שכול ואובדן: סיכון להתקפי לב

(0)
לדרג

מחקר: ביממה לאחר אובדן אדם קרוב עולה הסיכון לאירוע לב פי 21, בשבוע לאחר מכן הסיכון גבוה פי 6 מהרגיל. הסיכון גבוה יותר בקבוצת הסיכון למחלות לב וכלי דם

מאת: דר" עמית עקירוב

לחוויות הנפשיות הקשות של אובדן ושכול יש גם השפעות פיזיות קשות: לפי מחקר חדש, ב-24 השעות לאחר מוות של אדם קרוב, הסיכון לאוטם לבבי עולה פי 21, בהשוואה לכל תקופת זמן אחרת. ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Circulation.

לדברי החוקרים, בעבודות קודמות הוכח כי קיים סיכון מוגבר לתמותה בתקופה הסמוכה לתמותה של אדם קרוב, כאשר אירועי לב וכלי הדם אחראיים לעלייה של 20-53% בסיכון לתמותה לאחר אובדן של בן/בת זוג.

במחקר הנוכחי השתתפו 1,985 בני אדם שאושפזו בשל אוטם לבבי חד בין השנים 1989-1994. הרשומות הרפואיות שלהם נסרקו והם נשאלו על נסיבות האירוע הלבבי שעברו, כולל אם איבדו אדם משמעותי בחייהם במהלך השנה הקודמת לאירוע.

נמצא כי 270 (כ-13%) מהשתתפים איבדו אדם משמעותי בחייהם בחצי שנה שקדמה לאירוע, כולל 19 במהלך היממה להופעת האירוע הלבבי ו-52 במהלך השבוע שבו איבדו מישהו מיקיריהם. מבין 270 המשתתפים, 193 חלקו פרטים על האדם שהלך לעולמו: שניים איבדו ילד, שישה איבדו בן/בת זוג, 12 איבדו הורה, 20 איבדו אח/ות ו-153 איבדו קרוב משפחה רחוק יותר או חבר.

מהתוצאות עולה כי חלה עלייה של פי 21 בשיעורי אירועי אוטם לב בתוך יממה מהיוודע הבשורה המרה. במהלך ששת הימים הבאים נצפתה ירידה בסיכון, אך עדיין הסיכון לאירוע גבוה - פי 6 מהרגיל. הסיכון המשיך לרדת בכל יום לאחר מכן, אך עדיין נותר מוגבר עד חודש לאחר האובדן, התקופה המאוחרת ביותר שנבחנה במחקר. עוד נמצא כי ההשפעה הגדולה ביותר של אבל על אירועי לב וכלי דם היא בחולים שנמצאים ממילא בסיכון גבוה למחלות לב וכלי הדם.

החוקרים מציינים כי דרושים מחקרים נוספים לאישור הממצאים, וכי סביר להניח שתמיכה חברתית ואמצעי מניעה זמינים יסייעו בצמצום הסיכון המוגבר להתקף לב בחולים שאיבדו לאחרונה אדם קרוב.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הפרעות דיכאון וחרדה
הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום