עישון בהריון: נזק לכלי דם לילד

(0)
לדרג

הורים המעשנים בזמן הריון עלולים לגרום לפגיעה בכלי הדם של ילדיהם, נזק שהחוקרים הצליחו לזהות גם כעבור 5 שנים. לעישון אחרי הריון לא היתה השפעה הרסנית כזו

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחקר נוסף מתריע על סכנות העישון בהריון: ילדים להורים המעשנים במהלך ההריון נמצאים בסיכון מוגבר לנזק לכלי הדם, נזק שניתן לאבחן גם חמש שנים לאחר הלידה. כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Pediatrics.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים קשרו בין עישון במהלך ההריון לשכבת CIMT (מדד המשמש להערכת נזק לכלי דם) עבה יותר במבוגרים צעירים, קשר שתועד גם בתינוקות.

במסגרת המחקר הנוכחי, כ-250 ילדים בני 5 עברו בדיקות להערכת CIMT ונוקשות דופן העורק. כמו כן, החוקרים אספו נתונים אודות עישון הוריהם.

לאחר התחשבות בנתונים שונים כמו גיל, מין הילד, גיל האם והנקה, מצאו החוקרים כי בילדים לאמהות שעישנו במהלך ההריון תועד נזק חמור יותר לכלי הדם, לעומת ילדים לאמהות שלא עישנו במהלך ההריון. עובי שכבת CIMT היה גדול יותר ב-18.8 מיקרומטר, בהשוואה לקבוצה המקבילה, וגמישות כלי הדם הייתה נמוכה ב-15%.

בילדים ששני הוריהם עישנו במהלך ההריון, הקשר היה בולט עוד יותר, בהשוואה למצב שבו רק האם עישנה, כאשר שכבת CIMT שלהם הייתה עבה יותר ב-27.7 מיקרומטר, וגמישות כלי הדם הייתה נמוכה ב-21%. עם זאת, בילדים לאמהות שעישנו לאחר ההריון, אך לא במהלכו, לא תוארה השפעה שלילית על עובי שכבת CIMT.

החוקרים כותבים כי זהו המחקר הראשון שהוכיח כי ההשפעה של עישון במהלך ההריון על כלי הדם של הילדים עדיין נראית לעין בגיל חמש שנים. נראה כי ההריון הוא תקופה קריטית במהלכה חלה הפגיעה בכלי הדם. עם זאת, הקשר בין חשיפה לעישון בשלב מוקדם במהלך החיים, ובמהלך השהות ברחם בפרט, להתפתחות מחלות כלי דם בילדים אינו מובן היטב.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום