סוכרת: חשיבות הייעוץ הצמוד

(0)
לדרג

לפי סקירה מקיפה, ייעוץ תדיר מסייע להוריד את רמות הסוכר והשומנים בדם ואת לחץ הדם. חולים שלא תודרכו כשלו להגיע ליעדי הטיפול או עשו זאת בזמן ארוך יותר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ייעוץ והדרכה צמודים, כך מתברר, תורמים לשיפור מצב בריאותו של החולה. לפי מאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Diabetes Care, לחולי סוכרת שהיו במעקב וקיבלו ייעוץ סדיר לגבי מחלתם, תוצאות בדיקות טובות יותר.

בסקירה נכללו נתונים של יותר מ-30,000 חולי סוכרת שטופלו על ידי רופא במשך לפחות שנתיים בין השנים 2000-2010. נמצא כי בקרב חולים שדיווחו על אירועים לא-מבוקרים של היפרגליקמיה (יתר סוכר בדם), לחץ דם גבוה או היפרליפידמיה (עודף שומן בדם), וקיבלו ייעוץ פנים מול פנים פעם בחודש או יותר, נרשמה ירידה משמעותית בזמן הנדרש עד להשגת יעדי הטיפול.

כך למשל לחולים שזכו לייעוץ מדי חודש נדרשו שלושה וחצי חודשים לייצב את רמת ההמוגלובין מסוכר שלהם ליעד של מתחת ל-7%. זאת לעומת כ-22 חודשים שנדרשו לכך לחולים שקיבלו ייעוץ בתדירות של פחות מפעם בחצי שנה. חולי סוכרת שזכו לייעוץ חודשי והיו צריכים להוריד את לחץ הדם לרף הנמוך מ-130/85 מ"מ כספית השיגו מטרה זו לאחר כחודש, בעוד שמי שקיבלו ייעוץ בתדירות של פחות מפעם בחצי שנה עשו זאת לאחר כחצי שנה. כמו כן, הזמן הנדרש למי שקיבלו ייעוץ כדי להוריד את רמת LDL ("הכולסטרול הרע") ל-100 מ"ג לד"ל עמד על 3.5 חודשים, לעומת כשנתיים בקבוצה שלא קיבלה ייעוץ.

הקשר נצפה גם בכיוון ההפוך: שיעור החולים שלא הצליחו להגשים את יעדי הטיפול עלה באופן עקבי עם ירידה בתדירות הייעוץ הרפואי. כשבחנו חולים שקיבלו ייעוץ פעם בחודש ומעלה, פעם ב-1-6 חודשים ופחות מפעם בחצי שנה, גילו כי חוסר האיזון מבחינת אירועי היפרגליקמיה עלה מ-11% ל-28% ול-36%, בהתאמה. הכישלון בהשגת יעדי לחץ דם עלה מ-5.5% ל-7% ול-8.5%, וכישלון בהשגת ערכי LDL עלה מ-15.5% ל-18% ול-26%.

החוקרים מדגישים את חשיבות הייעוץ לחולי סוכרת במסגרת הטיפול השגרתי, בניגוד לייעוץ במסגרת תנאי מחקר בלבד. הם מציעים שתי אפשרויות לשינוי מודל הייעוץ לחולי סוכרת; גישה אחת היא הרחבת הייעוץ בנושא סוכרת ברמת האחיות, עוזרי רופא, פיזיולוגים ותזונאים. גישה שנייה כוללת הקמת מפגשי ייעוץ קבוצתיים.

בואו לדבר על זה בפורום אנדוקרינולוגיה מבוגרים וסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום