לקויות למידה: תיקון מקור הבעיה

(0)
לדרג

אחד מכל שבעה ילדים סובל מלקות למידה כל שהיא. כיצד ניתן להתגבר על הבעיה ומהי שיטת הנוירופידבק שנועדה לתקן פגמים מוחיים?

מכון רפואי ,מומחה לפסיכיאטריה
077-2307854 (מספר מקשר)

לקויות למידה הן הפרעות בפעילות המוח באזורים מוגדרים. לדברי ד"ר דורון תודר, פסיכיאטר מומחה, "כל משימה מוחית תלויה בפעולה תקינה של רשת תאי עצב באחד מחלקי המוח. פגיעה באחד מחלקי הרשת גורמת לבעיה תפקודית".

ד"ר תודר, מנהל המרכז הרפואי נוירוקליניק לטיפולי נוירופידבק ויו"ר תחום נוירופידבק בארגון הישראלי למשוב ביולוגי, מסביר כי "המוח מעבד ברשת תאים אחת תרגילים בחשבון, נניח 1+1, וברשת תאים אחרת יעבד את אותה השאלה אם תישאל באופן מילולי: 'אם יש לך תפוח ואתה מקבל עוד תפוח, כמה תפוחים יש לך?'. מבחינה מתמטית התרגיל זהה, אבל אזורי המוח המעבדים אותם הם שונים. לכן ייתכן שמי שסובל מבעיה באחת מרשתות התאים לא יוכל לענות על שאלה שכבר הצליח לפתור אם תוצג לו בניסוח אחר".

לקות הלמידה: בהתאם לבעיה התפקודית במוח (אילוסטרציה shutterstock)
לקות הלמידה: בהתאם לבעיה התפקודית במוח (אילוסטרציה shutterstock)

~~כיצד ניתן לזהות לקות למידה?~~

הסימנים לאבחון לקויות למידה הם מורכבים, שכן אנו מצפים מאדם בעל אינטליגנציה ממוצעת להיות בעל יכולת קוגניטיבית סבירה. לדוגמה, סביר בהחלט שילד בתחילת לימודיו יכתוב ספרות במהופך, אבל נצפה ממנו משהתבגר שהבעיה תחלוף מאליה. בשורה התחתונה לקות למידה נמדדת יחסית לנורמה המצופה מגיל הילד. אם הילד לא רוכש מיומנות המצופות ממנו בהתאם לגילו, ייתכן שהוא סובל מלקות למידה כל שהיא. כך למשל, אם הילד אינו קורא בעוד בני כיתתו קוראים, יש מקום לחשש שהוא סובל מקשיים שמקורם בהפרעה המונעת זאת ממנו. יש כמובן לוודא שאין סיבות אחרות העלולות לגרום ללקויות למידה, למשל בעיות בשמיעה או בעיות בראייה.

כיצד מתבצע האבחון של לקויות למידה?

אבחון הלקות תלוי בבחינת הנבדק בשיטות בעלות תוקף שיעילותן הוכחה. לדוגמה, נניח שאנו מצפים שילד יוכל לקרוא קטע מתוך ספר ברמה המתאימה לגילו ולענות לשאלות אודותיו לאחר שיסיים. אם הילד לא מספיק לקרוא את הקטע בזמן נתון, אזי קריאתו אטית מהצפוי; ואם הוא מסיים את הקריאה אבל מתקשה לענות לשאלות, יש מקום לברר ממה נובע הפער באמצעות מבחנים פרטניים שנועדו לצורך אבחון של בעיות מסוג זה.

מהן דרכי הטיפול בלקות למידה?

לדברי ד"ר תודר, "לקויות למידה מטופלות כיום בשלוש גישות שונות: הראשונה מניחה שניתן ללמד את הילד להתמודד עם הלקות ולהתגבר עליה. השיטה השנייה קרויה 'אסטרטגיה מפצה' ולפיה מניחים שהילד אינו יכול להתגבר על הלקות ולכן מלמדים אותו טכניקות מעקף. לדוגמה, אם הילד מתקשה בחשבון מלמדים אותו להיעזר במחשבון. הגישה השלישית דוגלת בתיקון הפגם המוחי הגורם ללקות. ההנחה שביסוד גישה זו היא שלקויות למידה הן בעיות הנובעות מפעילות בלתי תקינה של המוח עליהן ניתן להתגבר באמצעות טכנולוגיית הנוירופידבק. ברור מאליו שטיפול המתקן את הגורם ללקות הוא עדיף, אך למרות זאת הטיפול באמצעות השיטה עדיין אינו נפוץ".

כשהיכולות של הילד אינן כמצופה מבני גילו (אילוסטרציה shutterstock)
כשהיכולות של הילד אינן כמצופה מבני גילו (אילוסטרציה shutterstock)

מהי שיטת הנוירופידבק?

מחקרים מראים שאצל ילדים רבים בעלי לקויות למידה יש שתי הפרעות אופייניות: אזורי מוח שלא פועלים באופן תקין או בעיה בתקשורת בין האזורים. הטיפול בטכנולוגיית נוירופידבק נועד לאמן את המוח לתקן פגמים אלו. באמצעות השיטה ניתן ללמוד להשפיע על פעילותו החשמלית של המוח ולייצר גלי מוח בשיעורים הנכונים, וכך לתקן את הבעיה המוחית הגורמת ללקות. ניתן לתכנן טיפול כך שיתקן את הפעילות באזור מסוים או לחילופין לתקן את בעיית התקשורת בין אזורי המוח השונים.

לסיכום, מבהיר ד"ר תודר כי "הטיפול בנויורפידבק נחקר רבות בקרב ילדים עם הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה. אלפי ילדים שטופלו בהצלחה מוכיחים את יעילות השיטה, שבניגוד לשיטות רפואיות בתחומים אחרים אינה פולשנית ואינה כרוכה בהקרנות או באי נוחות מכל סוג שהוא למטופל".

בואו לדבר על זה בפורום טיפול ב-ADHD, שינה, מיגרנות וחרדה בעזרת נוירופידבק.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום