בעיות חניכיים? ההזנחה ועונשה

(0)
לדרג

מחלות החניכיים מתחילות בפגיעה שטחית ברקמות הרכות, אך אם הדלקת חודרת עמוק יותר, עד מצב של פריודונטיטיס, ייתכן אף אובדן שיניים. כך תשמרו על חניכיים בריאות

מאת: מערכת zap doctors

חלל הפה שלנו עתיר חיידקים, ואנשים שלא מקפידים על שמירת היגיינת הפה ימצאו את עצמם סובלים בשלב זה או אחר מדלקת בחניכיים. "כ-95% מהאנשים סובלים ממחלת חניכיים ברמות שונות", אומרת ד"ר רחל ענר, מומחית למחלות חניכיים. "יש שתי מחלות חניכיים עיקריות. השכיחה יותר, ולמזלנו גם ההפיכה, ג'ינג'יביטיס, היא דלקת חניכיים של הרקמות הרכות והשטחיות, המתבטאת בדימומים ובנפיחויות. הדלקת החמורה יותר נקראת פריודונטיטיס, או מחלת חניכיים מתקדמת, והיא פוגעת ברקמות העמוקות יותר האוחזות בשורש ובמיוחד בעצם הלסת".

מחלות חניכיים
מחלות חניכיים

צחצוח, מי פה, חוט דנטלי

דלקת חניכיים של הרקמות השטחיות נגרמת כתוצאה מהצטברות רובד חיידקים, אבנית והיגיינה לקויה, או לחלופין כתרים או מבנה שיניים שאינו מאפשר להגיע לרמה גבוהה של ניקיון. הטיפול בה הוא פשוט למדי לומדים לצחצח שיניים באופן יותר יעיל, מגבירים את תכיפות הצחצוח, שוטפים במי פה ומנקים בחוט דנטלי, שמשלימים את פעולת מברשת השיניים.

"קיימים מספר סוגים של שטיפות דנטליות", מסבירה ד"ר ענר, "הסוגים העיקריים הם הפלואורידים, המשמשים למניעת עששת ברקמות השיניים, וכלורהקסידין או חומרי חיטוי נוספים, שמקטינים את כמות החיידקים בחלל הפה. כלומר הטיפול דורש עבודה מכנית ושימוש בחומרים כימיים מתאימים. טיפול נכון מחזיר את החניכיים למצב של בריאות מוחלטת".

אל תחכו לכאבים

בהיעדר טיפול נכון, כשהמצב הדלקתי בחניכיים נמשך לאורך זמן והאבנית מצטברת מעל ומתחת לחניכיים, נראה החמרה בסימנים, ועלולה להתפתח דלקת כרונית, המכונה פריודונטיטיס. סימני הדלקת עלולים להחמיר ולעתים יופיעו גם כאבים וקשיים באכילה . כיסי החניכיים יגדלו, וכך גם המרווח בין החניכיים והשן. "אם לא בולמים את הפריודנטיטיס בזמן באמצעות טיפול רפואי", אומרת ד"ר ענר, "הדלקת חודרת למרווח החניכיים והשורש, פוגעת באחיזת השורש בעצם הלסת ועלולה אף לגרום לתזוזה של שיניים".

לא תמיד לפריודנטיטיס קיימים סימנים שהמטופל יכול לזהות בעצמו. "בשלב הראשון אין סימנים חיצוניים מיוחדים", מסבירה ד"ר ענר, "זה נראה כמו דלקת שטחית, אבל בכיס החניכיים הדלקת כבר החלה להרוס את הרקמות העמוקות. הרבה פעמים הפציינטים מגיעים עם הרס מתקדם של העצם האוחזת את השורש, אבל הכאבים מופיעים רק בשלבים המתקדמים של המחלה. לכן חשוב להיות במעקב של רופא השיניים והשיננית באופן קבוע ושוטף, בלי קשר לכאבים מכל סוג".

רופא שיניים טוב ושיננית מיומנת יזהו כיסים עמוקים של דלקת, ויפנו את המטופל למומחה לבעיות חניכיים. "אם מגלים את הדלקת בזמן, אפשר לטפל בה ולעצור את התקדמות המחלה", מדגישה ד"ר ענר. "הבעיה היא שאנשים מגיעים כשהשיניים כבר מתנדנדות, כשיש דלקות חריפות והפרשות מוגלה, או שינוי במיקום החניכיים. רבים מהם פונים קודם לאורתודנט לצורך יישור השיניים, כי חושבים שזה הפתרון, אך לא כך הדבר".

לבלום את הדלקת בזמן

אפשר לדמות את מהלך הפריודונטיטיס לקרקע שאוחזת בשורש, והולכת ופוחתת עד שהשורש נחשף. אז מתחילים בטיפול חניכיים, שהוא לאו דווקא כירורגי, אלא מתמקד תחילה בעצירת הדלקת על ידי מתן אנטיביוטיקה וניקוי עמוק של הכיסים. המטופל מחויב לרמת היגיינה גבוהה ביותר. "הטיפול מצליח במקרים רבים לייצב את הפה כך שאצל רוב המטופלים מהלך המחלה בעל אופי כרוני ואיטי", מוסיפה ד"ר ענר. "ללא טיפול הרבה אנשים היו נשארים בלי שיניים בגיל 40-45, אבל הטיפולים משמרים כ-90% מהשיניים בפה כשמדובר במטופל שמתוחזק היטב לאורך כל החיים. בעיית החניכיים תמיד קיימת אצלם, והשאלה היא מה רמת הפעילות של הדלקת והשליטה בה".

כ-15% מהאוכלוסייה סובלים מדלקת חמורה, ולפי ד"ר ענר קיימת סברה שמקור התופעה הוא שיבוש של המערכת החיסונית, כנראה גם על רקע גנטי. "אם הורים או אחים עברו ניתוחי חניכיים, איבדו שיניים בגיל צעיר או סובלים מבעיות חניכיים, אז יש סיכוי שגם אצלכם תתרחש תופעה דומה", היא אומרת, "גם בקרב אנשים בריאים בדרך כלל תיתכן היחלשות מקומית של המערכת החיסונית בפה ואז החיידקים מצליחים ליצור דלקת כרונית. גם לאנשים שסובלים מסוכרת לא מאוזנת יכולה להיות ירידה כללית במערכות ההגנה, ונראה שיש קשר בין סוכרת למחלת חניכיים. עישון כבד לא גורם למחלה אבל מאוד מזרז אותה. מעשנים כבדים סובלים מכיווץ כלי דם וירידה בפעילות תאי ההגנה. בקרב מעשנים כבדים קשה יותר לעצור ולייצב את המחלה".

גם שתלים דנטליים אינם מספקים פתרון כשמדובר באנשים הסובלים מדלקת חניכיים חמורה. בקרב מטופלים עם מחלת חניכיים שעברו טיפולים בשתלים ראשית מחלת החניכיים פוגעת ומפחיתה את עצם הלסת, "הקרקע" שנדרשת לביצוע השתלים הדנטליים כך שלעתים קרובות למי שאיבדו שיניים עקב מחלת חניכיים התנאים לביצוע שתלים דנטליים קשים ומאתגרים. שנית, הדלקת הכרונית שפוגעת באחיזת השיניים עלולה לפגוע גם באחיזת השתלים בעצם הלסת. "במחקר שערכנו בקרב מטופלים בעלי נטייה למחלת חניכיים חמורה התברר שבטווח הקצר הטיפול בשתלים דנטליים יעיל וקליטתם מוצלחת. אבל אחרי חמש שנים ויותר אפשר לראות שאצל אנשים עם נטייה למחלת חניכיים, הישרדות השתלים בפה נמוכה יותר לעומת מי שאינם סובלים מנטייה זו".

לסיכום, אומרת ד"ר ענר, מילות המפתח במחלות חניכיים הן תחזוקה ומעקב. "טיפולים שמרניים וכירורגיים הם רק אמצעי לעצור את הדלקת ולנסות לייצב מחלה בהידרדרות, אבל אחרי שייצבנו את החניכיים, החוכמה היא לתחזק באופן שוטף. יש צורך במודעות גבוהה לכך, ומטופלים שמפנימים את הצורך בעבודה אינטנסיבית ביתית ובביקורים קבועים במרפאה מצליחים לשמור על בריאות החניכיים שלהם במשך שנים ארוכות".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום השתלת שיניים ומחלות חניכיים
פורום רפואת שיניים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום