גיל ההתבגרות: בדיקות מומלצות

(0)
לדרג

בגילאי 12-19 הנערות והנערים מתפתחים פיזיולוגית ומינית וכפועל יוצא מכך נדרשות בדיקות שמטרתן לוודא שגדילתם תקינה. כתבה שלישית בסדרה

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

בני נוער מתמודדים עם מצבים חדשים. הם מתבגרים פיזית ונפשית, ויוצרים קשרים רומנטיים ומיניים. מצב זה דורש חיסונים חדשים ובדיקות נוספות על אלה שעשו בגיל הילדות.

הערכת גדילה והדרכה גניקולוגית

"בגיל ההתבגרות מומלץ לעבור בדיקת עמוד השדרה ולוודא שהנער אינו מפתח עקמת, שכן זיהוי עקמת בשלבים מוקדמים מאפשר טיפול המונע סיבוכים מאוחרים", אומרת ד"ר עדי קליין-קרמר, מנהלת מחלקת הילדים במרכז הרפואי הלל-יפה. "בנוסף, מומלצת בדיקת שגרה אצל הרופא המטפל להערכת גדילה ומצב התפתחותי ולקבוע זאת לפי שלבי טאנר. מדובר ברמות ההתפתחות הפיזיולוגית של בני אדם בתקופות הילדות, ההתבגרות והבגרות. השלבים מגדירים מדדים פיזיולוגיים של התפתחות המתבססים על מאפיינים מיניים חיצוניים, עיקריים ומשניים, כגון גודל השדיים, אורך הפין והתפתחות שיער ערווה".

לנערות בגילאי 12-13 ולעיתים אף בגילאים צעירים יותר מופיע המחזור החודשי. ד"ר קליין-קרמר ממליצה להגיע להדרכה לגבי שימוש בתחבושות, טמפונים, היגיינה, מעקב חודשי, אמצעי מניעה והדרכה גניקולוגית בסיסית. לדבריה, "לא בהכרח צריך להפנות לרופאת נשים, מכיוון שגם רופא הילדים או רופא המשפחה מספיק מיומנים בהדרכה בנושאים אלו".

בדיקות בגיל ההתבגרות
בדיקות בגיל ההתבגרות

חיסון נגד וירוס

מעבר לבדיקות ולהסברה, חשוב מאוד גם למנוע מחלות מסוכנות שעלולות להתפרץ לאחר תחילת קיום יחסי-מין. "בגילאי 13-14 מומלץ לקבל חיסון נגד וירוס הפפילומה הגורם לסרטן צוואר הרחם", מסביר ד"ר דני שינהר, רופא בכיר במחלקת כירורגית ילדים בבי"ח תל-השומר. "חשוב לקבל את החיסון לפני תחילת קיום יחסי-מין על-מנת להבטיח הגנה מרבית".

קיימים כיום שני חיסונים נגד וירוס הפפילומה; גרדסיל הניתן לצעירות בגילאי 9-26 ויעיל נגד ארבעה זנים של הווירוס, הגורמים לכ-90% מהיבלות בדרכי המין, ולכ-70% ממקרי סרטן צוואר הרחם; וסרווריקס, הניתן לנשים בגילאי 10-54 ומגן מפני שני זנים בלבד. שני החיסונים מורידים את הסיכון לסרטן צוואר הרחם. החיסונים ניתנים באמצעות זריקה בשלוש מנות. המנה הראשונה והשנייה ניתנות בהבדל של 4-8 שבועות זו מזו, והשלישית ניתנת לאחר שישה חודשים מהמנה הראשונה.

דימוי גוף

שירותי הבריאות לתלמיד ניתנים כיום בבתי-ספר על-ידי חברת נטלי, בהתאם לסל השירותים אשר נקבע על-ידי משרד הבריאות. בכיתה ח' הילדים עוברים בדיקת ראייה וחיסון נגד טטנוס, דיפטריה ושעלת. בכיתה ט' מתבצעת בדיקה לאומדן גדילה הכוללת שקילה ובדיקת גובה.

בגילאים אלו דימוי הגוף מקבל חשיבות רבה, ורופא המשפחה או רופא ילדים אמור להתייחס לאורח חיים בריא אם הוא מתרשם שמצבו של הילד טעון שיפור מבחינה זו. "קשה לשלוט על תרבות האכילה של בני נוער שתלויים בהוריהם בכל הנוגע לתזונה. מכאן חשיבותם של החינוך וההסברה, מסעות פרסום של משרד הבריאות, שיעורים בנושא בבתי הספר, שיחות עם רופא המשפחה ובבית עם ההורים", אומר ד"ר שינהר. "ניכרת מגמת עלייה בהשמנת יתר בקרב בני נוער. קרה שבני נוער הגיעו למשקל של 160 קילו ונזקקו לניתוח לקיצור קיבה. אמנם מדובר במקרים בודדים, אך היוצאים מן הכלל במקרה זה יש בהם כדי להעיד על הכלל. יש צורך לעלות את המודעות לאורח חיים בריא, הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית לכל בני המשפחה".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום