העונה הקרה: טיפול בעור יבש

(0)
לדרג

רבים מאיתנו סובלים בחורף מעור יבש ומגורה. כמה שינויים באורח החיים ושימוש בתכשירים מתאימים יכולים למנוע את התופעה או לשפר את המצב באופן משמעותי

מאת: מערכת zap doctors

לא מעט אנשים סולדים מעונת החורף. עבורם מדובר בחודשים של סבל, לא רק בשל הקור, הגשם ושעות החשכה הארוכות, אלא משום שבחורף הם סובלים מעור יבש, אדמומי ומגורה, שגורם לאי נוחות ולגירודים תכופים. ישנן מספר סיבות לבעיית העור היבש, וחשוב לדעת איך אפשר למנוע את התופעה ולטפל בה.

"שינויים קיצוניים בלחות האוויר בחורף משפיעים על העור ועל קצות העצבים שבתוכו וגורמים לשינויים בהפרשת השומנים ובמצב הלחות של העור", אומרת ד"ר קלרה קרבלניק, מומחית למחלות עור. "בדרך כלל כמות השומנים שצריכה להיות על פני העור ולהגן עליו יורדת מעט בתקופה קרה, ולכן העור נוטה להתייבש. בקיץ רמת הלחות יציבה, וההפרשות של בלוטות השומן ובלוטות הזיעה מתגברות. בחורף קריר, ואנחנו מתחממים על ידי שתיית מרק חם ומשקאות חמים, מפעילים מזגן ומתרחצים במים חמים מדי. כל אלה גורמים להתרחבות כלי הדם, ומזרזים את חילוף החומרים בתוך העור, אשר הופך רגיש יותר ויבש יותר".

לאורח החיים שלנו יש השפעה ישירה על מצב עורנו. תזונה לקויה, לחץ נפשי, בעיות גנטיות, סגנון חיים אינטנסיבי, חשיפה לא מבוקרת לשמש או לקור, עישון כל אלה גורמים לפגיעה בעור ולעתים גם להתייבשותו. בקרב האוכלוסייה המבוגרת בלוטות החלב פחות יעילות בהפרשת שומנים טבעיים, ואצל ילדים הן עדיין לא מפותחות מספיק, לכן עור יבש שכיח יותר בקרב מבוגרים וילדים.

טיפול בעור יבש
טיפול בעור יבש

פחות רוח, יותר אדים

מניעת עור יבש וטיפול בו הם יחסית פשוטים וקלים לביצוע. יש להימנע משינויים קיצוניים בטמפרטורות ומחשיפה לרוחות חזקות, רצוי להמעיט משימוש בתכשירים המכילים אלכוהול הממיס את שומני העור ומזיק לו, וכדאי להשתמש במכשיר אדים לחדר, שכן תכולת לחות נמוכה באוויר היא הגורם לרוב המצבים של עור יבש.

"אחרי מקלחת חמה אנחנו חייבים למרוח קרם לחות כי אחרת העור מתייבש, מכיוון שאנו מאבדים נוזלים במקלחות חמות", אומרת ד"ר קרבלניק. "קור ורוח משפיעים לרעה גם על השפתיים, כי אין להן את השומנים ומבנה העור שלהן שונה מאשר בשאר הפנים, ולכן הן פגיעות יותר ומתייבשות במהירות. כדאי להצטייד בשפתון ולמרוח את השפתיים כמה פעמים ביום כדי למנוע את התייבשותן".

לחות, לחות, לחות

כיום יש בשוק מגוון רחב מאוד של מוצרי טיפוח, המסייעים לנו להתמודד עם יובש בעור. מכיוון שהשלב הראשון הוא המניעה, יש לתת את הדעת על שמירה על לחות העור כבר בשלב הרחצה. ד"ר קרבלניק ממליצה להשתמש בסבונים עם רמת חומציות (pH) דומה לזו של העור, "עדיף שתחליבי הרחצה יכילו מרכיבי לחות כך הם גם מנקים וגם לא מייבשים", ממליצה ד"ר קרבלניק. "היעילות של תחליבי הרחצה הללו היא גבוהה, ולפעמים מספיק להשתמש בתחליב רחצה שכולל קרם לחות. עם זאת, יש אנשים שצריכים למרוח בנוסף גם קרם לחות לאחר הרחצה. כדאי למרוח קרם לחות מספר פעמים ביום, ככל שנדרש, לפי ההרגשה".

ומהו אותו קרם לחות? "זה חומר שפותח כדי לעבור את השכבה החומצית של העור, כי העור מגן על עצמו על ידי חומצות השומן, וכך הוא לא נותן לחיידקים וחומרים אחרים להיכנס לתוכו", מבהירה ד"ר קרבלניק. "ברגע שאנחנו מורחים איזשהו חומר אנחנו צריכים לדעת שהוא עובר את חומצות השומן, אחרת הוא לא יהיה יעיל. אם מורחים רק שמן, הוא קצת פחות יעיל בחדירת החומצות השומניות. אם אנחנו מוסיפים שמן לקרם הלחות או מורחים קרם לחות ומעליו שמן, התוצאה תהיה יותר טובה".

ישנם כאמור קרמים ותחליבי רחצה רבים המסייעים למניעת עור יבש. ד"ר פישר, כצט, דאב וניוואה הן רק חלק מהחברות המייצרות ומשווקות מוצרים אלה. מבין תחליבי הניקוי לעור הפנים מומלץ התכשיר הדרמוקוסמטי "צטאפיל", המתאים למצבים רפואיים המלווים בעור רגיש ויבש ושומר על איזון ברמת ה-pH של העור בשל היותו בעל pH מעט חומצי. התחליב אינו חוסם את פתח הנקבוביות בעור ואינו גורם להתפתחות פצעים", אומרת ד"ר קרבלניק.

ומה לגבי רגישות ואלרגיות? "תחליבי הרחצה והשמנים עשויים לרוב מחומרים טבעיים", אומרת ד"ר קרבלניק. "ייתכן שיהיו אנשים הרגישים לחלק מהחומרים, אבל זה נדיר מאוד. רחצה במים חמימים, שימוש בתחליבי רחצה עדינים ושימוש בקרמים אחרי הרחצה יעזרו לנו לעבור את החורף בשלום".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום