הקשר בין בריאות השיניים לסוכרת

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא קשר בין אשפוזים בעקבות סוכרת לתחזוקה שוטפת של השיניים. עם זאת לא נמצא קשר בין טיפולי השיניים לרמות הסוכר בדם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

טיפולי שיניים שוטפים חיוניים לבריאות, בייחוד כשמדובר בחולי סוכרת. ממחקר חדש שפורסם החודש בכתב העת Journal of the American Dental Association, עולה כי בחולים שעברו טיפולי שיניים סדירים חלה ירידה של כ-30% בשיעור הפניות לחדרי מיון או אשפוזים בשל סוכרת.

במחקר נבדקו נתונים של יותר מ-500 חולי סוכרת שעברו טיפולי שיניים מדי שנה בין 2005-2007. החוקרים השוו את מצב בריאותם הכללי למצבם של 750 חולי סוכרת, שלא ביקרו אצל רופא השיניים במהלך שלוש שנים אלו. שתי הקבוצות היו דומות בגיל, במין ובמאפיינים נוספים.

החוקרים מצאו קשר מובהק בין מספר הפניות לחדרי מיון בשל מצבי חירום הנוגעים לסוכרת בשנת 2007 לטיפולי שיניים, וכך גם למספר האשפוזים על רקע סוכרת באותה שנה. כ-10% מהחולים שעברו טיפולים סדירים פנו לחדרי מיון, בהשוואה ל-16% מהמשתתפים בקבוצה שלא טופלה. בדומה לכך, כ-8% מהחולים בקבוצת טיפולי שיניים אושפזו בבית החולים לטיפול בסוכרת, בהשוואה לכ-15% מהחולים בקבוצה שלא קיבלה טיפול.

עם זאת לא נמצא קשר מובהק בין איזון רמות הסוכר בדם לטיפולי שיניים. נמצא כי ב-2007 ל-55% מהחולים שביקרו בקביעות אצל רופא השיניים היו ערכי המוגלובין מסוכר מאוזנים היטב, זאת בהשוואה ל-43% מהחולים בקבוצה השנייה. אלא שלאחר התחשבות בנתונים אחרים, הקשר לא נותר מובהק.

החוקרים מסבירים כי מדובר במחקר שנערך בראייה לאחור, כלומר כזה שאינו יכול להוכיח כי טיפול שיניים מביא באופן ישיר להפחתת הסיכון למצבי חירום בחולי סוכרת. ייתכן שלא מדובר בטיפולי השיניים דווקא, אלא ההסבר הוא שחולים בעלי שיניים בריאות נוטים גם לבריאות כללית טובה יותר. אף שהקשר אינו מוכיח סיבתיות, החוקרים ממליצים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת שיניים
פורום סוכרת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום