דימום בהריון: צריך לבדוק

(0)
לדרג

דימום בהריון הוא תופעה שכיחה למדי ותמיד מלחיצה. במרבית המקרים לא מדובר בסימן לבעיה, אולם יש לעבור בדיקה רפואית מיידית כדי לשלול סכנות

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

עוד בנושא: תסמיני הריון, תחילת הריון

במהלך ההריון נשים נחשפות לתופעות חדשות בגופן, שחלקן עלולות להוות סימן מדאיג לבעיה כלשהי וחלקן הן פשוט אזעקת שווא. דוגמה לכך היא תופעת הדימום בהריון. התופעה שכיחה, ולא תמיד מצביעה על בעיה בהריון, אך דורשת בדיקה רפואית כדי לשלול בעיה כזו.

20% מהנשים ההרות יחוו דימום במחצית הראשונה של הריונן, ו-10%-20% יחוו דימום במחצית השנייה של התקופה. במקרים רבים מדובר בהפרשה דמית שאינה מסוכנת לאם ולעובר, אבל כאמור חשוב להיות מודעים לכל האפשרויות ולשלול את המקרים המסכנים את ההריון.

דימום בהריון
דימום בהריון

דימום במחצית הראשונה של ההריון

"דימום במחצית הראשונה של ההריון נקרא בשפה מקצועית 'הפלה מאיימת', והמשמעות היא שהמצב עלול להיות סימן להפלה", מסביר פרופ' אייל שיינר, רופא בכיר בחטיבה למיילדות וגינקולוגיה במרכז הרפואי "סורוקה" ועורך הספר "המדריך המקיף לדימום בהריון". "אולם למרות המונח המלחיץ, בדרך כלל הדימום לא מצביע על בעיה כלשהי, במיוחד כשמדובר בדימום קל.

"יכולות להיות סיבות רבות לדימום במחצית הראשונה של ההריון, כמו דימום של השרשה, המתרחש בשבועות המוקדמים מאד של ההריון, נגע בצוואר הרחם או הריון חוץ רחמי".

בנוגע לכמות הדימום, אומר פרופ' שיינר כי "חייבים להגיע לרופא להיבדק, מהסיבה שאומדן של כל אישה הוא שונה. הגדרת 'דימום מועט' על-ידי אישה אחת לא בהכרח שווה להגדרה של אישה אחרת או של הרופא. כאשר יש דימום בהריון מומלץ להגיע בהקדם לרופא על-מנת לעבור תשאול לגבי ההיסטוריה הרפואית, בדיקה פיזיקלית ובדיקת אולטרסאונד כדי לאתר את מקור הדימום, להעריך את תקינות ההריון ולטפל בבעיה במידת הצורך".

דימום במחצית השנייה של ההריון

בשונה מדימום במחצית הראשונה של ההריון, דימום במחצית השנייה עלול להצביע על לידה מוקדמת ועל תופעות כמו שליית פתח או היפרדות שליה. "השכיחות של תופעת שליית פתח היא 1/2%-1%", אומר פרופ' שיינר. "במצב זה השליה משתרשת על-פני צוואר הרחם ובכך חוסמת את הפתח הפנימי שלו, שדרכו העובר צריך לעבור בזמן הלידה. הסיכון בכך הוא שבלידה רגילה השליה תצא לפני העובר ובכך תסכן אותו. לכן במצב כזה עורכים ניתוח קיסרי".

במצב של היפרדות שליה, השליה ניתקת מדופן הרחם באופן חלקי או מלא לפני לידת התינוק. "זהו מצב מסוכן מכיוון שעלולה להיגרם מצוקה לעובר", מסביר פרופ' שיינר."במקרים של היפרדות שליה קלה יחסית וחלקית האישה נמצאת במעקב רפואי, ובמקרים קשים שבהם נשקפת סכנה לעובר עקב היפרדות שליה ניכרת מיילדים באופן מיידי".

דימום לאחר הלידה

תופעה נוספת שחוות חלק מהנשים ההרות היא דימום במהלך 24 השעות שלאחר הלידה, ובדרך כלל המצב מתגלה כבר בחדר הלידה. "במצב כזה בודקים שאין קרעים בתעלת הלידה ומוודאים שלא נשאר בגופה של היולדת חלק מהשליה, נותנים תרופה לכיווץ הרחם ולעתים יש צורך לבצע ניתוח כדי להפסיק את הדימום, מכיוון שמצב זה עלול להיות מסוכן מאוד. דימום לאחר לידה הוא סיבת המוות העיקרית במדינות העולם השלישי, שבהן יולדים בתנאי שטח ואין אמצעים מתאימים לטפל ביולדת במצב של דימום".

היום מקיימת החטיבה למיילדות וגינקולוגיה בבית החולים "סורוקה" כנס בנושא "דימומים בהריון" באוניברסיטת בן?גוריון. הכנס מיועד לרופאי נשים ולמיילדות.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום