שחייה מורידה לחץ דם

(0)
לדרג

במחקר חדש נמצא כי שחייה מספר פעמים בשבוע מורידה את לחץ הדם הסיסטולי בכ-10 נקודות. עם זאת, לא ברור אם יש השפעה על הסיכון למחלות לב בטווח הארוך

מאת: ד"ר עמית עקירוב

תמיד אמרו לכם ששחייה זה בריא? כנראה שזה נכון. רופאים רבים מעודדים שחייה כפעילות גופנית למבוגרים, שכן מדובר בפעילות גופנית שאינה מטילה עומס כבד על המפרקים, אך עד כה לא נערכו מחקרים המצביעים על התופעות הרפואיות שבפעילות זו. כעת עולה ממחקר קטן כי התחביב הרטוב עשוי להשפיע לטובה ולתרום להורדת לחץ הדם במבוגרים. ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת American Journal of Cardiology.

במחקר השתתפו 43 גברים ונשים, בני 60 בממוצע, שסבלו מיתר לחץ דם או קדם יתר לחץ דם, אך מעבר לכך מצב בריאותם היה טוב. המשתתפים במחקר חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות אחת ביצעה תרגילי שחייה מבוקרים, השנייה תרגילי הרפייה שונים. במהלך 12 שבועות שחו המשתתפים בקבוצה הראשונה 3-4 פעמים בשבוע, ועלו בהדרגה ל-45 דקות בכל פעם.

עד תום המחקר חלה ירידה של תשע נקודות בלחץ הדם הסיסטולי בקרב השחיינים (מערכים של 131 מ"מ כספית ל-122 מ"מ כספית בממוצע, לאחר שלושה חודשים). מנגד, בקבוצה שעשתה תרגילי הרפייה לא נרשמה ירידה בלחץ הדם.

התוצאות היו דומות כאשר המשתתפים ענדו מדדי לחץ דם ניידים. בממוצע, בקבוצת השחייה לחץ הדם הסיסטולי במהלך 24 שעות עמד בממוצע על 119 מ"מ כספית ירידה מ-128 מ"מ כספית בתחילת המחקר. בנוסף, החוקרים נעזרו בבדיקת אולטרה-סאונד להערכת הרחבת כלי הדם בתגובה לזרימת דם, וגם כאן נמצאה עדות לשיפור בעקבות שחייה.

מדובר במחקר הראשון שהוכיח כי שחייה עשויה לשפר את תפקוד כלי הדם ולהפחית את לחץ הדם במבוגרים. עם זאת, מדובר במחקר קטן, ולא ברור אם הירידה בלחץ הדם עומדת בעינה לאורך זמן, ואם היא מתורגמת לירידה בסיכון להתקפי לב או שבץ מוחי בהמשך החיים. מה שבטוח הוא שהתוצאות מאשרות שוב המלצות של מומחים רבים: יש להקפיד על פעילות גופנית מתונה באופן קבוע, בשילוב עם תזונה נכונה.

בואו לדבר על זה בפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום