מיגרנה: רפואה סינית כבר ניסיתם?

(0)
לדרג

מיגרנה פוגעת מאוד באיכות החיים של הסובלים מהתופעה. הרפואה הסינית מצליחה לעזור ב-80% מהמקרים, ולעתים אף פוטרת מהצורך במשככי כאבים

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

מיגרנה היא תופעה נפוצה יחסית, ובעיקר בקרב נשים. רבים נוטים לחשוב כי מיגרנה היא פשוט כאב ראש חזק במיוחד, אבל זה אינו המצב. מיגרנה היא לא סתם כאב ראש", מסביר עדי פרום, מטפל ברפואה סינית מתמחה בטיפול בכאב ב"מרכז רפואות" מרכז לרפואה משולבת "מדובר במצב רפואי נוירולוגי שמתבטא בכאב ראש, לרוב חריף, אשר מלווה בסימפטום אחד נוסף".

הסימפטום הנוסף משתנה מאדם לאדם, כמו גם משך כאב הראש ועוצמתו. יש אנשים המדווחים על בחילות או הקאות המלוות את כאב הראש, ואילו אחרים מדווחים על רגישות לריח, לאור או לרעש. יש כאלה שאצלם מלווה כאב הראש בכאבי שיניים, בהרחת ריחות משונים או בראייה של הבהובי אור.

מיגרנה, ככל בעיה בגופנו, נובעת לפי הרפואה הסינית מחוסר איזון כלשהו", אומר פרום. "אנחנו מתייחסים לגוף כמכלול, ובשונה מהרפואה הקונבנציונלית, לא מתמקדים רק באיזור מסוים בגוף או בתופעה מסוימת, אלא תפקידנו הוא לאתר ולזהות את המקום היסודי והבסיסי הגורם לחוסר האיזון שמוביל לסימפטום ולנטרלו".

פרום מספר כי במסגרת עבודתו כמטפל הוא נתקל גם בחולי מיגרנה "טיפוסיים" וגם באחרים שאינם כאלה. "החולים הטיפוסיים נחשבים לחולים שהרפואה הקונבנציונלית זיהתה אותם כמשתייכים לקבוצות סיכון, בהם אנשים שעובדים במשמרות, אנשים שחיים בסטרס, אנשים שלא ישנים הרבה, אנשים עם אי סבילות למזונות מסוימים ועוד, הוא אומר. "אולם גם החולים הטיפוסיים וגם מי שאינם כאלה, מדווחים על תופעה שקשה להשלים עם קיומה".

מיגרנה היא מחלה התקפית כרונית שמופיעה ונעלמת, כאשר משכי ההתקפים ועוצמתם משתנים מפעם לפעם. האופי הזה של הבעיה, והכאבים העזים מהם סובלים המטופלים בזמן התקף, מקשים מאוד על התפקוד ומשבשים קשות את אורח החיים. "רבים מהמטופלים מדווחים על קשיים תפקודיים חברתיים ועל פגיעה בחיי המשפחה, בחיי החברה ובעבודה", אומר פרום. "לחלק מהם משככי הכאבים עוזרים, אך הם ודאי לא ששים להשלים עם נטילת תרופות מורכבות ובעלות תופעות לוואי כדבר שבשגרה, לפני שמיצו את כל האופציות העומדות בפניהן להילחם בתופעה".

דוקרים את הכאב

אחת האופציות שעומדות בפני מי שמסרבים להשלים עם התקפי המיגרנה הקשים והצורך בנטילת לא מעט כדורים, היא לבחון לפנות למטפל ברפואה סינית. אני ממש לא נגד הטיפול שמציעה הרפואה הקונבנציונלית", מבהיר פרום. "מרבית הרופאים הם אנשים טובים שרוצים לעזור. הכלים שלהם והאמונה שלהם ממקדים אותם באיתור טיפול לסימפטום, והם מאמינים שהם עושים למען המטופל שלהם את הטוב ביותר- מאתרים את הכאב ומסייעים לו להלחם בו על ידי קוקטייל תרופות מתאים. יש חולים שזה עוזר להם ומספק אותם. אלה שלא מוכנים להשלים עם מציאות שכזו, מוזמנים לנסות לשלב את נטילת התרופות עם טיפול ברפואה סינית. אין להם מה להפסיד, ובמקרה הטוב הם אולי אפילו יופתעו לגלות שהם מסוגלים לוותר על הכדורים".

לדברי פרום, הסטטיסטיקה מראה כ-80 אחוזי הצלחה בטיפול במיגרנות באמצעות הרפואה הסינית. אין ודאות שהטיפול יצליח, ומי שאומר שההצלחה ודאית לא דובר אמת", הוא מבהיר, "אולם מדובר על אחוזי הצלחה מרשימים מאוד, מה שאומר שיש סיכויים גבוהים להיפטר מההתקפים ולנהל חיים בריאים".

טיפול במיגרנות לפי הרפואה הסינית כולל תשאול מעמיק ובדיקה והתאמת הטיפול לכל מטופל. המטופלים מעורבים בתהליך, ומקבלים הסברים וגם תוכנית טיפולית מפורטת, כדי שידעו למה לצפות וגם יצליחו להבין אם הטיפול מסייע להם או לא. מרבית הטיפולים כוללים שילוב של דיקור סיני וצמחי מרפא, מעקב של המטפל ולעתים גם טיפול תחזוקתי שוטף מדי מספר חודשים. פרום ממליץ לבוא לטיפול גם בעת ההתקף עצמו וגם כטיפול מונע.

ברפואה הסינית מטרת הטיפול היא כפולה הענקת טיפול אקוטי בבעיה בעת הופעתה, והענקת טיפול כרוני מתמשך כדי למנוע את הישנותה. לכן מטופלים רבים מגיעים לטיפול כדבר שבשגרה, ובנוסף מגיעים לטיפול גם בעת תחילת ההתקף כדי למנוע את התפתחותו והחמרתו". הצלחת הטיפול משמעה, לרוב, הפחתה בכמות ההתקפים, בתכיפותם ובמידת חומרתם. מטופלים רבים נפרדים עם סיום התוכנית הטיפולית ממשככי הכאבים שאליהם היו צמודים, וחיים ללא התקפי המיגרנה שניטרלו אותם והקשו על חייהם בעבר".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה סינית
פורום מיגרנה וכאבי ראש

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום