דלקת מפרקים: אבחון מאוחר

(0)
לדרג

סקר בינלאומי חושף: חולי דלקת מפרקים אינם מאובחנים במשך שנה וחצי בממוצע מרגע התפרצות המחלה. איך תתפסו את המחלה בזמן?

מאת: מערכת zap doctors

חולים בדלקת מפרקים ממתינים בממוצע שנה וחצי מרגע הופעת הסימפטומים הראשונים ועד הפנייה לטיפול רפואי, כך עולה מסקר שנערך לאחרונה בקרב 2,200 חולים במצב בינוני עד קשה מארה"ב וממדינות הגדולות באירופה. במהלך תקופה זו מצבם עלול להידרדר עד כדי עיוות בלתי הפיך ונכות צמיתה.

מהסקר, שנערך על ידי מכון המחקר הבינלאומי The Research Partnership, עולים ממצאים נוספים הממחישים את השלכות המחלה על היכולת לנהל אורח חיים תקין. כך למשל דיווחו החולים כי הם נעדרים מהעבודה בממוצע כ 3-4 ימים בחודש. שליש מהנשאלים הודו כי למחלה השפעה ניכרת על פעילויות הפנאי, התחושה הכללית והרגלי השינה שלהם.

בנוסף, נמצא כי תרופות ביולוגיות, הנחשבות לתרופות יעילות לדלקת מפרקים שגרונית, ניתנו בממוצע רק 7 שנים לאחר האבחון. חולים המטופלים בתרופות ביולוגיות היו יותר שבעי רצון מהטיפול בתרופות אלה ומהדרך שבה הם שולטים במחלה. חולים אלה דיווחו על שיפור בתסמיני המחלה וחומרתם, ועל עלייה באיכות חייהם.

ד"ר סוהיל אעמר, מומחה בראומטולוגיה: "ישנה חשיבות גבוהה ביותר לאבחון מוקדם של דלקת מפרקים שגרונית, כיוון שיש חלון הזדמנויות סמוך להתפרצות המחלה שבו ניתן לשנות את מהלך המחלה ולעצור את הנזק למפרקים. על כן, נתוני הסקר מדאיגים, הציבור צריך להיות ערני לתסמינים של המחלה וכך גם הצוות הרפואי".

חשוב לאבחן את המחלה בזמן

דלקת מפרקים שגרונית היא מחלת חיסון עצמי הגורמת לתגובה דלקתית כרונית המביאה לרגישות, נפיחות וכאבים עזים במפרקי הגוף, עד כדי עיוות ונזק בלתי הפיך. בישראל חולים בה כ-50,000 חולים. בניגוד לנהוג לחשוב, ב-80% מהמקרים המחלה מתפרצת בגילאים 20-50.

סימנים מדאיגים

קשיון של המפרקים, במיוחד בשעות הבוקר
נפיחות של המפרקים, כולל מפרקים קטנים כגון אצבעות. הנפיחות עלולה להופיע באופן סימטרי או א-סימטרי
עייפות רבה
אובדן משקל
חום גבוה הנלווה לתופעות האחרות

אם הבחנתם בסימפטומים אלה, מומלץ להיבדק על ידי רופא.

בואו לדבר על זה בפורום ראומטולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום