שבץ מוחי: סכנה אורבת מבפנים

(0)
לדרג

שבץ מוחי הוא הגורם העיקרי לנכות בעולם המערבי. כולנו, בלי הבדל מין וגיל, חשופים אליו. אורח חיים בריא, תזונה נכונה ופעילות גופנית עשויים למנוע אותו

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

"שבץ מוחי הוא הגורם השכיח ביותר בעולם המערבי לנכות ואחד משלושת הגורמים השכיחים ביותר לתמותה", אומר מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל, פרופ' דוד טנה, מנהל מרכז שבץ מוח במחלקה הנוירולוגית ומרכז "סגול" למדעי המוח במרכז הרפואי שיבא. לדבריו, המתבססים על סקרים לאומיים, מתרחשים בישראל כ-15,000 מקרים של אירועים מוחיים מדי שנה; אחד מכל 6 אנשים עלול לקות באירוע מוחי במהלך חייו.

הפרעה בזרימת הדם למוח

פרופ' טנה מסביר: שבץ מוחי, המכונה גם 'אירוע מוחי' או 'stroke' נגרם עקב הפרעה פתאומית בזרימת הדם למוח בעקבות חסימה או קרע בדופן של כלי דם, המספק דם למוח. כתוצאה מכך נפגעת אספקת החמצן לאחד מחלקיו. לתאי העצב שבמוח תפקידים שונים בהתאם למיקומם באזורי המוח השונים. תאי העצב שמהם נמנעת אספקת החמצן גוועים בתוך זמן קצר, וכפועל יוצא מכך ייפגעו התפקודים הנשלטים על ידי אזור המוח שניזוק.

"מבחינים בשני סוגים עיקריים של שבץ מוחי. הסוג השכיח יותר, הנגרם עקב חסימה של כלי דם, מכונה שבץ מוח איסכמי או אוטם מוחי. סוג שני של שבץ מוחי המכונה דימום מוחי נגרם עקב פקיעת כלי דם הגורמת לקרע בדופן כלי דם במוח ומביאה לדימום תוך מוחי ברקמת המוח".

שבץ מוחי
שבץ מוחי

אוכלוסיות בסיכון

כולנו נמצאים תחת סיכון ללקות בשבץ מוחי, בלי תלות במין ובגיל, אולם שלושה משתנים עיקריים מגבירים את הסיכון - גיל, מחלות רקע ואורח החיים. הסיכון ללקות בשבץ מוח עולה עם הגיל וגדל עוד יותר בקרב אנשים בעלי סיכון אחד או יותר להתרחשות אירוע מוחי: יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב ורמת שומנים גבוהה בדם. הסיכון גדל בקרב מעשנים, בקרב הסובלים ממשקל עודף ואצל מי שאינם עוסקים בפעילות גופנית סדירה. מכאן נגזרת המלצתו של פרופ' טנה לסגל אורח חיים בריא, לבדוק את הפרמטרים השונים המשפיעים על בריאותנו ולהימצא תחת מעקב רפואי ובמסגרת טיפולית אם אחד או יותר מהם אינם תקינים.

הכי חשוב- מניעה

לפי פרופ' טנה, הדרך היעילה ביותר לטפל בשבץ מוחי היא למנוע אותו. הוא מפרט מספר הנחיות שיסייעו למניעת שבץ מוחי: אם הנך סובל מלחץ דם גבוה - טפל בו; אם הנך מעשן הפסק; אם הנך חולה סוכרת או אם הנך בעל כולסטרול גבוה - פעל בהתאם להוראות רופאך לאיזונם; שמור על תזונה בריאה - הפחת במלח ושומן רווי, והרבה לאכול ירקות ופירות; אל תצרוך יותר ממשקה אלכוהולי אחד ליום; אם אתה סובל ממשקל עודף - הפחת ממשקלך; הפוך את הפעילות הגופנית לחלק משגרת חייך; הקפד לקחת את התרופות בהתאם להוראות רופאך - הרפואה מציעה כיום מגוון של תרופות והתערבויות שיש בהן כדי להקטין באופן ניכר את הסיכון ללקות בשבץ מוח לחולים שבסיכון".

פרופ' טנה מדגיש כי זיהוי מיידי וטיפול באירוע איסכמי חולף יועילו למניעת שבץ מוחי: אירוע איסכמי חולף הוא אירוע חד וקצר של הפרעה בתפקוד הנוירולוגי הנובעת מאיסכמיה מוחית ממוקמת או עינית, שאינה קבועה. בשנים האחרונות גברה ההכרה בכך כי מצב זה הינו מצב חרום, בדומה לתעוקת לב לא יציבה הואיל והוא טומן בחובו סיכון מיידי גבוה, בטווח של ימים לאירוע מוחי חמור. על כן קיימת חשיבות רבה בזיהויו המהיר אשר יוביל לביצוע דחוף של מכלול הבדיקות והטיפולים הנחוצים לשם מניעת אירוע מוחי חמור. הטיפולים ביחד עם הכוונה והדרכה לאורח חיים בריא ותוכנית אימון גופני עשויים להקטין את הסיכון לאירוע מוחי בכ-80%".

חידושים במניעה ובטיפול

בשנים האחרונות, חלה התקדמות משמעותית ואף פורצת דרך בתחום המניעה והטיפול בשבץ מוחי. מדובר בשלושה חידושים בולטים, שיש בהם כדי למנוע תמותה ולהפחית מהנזק אם השבץ לא נמנע. הראשון כאמור הוא ההתייחסות אל אירוע איסכמי חולף או קל כאל מצב חירום רפואי, אשר דורש בירור דחוף בבית חולים, טיפול תרופתי ובמצבים מסוימים צינתור או ניתוח עורקי המוח.

החידוש השני הבולט הוא בתחום הטיפול באירוע מוחי חריף. פרופ' טנה: "בשנים האחרונות חלה מהפכה רבתי בגישה הטיפולית לאירוע מוחי. קיימים כיום טיפולים דחופים שמטרתם להביא לפירוק או שליפה של הקריש הדם ועל ידי כך לפתיחה ולתיעול מחדש של כלי הדם החסום במוח ולזרימה מחודשת של דם אל רקמת המוח שעדיין ניתן להצילה. התפיסה היא ש'זמן אבוד משמעותו מוח אבוד'. בין הטיפולים: הזלפה תוך ורידית של תרופה ממיסת קריש המכונה TPA, צנתורים דחופים תוך שימוש בעזרים מכאניים לשליפת הקריש ושימוש בטכנולוגיה דימות מוח מתקדמת מבוססת CT או MRI להערכת מצב רקמת מוח. חלון הזמן למתן טיפולים אלו הוא צר, יעילותו תקפה עד 8 שעות מעת הופעת תסמיני השבץ. אם הטיפולים ניתנים בתוך מסגרת הזמן האפקטיבית ביכולתם להקטין משמעותית את שיעורי הנכות כתוצאה מאירוע מוחי.

החידוש השלישי הוא תרופות חדשות למניעת קרישת דם, האמורות להחליף את הקומדין, ומיועדות לחולים עם הפרעת קצב מסוג פרפור פרוזדורים. התרופות החדשות ניטלות דרך הפה ואינן מחייבות בדיקות ניטור. הוכח במחקרים קליניים מבוקרים כי הן יעילות לפחות כמו קומדין ואף יותר".

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום