בדיקות: לצלוח את גיל העמידה

(0)
לדרג

אם אתם על סף גיל העמידה, השנים מתחילות להשאיר את אותותיהן במראכם החיצוני וגם בגופכם. לכן עולה חשיבות הבדיקות התקופתיות. כתבה חמישית בסדרה

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

אתם במשבר גיל ה-40? הגוף כבר לא כמו פעם? זה הזמן להתחיל להתייחס אליו ביתר כבוד. כהתחלה מומלץ לעבור כמה בדיקות חשובות כדי לוודא שמצב בריאותכם תקין. "20%-30% מהגידולים קשורים באורח חיים לא נכון", אומר ד"ר נצר חירם, מומחה לרפואת משפחה. "לכן חשוב לעשות פעילות גופנית, להימנע מעישון, להקפיד על תזונה בריאה, להימנע מיתר צריכת אלכוהול ולהיחשף לשמש במידה".

כולסטרול ולחץ דם

אורח חיים בריא אמנם יכול להקטין סיכון למחלות, אך לא למנוע אותן לגמרי, ולכן הבדיקות התקופתיות חשובות ביותר. "בגילאי 40-65 מומלץ לעבור הערכת BMI (מדד מסת גוף) כל חמש שנים ובדיקת לחץ דם כל שנתיים ומגיל 50 אחת לשנה", אומר ד"ר מיכאל ויינפאס, מומחה לרפואת משפחה. "לחץ דם מכונה הרוצח השקט, כיוון שהתופעה לרוב אינה מלווה בסימפטומים עד השלבים בהם מתגלים הסיבוכים - שבץ מוחי, אוטם שריר הלב, אי ספיקת לב, אי ספיקת כליות ועוד. ניתן לבדוק לחץ דם בבדיקה פשוטה ביותר במרפאה, ובמידת הצורך ניתן טיפול פשוט ביותר המאריך חיים ומונע סיבוכים הנובעים מהמחלה".

בהמשך להמלצת איגוד רופאי העור לעבור בדיקת שומות, ד"ר חירם ממליץ לבחון אם לא התפתחו אצלם שומות חדשות ובמידת הצורך להתייעץ עם רופא משפחה או רופא עור. עוד הוא ממליץ לאנשים שאינם בקבוצת סיכון לעבור פעם בחמש שנים בדיקת כולסטרול, מגיל 40 בדיקת א.ק.ג פעם בשנה, ולנשים מגיל 60 לעבור בדיקת צפיפות עצם אחת לשנתיים-שלוש. כמו כן הוא ממליץ לנשים לעבור פעם בשנה עד שנתיים בדיקה שגרתית אצל רופא נשים.

כצפוי, ככל שמתבגרים גדל הסיכון לבעיות בריאותיות שונות ובהתאם לכך גדל הצורך בבדיקות. ד"ר ויינפאס מסביר כי בדיקת ממוגרפיה של השד מומלצת לנשים מגיל 50 פעם בשנתיים. לדבריו, "במקרה של גורמי סיכון כמו רקע משפחתי של סרטן השד או מחלת שד קודמת או קבלת טיפול הורמונאלי, יש להתחיל את בדיקת ממוגרפיה כבר בגיל 40 בתדירות של פעם בשנה. בנוסף, בדיקת דם סמוי בצואה מתבצעת מגיל 50 אחת לשנה. אפשר לעשות קולונוסקופיה המייתרת בדיקות נוספות למשך 10 שנים. אנשים עם רקע משפחתי של סרטן המעי הגס נדרשים לעבור את הבדיקה מכבר גיל 40 אחת לחמש שנים או בהיותם בגיל הצעיר ב-10 שנים מגילו של קרוב המשפחה בעת שהתגלתה אצלו המחלה.

בדיקות בגיל העמידה
בדיקות בגיל העמידה

בדיקת סוכר ולחץ תוך עיני

בטווח גילאים אלו עלולות להופיע מחלות נוספות כמו גלאוקומה. מדובר במחלה המתפתחת בגיל מבוגר בדרך כלל, הפוגעת בעצב הראייה ומאופיינת ברוב המקרים בעלייה של הלחץ התוך עיני. "כ-10% מהאוכלוסייה מעל גיל 40 לוקים בגלאוקומה, שעלולה לתקוף גם צעירים יותר ולכן רופאי העיניים ממליצים לבני 40 ומעלה להגיע אחת לשנתיים לפחות לבדיקת לחץ תוך עיני אצל רופא העיניים", מסביר ד"ר ויינפאס.

בדיקת נוספת חשובה שאינה בדיקת סקר היא בדיקת סוכר. "נכון שאת הבדיקה יבצעו אנשים המשתייכים לאוכלוסיית סיכון לחלות בסוכרת, במיוחד אנשים הסובלים מהשמנת יתר, רמות שומנים גבוהות בדם ויתר לחץ דם", אומר ד"ר ויינפאס.

יותר אחראים ופחות עסוקים

ד"ר חירם מציין כי אנשים בגילאים אלה מגיעים יותר לרופא מהצעירים. הם קשובים יותר לגוף, אחראים יותר ואולי עסוקים קצת פחות. "חשוב לזכור כי בנקיטת אמצעי מנע וזהירות אפשר למנוע מחלות ובעיות, שאחר כך יקשה לטפל בהן".

לגבי הבדלים בין המינים, ד"ר ויינפאס אומר כי "אי אפשר להכליל, אבל יש נטייה של גברים לחמוק מבדיקות ולהגיע רק לאחר לחץ של בת הזוג, תופעה שפחות אופיינית אצל נשים".

בואו לדבר על זה עם ד"ר נצר חירם וד"ר מיכאל ויינפאס בפורומים הבאים:

פורום רפואת משפחה
פורום רפואת משפחה וכללית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום