הליך עם שיניים: השתלת עצם

(0)
לדרג

כדי ששתל דנטלי ייקלט בהצלחה עליו להיות מוקף ברקמת עצם תומכת. כדי לחסוך זמן ולמקסם את התוצאה, מומלץ לבצע מילוי עצם כבר בשלב העקירה

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

אנשים מאבדים שיניים במהלך חייהם בשל סיבות שונות, ביניהן מחלות חניכיים שגורמות לאיבוד עצם, עששת שלא טופלה בזמן ולעתים גם תאונה או חבלה. בזכות החידושים בתחום כירורגיית הפה, ניתן למלא את מקומה של השן החסרה באמצעות השתלת עצם ואחריה השתלת שן, ובכך ולהחזיר לפה את התפקוד התקין והמראה האסתטי.

לפני שמתקינים שתל דנטלי חייבים להבטיח שהוא יהיה מוקף בכל צדדיו ברקמת עצם שתתמוך בו ותאפשר לו להיות פונקציונלי בתהליך הלעיסה. מכיוון שלעיתים קרובות אין מספיק עצם בין אם היא נספגה בזמן שחלף מהעקירה ובין אם היא נהרסה במחלה - יש לעבור תחילה טיפול של השתלת עצם, ובתום תהליך המתנה של 4-6 חודשים ניתן יהיה להחדיר שתל דנטלי.

להקדים תרופה

לדברי ד"ר זיו מזור, מומחה למחלות חניכיים וחוקר ותיק בתחום, ניתן לחסוך זמן אם מטפלים בבעיית העצם מיד בתום העקירה. "במקרים רבים אין מספיק עצם ולכן אין אפשרות לשים מיידית שתל דנטלי ויש צורך בהשתלת עצם", הוא אומר. "אולם, ניתן מלכתחילה למנוע את ההליך אם ממלאים את החלל הנוצר בעת העקירה מיידית בחומר מילוי או בעצם.

"במצבים שבהם לא נעשה מילוי מיד לאחר עקירת השן, חסרה עצם כשבאים לבצע השתלה והמצב כבר מורכב יותר, מכיוון שיש חוסר גדול במימד הגובה ובמימד הרוחב, וההליך הנחוץ לבניית עצם קשה יותר. בנוסף, עשוי להיווצר פגם אסתטי קשה, במיוחד בעת עקירת שיניים קדמיות, המתבטא בבניית שיניים ארוכות ובמרווחים גדולים בין השיניים".

סוגי מילוי שונים

כיום הסטנדרט הטיפולי המתבקש הוא למלא את מכתשית השן (החלל שנוצר בעקבות העקירה) בחומר מילוי מיד לאחר עקירת השן, ובכך מתחיל תהליך ריפוי גרמי של האזור. "ישנם מגוון חומרי מילוי ממקורות שונים", מסביר ד"ר מזור. "ניתן למלא את החלל בעצם עצמית של המטופל שנלקחת ממקום אחר בחלל הפה; בגרגירי עצם הנלקחים מבנק רקמות (עצם של תורם אנושי או של בעל-חיים כגון בקר או חזיר); או בתחליף עצם מחומר מילוי סינתטי".

כל חומרי המילוי הללו לא מזוהים בדרך כלל על-ידי הגוף כחומרים זרים, וברוב המקרים הם נקלטים בצורה טובה ומאפשרים לעצם להיבנות יחד איתם או במקומם. רק במקרים נדירים מאד החומרים נדחים ולא נקלטים בחיך, וזאת על פי רוב כתוצאה מזיהום מקומי. "ההחלטה באיזה חומר לבחור היא החלטה של הרופא המטפל. לכל חומר מילוי יש יתרונות וחסרונות, ולעתים משלבים בין חומרי המילוי. בנוסף לחומרי המילוי משתמשים גם בממברנות, שהן מחיצות העשויות קולגן, המונעות מהחניכיים לחדור פנימה ומאפשרות לעצם להיבנות מתחת".

הצלחת ההשתלה

תהליך הריפוי של השתלת עצם נמשך כ-4-6 חודשים ולאחריו מכניסים את השתל. "על-מנת לוודא שהתהליך הסתיים בהצלחה שולחים את המטופל לצילומי רנטגן והדמיה תלת ממדית של העצם (CT), וכך רואים אם יש כמות מספקת של שתל עצם", מסביר ד"ר מזור.

הסיבוך העיקרי בהשתלת עצם הוא זיהום, אך ד"ר מזור מסביר כי הרופאים מנסים למנוע סיבוך זה על-ידי טיפול בסביבה סטרילית ומתן אנטיביוטיקה לאחר הטיפול. בנוסף, מומלץ להימנע מעישון או להפחית את הכמות בתקופת הריפוי.
בזמן בחירת הרופא שיבצע את ההליך חשוב לבדוק שהוא מנוסה בתחום. לרוב מומחה לחניכיים (פריודנט) או מומחה לכירורגיית פה ולסת יוכלו לתת מענה טוב יותר במצבים קיצוניים הדורשים השתלות עצם מורכבות.

בואו לדבר על זה בפורום שתלים דנטליים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום