פעילות גופנית: חפשי את הגבר

(0)
לדרג

מחקר אוסטרלי מצא כי לתמיכת בן הזוג יש תרומה אדירה ליכולתן של נשים להתמיד בפעילות גופנית

מאת: ד"ר איתי זיו

הריון, לידה, טיפול בילדים, קריירה ומשפחה. אלה רק חלק מהעניינים שמלווים את רוב הנשים במעגלי החיים השונים. כתוצאה מכך, נשים רבות אינן מוצאות זמן לפעילות גופנית. אלא שלהימנעות מפעילות גופנית יש השלכות בריאותיות שליליות, כגון פגיעה ביציבה ובמסת השריר (במיוחד בעשורים המתקדמים), ירידה בצפיפות העצם וחוזקה; וגם השלכות שליליות על איכות החיים: פגיעה במראה החיצוני, בחיוניות, במצב הרוח ועוד.

חשוב מאוד לאתר זמן פנוי לפחות שלוש פעמים בשבוע, על בסיס קבוע, שיוקדש לפעילות גופנית. לתמיכה מהסביבה יש השפעה רבה על מידת העיסוק בפעילות גופנית. סביבה תומכת משפיעה באופן חיובי על המוטיבציה לביצוע פעילות גופנית רציפה, כפי שעולה ממחקר שנערך בבית הספר ללימודי התנועה, באוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה. המחקר בדק את השינויים בפעילות הגופנית אצל נשים עם ילדים קטנים.

יש ילדים אין ספורט

על פי המחקר, נשים עם ילדים הן בעלות פוטנציאל קטן יותר לעסוק בפעילות גופנית קבועה, לעומת נשים ללא ילדים. מטרת המחקר הנוכחי היה להעריך את יעילותן של שתי שיטות להגברת הפעילות הגופנית בקרב אמהות לילדים בגיל הגן, ולבחון את התוצאות של עיסוק קבוע בפעילות גופנית.

554 הנשים שהיוו את אוכלוסיית המחקר חולקו באופן אקראי לשלוש קבוצות: קבוצת ביקורת ושתי קבוצות בהן הנשים קיבלו מידע מודפס על-אודות התמודדות עם מחסומים לביצוע פעילות גופנית. לנשים בקבוצה האחרונה הוצעו בנוסף אסטרטגיות שונות לעידוד פעילותן הגופנית: הגברת התמיכה של בן הזוג, דגש על הפן החברתי של הפעילות הגופנית והבהרה כי עיסוק בפעילות גופנית יגביר את יעילותן של הנשים בתחומים אחרים בחיים.

מיד לאחר הניסוי, הנשים מהקבוצה האחרונה הראו נכונות גבוהה פי 1.7 לעומת הנשים בקבוצת הביקורת לבצע פעילות גופנית באופן קבוע. מסקנת החוקרים היתה כי השימוש באסטרטגיית בן הזוג התומך הביא לתוצאות הטובות ביותר מבחינת עידוד הפעילות הגופנית.

ד"ר איתי זיו, הוא סגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב, מומחה לפעילות גופנית ספורט וחדרי כושר.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום