוף החומרים".

יעילותו של הטיפול המגנטי בלטה בטיפול בחתולים זכרים שצינורית השתן שלהם נחסמה. מדובר בבעיה רפואית נפוצה מאוד בקרב חתולים זכרים, במהלכה קריסטלים הנוצרים בצינורית השתן שלהם יוצרים חסימה, שעלולה ללא טיפול הולם לגרום בתוך זמן קצר לפגיעה בלתי הפיכה במערכת השתן ובכליות ואף למוות. בטיפול הקונבנציונלי החדרת הקטטר לשלפוחית השתן של החתול נמשכת זמן רב תוך גרימת כאבים לחתול. "מצאתי", אומר ד"ר מידן, "כי שימוש במגנטים בטרם הטיפול מקל על החדרת הקטטר; יתרה מכך, בכמה מקרים עצם השימוש במגנט גרם לפתיחת החסימה וייתר את הצורך בטיפול הקונבנציונלי".

תזונה בריאה הרפואה המשלימה נעזרת גם בתזונה כאמצעי משלים בתהליך ההבראה. ד"ר מידן גורס כי תזונה בריאה משפיעה גם על בריאות בעלי החיים, ולכן לא פעם הוא משלב בטיפול המקיף בבעל חיים גם שינוי תזונתי. "לכלבים וחתולים הסובלים מבעיות במערכת העיכול ומשלשול אני ממליץ להוסיף לתפריט גם מזון המכיל פרוביוטיקה. תוספת זו הוכחה כיעילה להפסקה הדרגתית של השלשול, ולעיתים אף ייתרה את הצורך במתן אנטיביוטיקה. כמו כן, אני ממליץ להזין חתלים שעברו טיפול לפתיחת חסימות בצינוריות השתן במזון מסוים, שיש בו כדי למנוע את הישנות החסימות. גם בעלי חיים הסובלים מבעיות רפואיות שונות בכליות ובכבד מקבלים טיפול מקיף, הכולל גם דיאטה משלימה".

בואו לדבר על זה בפורום וטרינריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום