"קשישים כבדי שמיעה מטורטרים"

(0)
לדרג

כך לפי תלונות לכנסת של כבדי שמיעה שלא מצליחים לממש זכאותם למימון מכשירי שמיעה. קופות החולים: בעוד חודשיים יסתיים המכרז למכוני השמיעה והשירות ישופר

מאת: מערכת zap doctors

250 אלף קשישים בישראל סובלים מבעיות שמיעה. ב-2011 הרחיבה המדינה את סכום השתתפותה במימון מכשירי שמיעה לבני 65 ומעלה מ-851 שקל ל-3,000 שקל, עבור כל אוזן פעם ב-3 שנים. "הרעיון מבורך, אך בפועל המערכת לא ערוכה מבחינת פריסת המכונים וזמינות התורים, לבדיקות השמיעה והשלמת הליך רכישת המכשיר תוך 60 ימים". כך אמר היום (ג') ח"כ דוד אזולאי, יו"ר הוועדה לפניות הציבור בכנסת שדנה בנושא.

אתי סממה, נציבת קבילות הציבור במשרד הבריאות, אמרה בדיון כי מאז תחילת השנה הגיעו עשרות פניות של קשישים שמרגישים מטורטרים, וכן פניות של מכונים המתלוננים על ההסדר החדש.

עו"ד יואל ליפשיץ, סמנכ"ל קופות החולים במשרד הבריאות, ציין כי מדובר במצב ביניים של הסדרת השוק. "השוק עובר טלטלה. מדובר בטכנולוגיה חדשה שהוכנסה לשוק בסך 42 מליון שקל. המטרה בנוהל היא להפריד בין נותן השרות למוכר המוצר ולהגן על הקשישים ולא לטרטר אותם. הפיקוח חייב להיות על מנת למנוע מניפולציות וניצול לרעה בתחום.

לדברי עו"ד ליפשיץ, קופות החולים נמצאות כעת בשלב ביניים של הטמעת ההליך החדש.

'יש לטפל במעאכרים'

נציגי כל קופות החולים שנכחו בישיבה ציינו כי הקופות נמצאות בפני סיום הליך הכנת המכרזים שיקבעו את המכונים שיעבדו מולן בהסדר ושיהיו רשאים לבצע את הליך התאמת המכשיר ומכירתו. להערכתם, העניין ייקח כחודשיים.

ההליך אמור להגדיל את מספר המכונים הנמצאים עם הקופות בהסדר - מהלך שעתיד לקצר את זמן ההמתנה ואת המרחק ממכון השמיעה. לדבריהם, מאז מימוש הנוהל חלה עלייה משמעותית במימוש הזכאות למכשירי השמיעה בקרב אוכלוסיית הקשישים.

ד"ר אורית יעקובסון, סמנכ"ל בשירותי בריאות כללית, ציינה כי "השוק פרוץ והכסף לא מגיע ליעדו. חברות פרטיות נכנסות לבתי אבות ולמוסדות שבהם נמצאים קשישים, מבצעים להם בדיקות שמיעה, מגישים טפסים ומקבלים את הכסף, מבלי שמכשיר השמיעה סופק לקשיש". ד"ר יעקובסון הוסיפה כי הקופה נמצאת בהליך שימוע למספר חברות שבסופו יוחלט אף אם להגיש תלונות למשטרה.

קלינאיות התקשורת של מכוני השמיעה הפרטיים התלוננו בדיון על הפגיעה במעמדן מעצם הנוהל החדש, שכן בדיקתן צריכה להיות מאושרת על ידי קלינאית תקשורת נוספת של הקופה שלטענתן אינה מוכשרת לכך.

מנכ"ל ארגון כבדי השמיעה "בקול", עידו גרנות, ציין כי יש להכיל את הנוהל גם על כבדי שמיעה בני 18-65 שכיום ממשיכים לקבל סיוע בסך 851 שקל.

בסיכום הישיבה ציין יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אזולאי, בכוונתו לפנות לסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, בבקשה לפעול במתכונת הקודמת עד לסיום הליכי המכרז; לאייש במהרה את התקן של קלינאי התקשורת במשרד הבריאות; לייעל את הליך רכישת המכשירים עבור כבדי השמיעה בגילאי 18-65 ולדאוג לפריסה ארצית של מכוני השמיעה.

יו"ר הוועדה הודיע כי בכוונתו לפנות למנכ"לי משרד הבריאות והרווחה בבקשה לאסור כניסתם של בעלי החברות לבתי האבות.

כמו כן, בכוונתו לפנות למנכ"ל שירותי בריאות כללית בבקשה להגיש תלונות במשטרה כנגד החברות שהונו קשישים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום ליקויי שמיעה, מכשירי שמיעה, שתלי שמיעה ושבלול
פורום מכשירי שמיעה ובעיות שמיעה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום