ארוחת ילדים: מניעת חנק

(2)
לדרג

חנק הוא סיבת המוות העיקרית בשנת החיים הראשונה. גם אם הילדים רוצים לאכול בכוחות עצמם ולהסתדר לבד, חשוב להקפיד לשמור על כללי בטיחות

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

רבות כבר נכתב ונאמר על תזונה נכונה לילדים, אך שמירה על הבטיחות בזמן שהם אוכלים היא בגדר חובה לכל הורה. ארוחה תמימה של פרי או חטיף עלולה להסתיים באסון אם לא מקפידים על כללי בטיחות עם התייחסות לגילו של הילד וסוג המזון.

מאכלים עגולים, קשים וקטנים

מנתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים עולה כי חנק הוא סיבת המוות העיקרית בשנת החיים הראשונה. 52.7% מכלל מקרי התמותה מפגיעה לא מכוונת בקבוצת גיל זו נובעים מחנק. "המאכלים המסוכנים ביותר העלולים לגרום לחנק אצל ילדים מתחת לגיל 5 הם מאכלים קטנים, עגולים, חלקים או קשים ולכן יש להקפיד על הגשת מאכלים מתאימים לגיל הילדים ולהגישם באופן בטוח", אומרת אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון "בטרם".

להלן המלצות "בטרם" למאכלים לפי גילאים:

פירות יבשים ופיצוחים - צימוקים, תמרים, פירות יבשים דביקים (כגון משמש מיובש), אגוזים ושקדים - אין להגיש לילדים מתחת לגיל 5.

פירות וירקות - פירות וירקות קשים כגון תפוח וגזר יש לרסק , לבשל או לחתוך לחתיכות עד גיל 5. ענבים, זיתים ועגבניות שרי - יש לחתוך לאורך ולהוציא גרעינים (בזיתים וענבים) עד גיל 5.

ממתקים וחטיפים - פופקורן, סוכריות מציצה, סוכריות על מקל, מסטיק - אסור עד גיל 5. ביסלי, סוכריות ג'לי, סוכריות טופי וסוכריות עדשים אסור עד גיל 3. ממתקים אחרים כגון - במבה, שוקולד, ביסקוויטים בייגלה, עוגה, גלידה, קרטיב וופלים - אין בעיה.

מאכלים אחרים - נקניקיות - לחתוך לאורך עד גיל 5. דבש - אסור עד גיל שנה בשל תגובה אלרגית שעלולה להתפתח.

"להגדרת הסיכונים יכולות להיות כמה משמעויות", מוסיפה ד"ר הדס אבני, מומחית ברפואת ילדים ורפואת ספורט, מנהלת המרפאה להפרעות אכילה בגיל הרך בבית החולים לילדים דנה. "ראשית, קיימת סכנה בגלל חשיפה למזונות שעלולים להכיל חומרים מזהמים, כמו דבש שאסור לתת עד גיל שנה. בנוסף, ישנה סכנה בגלל חשיפה מוקדמת מדי למזונות, שעלולה להביא לשכיחות גבוה יותר של אלרגיות למזון בהמשך החיים, כמו חשיפה למוצרי חלב לפני גיל 9 חודשים וחשיפה למזון שצורתו עלולה לגרום למצבי חנק כמו נקניקיות, סוכריות קשות, מרשמלו, מסטיקים, חטיפים קשים ופיצוחים, אשר אינם מומלצים לפני גיל 5. גם בחמאת בוטנים קיים סיכון מכיוון שהיא עלולה ליצור גוש דביק שיחסום את דרכי הנשימה ואף קיים סיכון בירקות ופירות שצורתם עגולה כמו ענבים וגזר".

מניעת חנק בפעוטות
מניעת חנק בפעוטות

חתיכות קטנות ובלי עצמות

ד"ר אבני מציינת כי ניתן לתת לילד לאכול בכוחות עצמו מהרגע שרואים שיש לו שליטה עם האוכל, ללא אירועי השתנקות, אצל רוב הילדים זה קורה סביב גיל 8-12 חודשים. לדבריה, "הסכנה מחנק יכולה להיות בגילאים צעירים עקב קושי במוטוריקה של בליעת מוצקים, כתוצאה מתנוחת האכלה לא נכונה (אכילת מוצק בטרמפולינה או עגלה או בשכיבה) או בגלל מזון שחתיכות ממנו עלולות להגיע לקנה הנשימה כמו פיצוחים".

גם כשהילד אוכל בצורה בוגרת יחסית לגילו, חשוב שההורים ימנעו סכנות. סילבינגר נותנת טיפים לבטיחות בזמן הארוחה: "יש לחתוך נקניקיות קודם לאורך ורק לאחר מכן לרוחב. בנוסף, ירקות ופירות קשים, כמו גזר ותפוח, יש לחתוך לחתיכות קטנות או לבשל ולמעוך. יש לחצות לשניים ירקות ופירות קטנים, כמו עגבניות שרי וענבים. בנוגע לזיתים עם חרצנים, מומלץ לגלען ולחתוך לחתיכות קטנות ולא לתת אותם שלמים עם החרצן. עוף ובשר יש לחתוך לחתיכות קטנות הניתנות ללעיסה, ללא עור שומן ועצמות, ולפני שנותנים לילד לאכול דג יש להוציא את העצמות".

אם אוכלים לא משחקים

סילבינגר ממליצה להורים או לכל מבוגר אחראי, לא לאפשר לילד לאכול תוך כדי ריצה, משחק, צחוק או בכי, מכיוון שבמקרים אלו סכנת החנק גדולה יותר. כמו-כן יש להושיב את הילד ליד השולחן ולהקפיד על חגירתו אם הוא יושב בכיסא אוכל ולהשגיח עליו בזמן האוכל.

אם ניסיתם להשגיח על הילד בזמן האוכל אך למרות זאת הוא נחנק, ד"ר אבני מסבירה כי "באופן כללי מומלץ בתינוקות קטנים, להפוך אותם על בטנם כשהם על הברכיים של המטפל עם ראשם בהטיה למטה ולטפוח בעדינות על הגב. אסור בתכלית האיסור להכניס אצבעות לחלל הפה, היות שזה עלול להחמיר את המצב". עוד היא מוסיפה כי "רצוי שכל הורה יעבור הכשרה קצרה של פעולות חירום".

ב-15.2.2012 תתקיים לראשונה בישראל ועידה לבטיחות ילדים, ביוזמת ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים ומשרד הבריאות ובחסות עיריית ירושלים. הוועידה תתקיים בבנייני האומה בירושלים.

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" - לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום