ט"ו בשבט: תזונה מהצומח

(0)
לדרג

תזונה טבעית היא לאו דווקא תזונה צמחונית, אלא תזונה המגיעה מהטבע. למי שצמחוני מומלץ לערוך בדיקות בכדי לוודא שהגוף מקבל כל מה שהוא צריך

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

ט"ו בשבט - ראש השנה לאילנות הפך במהלך השנים ליום חג לטבע ולצומח. סמלי החג - נטיעות עצים, אכילת פירות וקיום מצוות כמו תרומות ומעשרות, הם הזדמנות מצוינת להתייחס לתזונה הטבעית המגיעה מהצומח. טובה בר-שאן, תזונאית קלינית טבעית מסבירה: "כל מה שמצוי בטבע ולא עובר עיבוד, הזנה או הדברה נחשב למזון טבעי".


תזונה טבעית
תזונה טבעית

גם בשר זה טבעי

בר-שאן, בעלת תואר שני בפרמקולוגיה ופיזיולוגיה, מטפלת ברפלקסולוגיה ובצמחי מרפא, אומרת כי בניגוד לדעה הרווחת, תזונה טבעית איננה בהכרח צמחונית. בפועל, רבים מבלבלים בין תזונה טבעית לתזונה טבעונית ולא מבינים את ההבדל: ככלל, הקפדה על תזונה טבעית היא הקפדה על צריכת מזון מהטבע שלא עבר תהליכי התערבות על ידי האדם. בקרב חסידי התזונה הטבעית יש מספר אסכולות: יש המדגישים את הצורך בתזונה טבעית טבעונית או צמחונית שמתמקדת באכילת מזון מהצומח בלבד ולא מהחי, כשהמחמירים - הטבעונים נמנעים אף מצריכת מוצרי חלב וביצים וצורכים רק את המזון הבסיסי הצומח. האסכולה הפחות הקיצונית, אליה אני משתייכת, מצדדת בצריכת מזון טבעי מהחי ומהצומח".

בר-שאן מזהירה מפני צריכה מופרזת ולא מבוקרת של תזונה טבעית מן החי. לדבריה, רבים אינם אמורים לצרוך מזון מן החי משום שהוא עלול לפגוע בבריאותם. כך, למשל, אנשים הסובלים מעודף כולסטרול צריכים להימנע מצריכת בשר המכיל כמות גבוהה של כולסטרול. את הבשר הנצרך יש לבחור בקפידה - ראשית, יש לאכול כמות קטנה של בשר איכותי רזה ודל כולסטרול; שנית, יש לאכול בשר טבעי ואורגני - לדברי בר-שאן, התרנגולים, האווזים והפרות מוזנים היום ברעלים שונים המוצאים את דרכם גם לצלחת שלנו. בעלי חיים המיועדים לאכילה מוזנים בחומרי תפיחה, אבקות למיניהן, מזונות מעובדים, אנטיביוטיקה, הורמונים ועוד; שלישית, יש לצרוך בשר שלא עבר עיבוד - הזרקות מים, חומרים משמרים ותוספים שונים שמשנים את הרכבו. ככלל, עדיף לאכול ביצי חופש אורגניות, עוף ובשר טבעיים ואורגניים ולצרוך חלב טבעי ואורגני. לבסוף ממליצה בר-שאן לאכול כמה שפחות מזון מהחי בשל העובדה שהוא מעורר חומציות גבוהה בקיבה, לגוף קשה לעכלו והוא עלול לגרום למחלות שונות ובעיקר לדלקות במערכת העיכול.

צמחונות - בטבע שלנו?

תזונה טבעית מהצומח כוללת מזונות רבים ומגוונים, ביניהם, פירות וירקות, קטניות, דגנים, אגוזים וזרעים. המתנגדים לתזונה הטבעית מהצומח טוענים שהיא נוגדת את הטבע האנושי, שהרי בני האדם, כחלק משרשרת המזון בטבע, בנויים לצרוך ולעכל בשר הנחוץ לקיומם; עוד נטען כי תזונה טבעית המתבססת על מזון מהצומח לא מספקת את כל אבות המזון החיוניים המצויים במזונות השונים ועלולה לפגוע בבריאות. האמנם?

לפי בר-שאן, תזונה טבעית צמחונית מאוזנת מספקת לגוף האדם מרגע לידתו את כל מה שנחוץ לו. גם תינוקות שאוכלים מרגע הלידה מזון צמחוני מאוזן מקבלים את מה שהם זקוקים לו לצורך הגדילה וההתפתחות. תזונה טבעית צמחונית מאוזנת כוללת מינרלים, ויטמינים, אבות מזון וציטוכימיקלים נחוצים. יתירה מזאת, מחקרים מוכיחים שתזונה חונית טבעית מיטיבה עם גופנו ותורמת לבריאות האדם. כך, מוכח כי אנשים המקפידים בקנאות על תזונה טבעית צמחונית בריאים יותר וסובלם פחות ממחלות לב, מסרטן וממחלות נוספות. תזונה טבעית היא חלק מאורח חיים בריא ומומלץ התורם לאיכות חיים ומאריך את תוחלת החיים.

עם היד על הדופק

לדברי בר-שאן, מי שניזון מתזונה טבעית צמחונית בלבד, צריך "להיות עם יד על הדופק" ולעבור בדיקות באופן קבוע. מרבית הטבעונים או הצמחונים אוכלים לעתים באופן לא מאוזן, כיוון שהתזונה שלהם מתבססת בעיקר על פחמימות וסוכרים, אבל לא כוללת דגנים, שומנים, פחמימות מורכבות וקטניות. מי שצורך את כל אלה באופן מאוזן לא יסבול לדבריה מחוסרים תזונתיים. בנוסף עלול להיווצר מחסור בוויטמין B12, ועל הטבעונים והצמחונים לבצע בדיקות דם שגרתיות. "ויטמין B12 מתקבל מחיידקים שמפרקים מזון מן החי ולפיכך אי צריכת בשר עלולה להוביל למחסור בויטמין. לכן חשוב לעקוב אחר הרמות שלו בגוף וליטול תוספים במידת הצורך", מסבירה בר-שאן.

המסקנה המתבקשת היא שאם בחרתם בתזונה טבעית צמחונית, ככל הנראה תחשפו את גופכם לתזונה בריאה יותר ונטולת כימיקלים, אך חשוב להיות במעקב רפואי כדי לוודא שאתם מקבלים את כל המרכיבים הנדרשים לגופכם.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום