קוצר נשימה: סטרואידים לפי הצורך

(0)
לדרג

אם רוצים להוריד את כמות הסטרואידים, אפשר לוותר על הטיפול המונע. נמצא כי טיפול בסטרואידים בשאיפה בשלב מוקדם של המחלה שווה ערך לטיפול יומי קבוע

מאת: מערכת zap doctors

בשורה להורים. אם ילדכם סובל מקוצר נשימה, ניתן להפחית את כמות הסטרואידים שהוא צורך. נמצא כי טיפול בתחילת ההתקף יעיל כמו טיפול יומי מונע, ואין שוני במספר ההתקפים שיחווה הילד או בעוצמתם בשתי צורות הטיפול. כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת New England Journal of Medicine.

רקע

התקפי קוצר נשימה בילדים בגילאי טרום בית הספר מתפתחים בדרך כלל בעקבות מחלות ויראליות של דרכי האוויר. לילדים עם נטייה לפתח התקפים תכופים או חמורים מומלץ לתת טיפול בסטרואידים בשאיפה המוריד את שכיחות וחומרת ההתקפים. הטיפול מומלץ לכל ילד שעבר ארבעה התקפי קוצר נשימה במהלך שנה או התקף חמור שהביא לכדי אשפוז. עם זאת, למרות היעילות המוכחת של טיפול זה, הורים רבים מתנגדים למתן סטרואידים על בסיס יומיומי. לדאגה זו יש בסיס, וכבר הוכח כי טיפול ממושך בסטרואידים דרך הפה עלול לגרום לפיגור בגדילה ותופעות מטבוליות אחרות.

מטרה

בעבודה זו ביקשו החוקרים לבדוק אם טיפול מונע בסטרואידים בשאיפה לסירוגין יעיל במניעת התקפי קוצר נשימה כמו טיפול על בסיס יומיומי.

שיטות

חוקרים מארה"ב ערכו מחקר ב-278 ילדים בני שנה עד 4.5, שסובלים מאירועי קוצר נשימה חוזרים, והיה להם לפחות התקף אחד בשנה החולפת. ילדים עם מחלה חמורה ולא מאוזנת הוצאו מהמחקר. מחצית מהילדים קיבלו טיפול מונע יומי בסטרואידים בשאיפה במינון נמוך (Budesonide 0.5mg פעם ביום) והיתר טופלו במינון גבוה יותר של סטרואידים בשאיפה (Budesonide 1mg פעמיים ביום), למשך 7 ימים בכל פעם שהופיעה דלקת בדרכי הנשימה (URI). בשאר הזמן במהלך השנה הילדים קיבלו אינהלציות של פלצבו. התוצאה העיקרית שנבדקה הייתה כמות הסטרואידים שנטלו הילדים במהלך השנה. בנוסף, בדקו החוקרים את חומרת התקפי קוצר נשימה, מדדי איכות חיים ומספר הימים שהילדים נאלצו לשהות בבית.

תוצאות

בין שתי הקבוצות לא היה הבדל במספר התקפי קוצר הנשימה שהצריכו טיפול מערכתי בסטרואידים. לא נמצאו הבדלים גם בחומרת ההתקפים או בזמן שחלף עד ההתקף הראשון מרגע הופעת התסמינים. עם זאת, קבוצת הילדים שטופלה לסירוגין צרכה בשנה כמות קטנה הרבה יותר של סטרואידים בשאיפה, מאשר הקבוצה שטופלה על בסיס קבוע.

מסקנה

טיפול בסטרואידים בשאיפה בשלב מוקדם של מחלות נשימה שווה ערך לטיפול יומי קבוע במניעת התקפי קוצר נשימה, אך יתרונו בחשיפה מופחתת לסטרואידים.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום