רפואה משלימה לילדים: מתי זה מסוכן?

(0)
לדרג

במחקר מאוסטרליה נמצא כי תופעות הלוואי עלולות להיות קטלניות. מומלץ לשים לב לשינוי במצבו של הילד ובעיקר לא לוותר במקביל על הטיפול הקונבנציונאלי

מאת: מערכת zap doctors

תופעות הלוואי של הטיפול המשלים בילדים יכולות להיות קשות ואף קטלניות, בשל הוויתור על הטיפול הרפואי המקובל מחד, או בשל ריכוז גבוה של חומרים פעילים בתרופות אלטרנטיביות מנגד. כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Archives of Diseases in Childhood.

רקע

בשנים האחרונות הטיפולים האלטרנטיביים תופסים תאוצה ולעתים אף מחליפים כליל את הטיפולים הקונבנציונאליים. יותר ויותר ילדים נחשפים לטיפולי צמחי מרפא סיניים, אקופונקטורה, הומאופתיה, רפלקסולוגיה ולטיפולים נוספים המבוססים על תורות עתיקות מהמזרח. עד כה בחנו מחקרים רבים את התועלת הממשית של הטיפולים, אך מעט מאוד ידוע על תופעות הלוואי האפשריות בילדים הנחשפים לטיפולים אלה. הורים רבים מחזיקים בדעה כי טיפולים אלטרנטיביים מבוססים על חומרים "טבעיים" בלבד, ולכן אינם חוששים לחשוף אליהם את ילדיהם.

מטרה

מטרת המחקר הנוכחי היא לבדוק את שכיחות וחומרת תופעות הלוואי הקשורות לטיפולים אלטרנטיביים בילדים.

שיטות

חוקרים מאוסטרליה ביצעו מחקר מעקב בן שלוש שנים, על פי דיווחים של רופאי הילדים במדינה על אירועים חריגים הקשורים לטיפול משלים. לאחר קבלת הדיווח הראשוני יצרו החוקרים קשר עם הרופא לצורך חקירה מקיפה והשלמת פרטים.

תוצאות

במהלך תקופת המחקר נפטרו 4 ילדים מתופעות לוואי הקשורות לטיפול אלטרנטיבי. בכל המקרים היה מדובר בילדים שסבלו מבעיות בריאות, ושהוריהם הפסיקו את הטיפול הקונבנציונאלי בהם ועברו לטיפול משלים באופן בלעדי. בתקופת המחקר זוהו 46 אירועים חריגים, כש-77% מהם היו קשורים בוודאות לטיפול המשלים. ב-60% מהמקרים חומרת האירוע הוגדרה כבינונית עד קשה. בשני מקרים נגרם נזק עוברי עקב צריכת צמחי מרפא בזמן הריון. בנוסף, 12 פעוטות סבלו מחוסר תזונתי חמור לאחר שהוזנו בפורמולות מיוחדות בעצת מטפלים ברפואה משלימה.

מסקנה

תופעות לוואי הקשורות לטיפולים אלטרנטיביים בילדים עלולות להיות קשות ואף קטלניות. במרבית המקרים הקשים מדובר בהורים שוויתרו על טיפולים קונבנציונאליים לטובת הרפואה במשלימה. באחרים מדובר בתופעות לוואי ישירות של תרופות וצמחי מרפא המכילות ריכוזים גבוהים של חומרים פעילים. החוקרים כותבים כי אין ספק שהרפואה המשלימה יכולה לתרום רבות לרווחת המטופלים, אך יש לוודא כי הדבר נעשה בצורה אחראית וללא ויתור על שירותי הרפואה המודרנית.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה לתינוקות, ילדים ונוער.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום