ברונכוסקופיה: לעשות למען הריאות

(1)
לדרג

כשיש חשש למחלות ריאה או גידולים, ניתן לבצע בירור באמצעות בדיקת ברונכוסקופיה. למרות שני מקרי מוות שקרו לאחרונה לאחר הבדיקה, שיעור הסיבוכים מזערי

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

בחודש שעבר נפטרו בבית החולים הדסה עין-כרם שתי חולות מבוגרות לאחר שעברו בדיקת ברונכוסקופיה. מבית החולים נמסר כי לא נמצא קשר בין שני המקרים, ועד כה לא התבררו הסיבות לפטירה.

"בדיקת ברונכוסקופיה היא בדיקה חיונית המבוצעת מדי יום ביומו בבתי החולים", מנסה להפיג את החשש פרופ' מרדכי קרמר, מנהל המערך למחלות ריאה במרכז הרפואי רבין. לדבריו, כמות הסיבוכים נמוכה מאוד, ודאי שמקרי מוות, אך לעומת זאת, בחלק מהמקרים אין תחליף לבדיקה.

מהי ברונכוסקופיה?

"הבדיקה מיועדת לסקירה של דרכי האוויר כדי לגלות ממצאים בקנה ובסימפונות וליטול ביופסיה מרקמת הריאה עקב חשש למחלות ריאה או גידולים. כמו כן, במידת הצורך ניתן לבצע פתיחה של דרכי האוויר כאשר יש חסימות".

ברונכסקופיה נעשית תחת טשטוש ונמשכת כעשרים דקות. במהלך הבדיקה מכניסים סיב אופטי דרך האף ומיתרי הקול, וסוקרים את דרכי האוויר באונה הימנית ובאונה השמאלית. לאחר מכן שוטפים את דרכי האוויר עם מים ולוקחים תרביות. אם יש צורך, מכניסים מלקחיים דרך המכשיר ולוקחים ביופסיות לבדיקה.

פרופ' קרמר מציין כי זו בדיקה פולשנית למחצה המאפשרת הסתכלות מקרוב. "ניתן לבצע ברונכוסקופיה בכל גיל, אך כשלחולה יש קוצר נשימה קשה הוא מתקשה לעבור את הבדיקה. עם זאת, דווקא אנשים הסובלים מבעיות אלו חשוב שיעברו בדיקת ברונכוסקופיה".

בנוסף, בחולים שמקבלים טיפול לדילול דם, ביצוע ביופסיה במהלך הבדיקה עלול לגרום לדימום, לכן עליהם להפסיק את הטיפול התרופתי כמה ימים לפני הבדיקה.

תופעות לוואי נדירות

בנוגע למקרים של החולות שנפטרו לאחר הבדיקה, פרופ' קרמר אומר כי ככל הנראה מדובר בצירוף מקרים מצער. "לרוב החולים אין תופעות לוואי אחרי הבדיקה. סטטיסטיקת מקרי המוות בעקבות הבדיקה עומדת על אחד ל-50 אלף בדיקות. בדרך כלל מדובר במקרים קשים מאוד כמו סרטן מתקדם או אנשים שמתקשים מאוד בנשימה. כל בדיקה פולשנית עלולה להסתבך, אבל אם מסתכלים על כל המקרים מבינים שמקרי מוות הם נדירים ביותר".

לפעמים קורה שכשלוקחים ביופסיה מהריאה יש דליפת אוויר, ואז צריך לעשות צילום ולנקז את האוויר. לדברי פרופ' קרמר, מדובר במקרים בודדים. אם במהלך ביופסיה כלי הדם נפגעים ויש דימום, הרופא משתמש בחומר מיוחד שעוצר את הדם במקום.

"אין תחליף לבדיקה"

במקרים מסוימים לבדיקה אין תחליף, מדגיש פרופ' קרמר. "כל רופא המבצע את הבדיקה חייב לשקול את סיכוני הבדיקה לעומת הסיכונים למטופל אם הוא לא יעבור את הבדיקה. לרוב החולים מבצעים קודם בדיקות כמו CT וצילומי חזה, אבל במקרים מסוימים בדיקות אלו לא מספיקות; לדוגמה, אם מגלים גוש בריאה במהלך בדיקת CT, חייבים לבצע ביופסיה באמצעות בדיקת ברונכוסקופיה על מנת לברר אם מדובר בסרטן או בתהליך דלקתי ולכן אין תחליף לבדיקה זו".

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום