סרטן: ניתן לצמצם את התמותה

(0)
לדרג

על פי ההערכות, עד 2030 ימותו 12 מיליון איש בעולם מהמחלה, ועלות הטיפול הרפואי נאמדת בטריליוני דולרים. בישראל התחלואה בסרטן בלוטת המגן בעלייה

מאת: מערכת zap doctors

בישראל מאובחנים מדי שנה כ-28 אלף איש במחלת הסרטן וכ-10,000 מתים מהמחלה, כך עולה מנתוני האגודה למלחמה בסרטן לקראת יום הסרטן הבינלאומי המצוין בשבת. המספרים בעולם הגיעו לכדי 12.7 מיליון חולים ו-600 אלף מתים. עם זאת החדשות הטובות הן שניתן למנוע 60% מכלל מקרי התמותה.

ארגון הסרטן הבינלאומי (UICC) דיווח לאחרונה כי שיעור החולים במחלת הסרטן נמצא בעלייה מתמדת, ועל פי ההערכות, עד שנת 2030 יהיו 12 מיליון מקרי מוות מסרטן בעולם. לדברי מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, "בצד נתונים מדאיגים אלו דווח גם כי ניתן למנוע כ-60% ממקרי התמותה ממחלות הסרטן על ידי אורח חיים בריא, אבחון מוקדם, חיסונים והקצאה לאומית למימון התערבויות, שהוכחו כיעילות".

איום על הכלכלה העולמית

לצד האיום על חיי אדם, מטילה המחלה איום על הכלכלה הלאומית והגלובלית - נטל עלות הטיפול במחלות הסרטן גבוה מאוד ביחס למחלות אחרות. בישיבה באו"ם בספטמבר 2011 התייחסו לראשונה לצורך לקדם דרכי מניעה, אבחון וטיפול בארבעה סוגי מחלות לא מדבקות: סרטן, סוכרת, מחלות לב ומחלות ריאה כרוניות. עלות הטיפול במחלות הלא מדבקות ובכללן סרטן לעשרים השנים הבאות מוערכת ב-30 טריליון דולר.

למחלות שצוינו גורמי סיכון משותפים וקיימות שיטות מוכחות להפחית את הסיכון לתחלואה. גורמי הסיכון הבולטים הם השמנה, תזונה לא נכונה, חוסר פעילות גופנית, עישון וצריכה מוגברת של אלכוהול. על פי נתוני הפורום הכלכלי העולמי מ-2011 השמנה מגדילה את ההוצאה לנפש על הטיפול הרפואי ב-36%, עישון ב-21% וצריכה כבדה של אלכוהול ב-10%.

המחקרים מראים כי אימוץ סגנון חיים בריא באוכלוסיית האנשים בגיל העבודה בארה"ב מפחית את עלויות הטיפול הרפואי ב-49% במבוגרים בגילאי 40 ומעלה. כ-60% ממקרי התמותה ממחלות הסרטן ניתנים למניעה על ידי אורח חיים בריא (מניעת עישון, תזונה נכונה, פעילות גופנית וצריכה מבוקרת של אלכוהול), חיסונים וגילוי מוקדם: כ-40%-30% ממקרי הסרטן ניתנים למניעה, 30% ניתנים לגילוי מוקדם המאפשר ריפוי, ובכ-30% מהמקרים ניתן להעניק טיפול מיטבי, שעשוי להאריך חיים ולשפר את איכותם.

בנוסף, דו"ח בריאות של ה-OECD שפורסם לקראת סוף שנת 2011 מצביע על עלייה בשיעורי ההישרדות ממחלות קשות, כולל מחלת הסרטן, הודות לשיפור בגילוי המוקדם ובטיפול הרפואי.

ישראל: שיעור החלמה גבוה מסרטן השד

יש לציין כי בישראל שיעורי ההישרדות מסרטן השד גבוהים יותר מממוצע מדינות ה-OECD ועלו מ-80.5% בשנת 2002 ל-86% בשנת 2008. מנגד מחלת סרטן בלוטת המגן, נמצאת בעלייה בעשור האחרון (2000-2009) בכל קבוצות האוכלוסייה בישראל, ובמיוחד בקבוצת הנשים הערביות. המגמות הנצפות בישראל ביחס לעלייה במקרי התחלואה של סרטן בלוטת המגן תואמות מגמות בעולם, כשהסיבות מיוחסות בעיקר לעלייה באבחון ולחשיפות סביבתיות.

המסר של ארגון הסרטן הבינלאומי לקראת יום המודעות הוא כי "יחד זה אפשרי". הארגון קורא לממשלות לדאוג להקצאת משאבים ליישום אמנת הסרטן הבינלאומית, שיעדה צמצום 25% ממקרי המוות מסרטן וממחלות הלא מדבקות בשנת 2025.

בואו לדבר על זה בפורום החלמה מסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום