בשר אדום, סיכון לסרטן בכליות

(0)
לדרג

במחקר אמריקאי נמצא כי לצריכה של כמות גדולה של בשר עלולה להיות השפעה מסרטנת. ייתכן שלשינוי באופן צליית הבשר יכולה להיות השפעה מיטיבה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אכילה של כמות גדולה של בשר אדום עלולה לגרום לעלייה בסיכון למספר סוגים של מחלות ממאירות של הכליה, לפי מחקר אמריקאי חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition. ייתכן שהסיבה חשיפה לכימיקלים מסרטנים בתהליך צליית הבשר.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים שבחנו את הקשר בין בשר אדום וסרטן כליה הדגימו תוצאות סותרות. במחקר הנוכחי התבססו החוקרים על נתונים אודות קרוב לחצי מיליון מבוגרים בארצות הברית, בני 50 ויותר שעברו סקירה להערכת ההרגלים התזונתיים, כולל צריכת בשר, ולאחר מכן היו נתונים למעקב למשך תקופה ממוצעת של תשע שנים.

במהלך תקופה זו כ-1,800 מהם (פחות מחצי אחוז) אובחנו עם גידולים סרטניים בכליות. עם זאת נמצא כי בקרב משתתפים שצרכו כמות גדולה של בשר אדום 120 גרם בממוצע ליום נרשמה עלייה של 19% בסיכון לסוגים מסוימים של סרטן כליה, בהשוואה לאלה בחמישון התחתון, שאכלו פחות מ-30 גרם ביום.

בנוסף, נבדקים שאכלו את הכמויות הגדולות ביותר של בשר עשוי היטב וברביקיו (כלומר בשר שנחשף במידה הרבה ביותר לכימיקלים מסרטנים בתהליך ההכנה), היו בסיכון מוגבר לסרטן כליה, בהשוואה לאלו שצרכו בשר שהוכן בצורה אחרת.

עוד התגלה כי גברים צרכו 60-80 גרם של בשר אדום ביום, בהשוואה ל-30-60 גרם בנשים.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא כדי להבין את הקשר בין בשר אדום לחלק מגידולי הכליה. עוד הם מציעים להפחית את כמות הכימיקלים בתהליך צליית הבשר; זאת על ידי הימנעות מחשיפה ישירה של הבשר ללהבה פתוחה או למשטח מתכת לוהט, הפחתת זמן הבישול ובישול חלקי של הבשר במכשיר מיקרוגל לפני הצלייה.

בואו לדבר על זה בפורום בישול בריא.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום