הפרעות קשב וריכוז: נוירופידבק

(5)
לדרג

מדובר בשיטה מדעית לא פולשנית, המאפשרת "תיקון" של פעילות מוחית לקויה באמצעות משוב. לפי מחקרים שונים, טיפול בשיטה זו יכול להחליף בהצלחה את התרופות

מאת: ד"ר דורון תודר

כל הורה לילד עם הפרעת קשב מכיר את זה: מצד אחד, הילד מסוגל לשבת מול מסך המחשב ולשחק במשך שמונה שעות ברצף ללא הפסקה, מצד שני, אותו ילד לא מסוגל לשבת עשר דקות כשהוא מכין שיעורי בית; הוא רוצה הפסקה לאחר חמש דקות, מפגין אי שקט תנועתי ולאחר כעשר דקות מתפרץ בזעם ופורש.

במצב הראשון, הילד מפגין יכולת ריכוז גבוהה מאוד, מנסה שוב ושוב להצליח במשחק, גם אם הוא חווה בתחילה כישלונות. במצב השני, הילד מפגין חוסר ריכוז וסף תסכול נמוך מאוד. כיצד מתיישבות שתי ההתנהגויות המנוגדות האלה אצל אותו ילד?

הבעיה העיקרית של הסובלים מהפרעת קשב וריכוז היא הוויסות המוחי של שורה ארוכה של פעולות: קשב, ריכוז, כעסים, תסכולים, שינה, עוצמת דיבור, מצב רוח ועוד. חוסר הוויסות נובע מתפקוד לקוי של גלי המוח בחלק הקדמי של המוח.

סוגי טיפול להפרעות קשב וריכוז

הטיפול בהפרעות מתחלק לשלוש קבוצות עיקריות:

תרופות: תרופות כגון ריטלין, קונצרטה ותרופות אחרות הפועלות על מנגנונים של שחרור מושהה, מייעלות את התפקוד של החלק הקדמי של המוח למשך זמן קצר. כל עוד התרופה פעילה, אנו רואים שיפור בסימפטומים השונים של ההפרעה. יעילות התרופות הוכחה במחקרים רבים, וכיום ידוע כי בערך 60% מהמטופלים יגיבו לטיפול זה במידה זו או אחרת. עם זאת, ישנם לא מעט מטופלים שאינם מגיבים לטיפול או מפתחים תופעות לוואי.

טיפולים אלטרנטיביים: רבים מדווחים על שיפור ניכר בילדים עם הפרעת קשב וריכוז בעקבות טיפול אלטרנטיבי. עם זאת, טיפולים אלה לא נחקרו לרוב באופן מסודר ואין הוכחה מוצקה ליעילותם. כמו כן, לא ידוע אם השפעת הטיפולים היא מעבר לאפקט פלסבו, הקיים בכל טיפול (כולל בטיפול תרופתי). עד כה לא הוכיחה יכולתם של טיפולים אלה להשפיע באופן חיובי על פעילות המוח. מסיבה זו לא ניתן להסיק מסקנות מגובשות על השפעתם על הטיפול בהפרעות קשב וריכוז.

טיפול בנוירופידבק: שיטה זו מציעה טיפול לא תרופתי, המבוסס על עקרונות בסיסיים של מדעי המוח. יעילות הטיפול זהה ליעילות של התרופות ואף עולה עליה, וההוכחות ליעילותו והשפעתו של הטיפול על המוח פורסמו בכתבי העת המובילים בתחום הרפואה.

קצת על הנוירופידבק

נוירופידבק (NeuroFeedback) היא שיטת טיפול מודרנית, המאפשרת למטופל לאמן את מוחו לפעול באופן אופטימלי. מוח האדם מייצר באופן קבוע אותות חשמליים בתדרים שונים, בעוצמות שונות ובאזורים שונים. כאשר אדם סובל ממחלה או הפרעה מסוימת, הפעילות המוחית שלו באזורים מסוימים של המוח אינה תקינה. בעזרת נוירופידבק, ניתן לאמן את המוח לעבוד בצורה תקינה, ובכך להביא להקלה משמעותית בסימפטומים הגורמים סבל. מדובר בטיפול לא פולשני וללא תרופות.

הטיפול מתבסס על עיקרון של לימוד בעזרת משוב: המטופל צופה בסרט לבחירתו, המחשב קורא את פעילות גלי המוח של המטופל בעת הצפייה, ומתגמל את המוח בכל פעם שהפעילות החשמלית המוחית תקינה. כאשר הפעילות תקינה, רואה המטופל את הסרט באופן חד וברור. כאשר המחשב מזהה פעילות לא רצויה, נראה הסרט באופן חשוך, קטן או מטושטש. כך, באמצעות חיזוק חיובי, לומד המוח לעבוד בצורה מיטבית.

יתרונות הטיפול

הטיפול בנוירופידבק שונה מטיפול תרופתי במספר מובנים. ראשית, הטיפול באמצעות טכנולוגיית נוירופידבק משפר את מכלול בעיות הוויסות ולא רק את ויסות הקשב והריכוז. כך, לדוגמה, המטופלים חווים לרוב שיפור משמעותי באיכות השינה, וזאת בניגוד לתרופות שלעתים מחמירות את בעיית השינה שממנה סובלים הרבה מהלוקים בהפרעת קשב וריכוז.

יתרון נוסף של הטיפול בעזרת נוירופידבק נובע מכך שהוא מותאם אישית למטופל, ולכן סיכויי ההצלחה שלו גבוהים בהשוואה לטיפול תרופתי. לבסוף, השפעתו של הטיפול נמשכת כל הזמן ולא רק במשך כמה שעות ביום, כפי שקורה בטיפול תרופתי. קיימת עדות לכך שהשפעת הטיפול בעזרת נוירופידבק מתמשכת לאורך שנים רבות ולא חולפת לאחר תום הטיפול.

רקע מדעי

עד היום התפרסמו מאות מחקרים שהקיפו אלפי ילדים ומבוגרים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז שטופלו באמצעות טכנולוגיית נוירופידבק. בשנת 1995 פורסם המחקר הראשון שהוכיח כי נוירופידבק יעיל כמו ריטלין בטיפול בהפרעת קשב וריכוז. במחקר טופלו מחצית מהילדים באמצעות נוירופידבק, והיתר השני טופל בריטלין. תוצאות המחקר הראו שלאחר הטיפול בנוירופידבק, כל מדדי הריכוז והקשב בקרב שתי הקבוצות היו זהים.

בשנת 2003 פורסם מאמר שדיווח על מעקב ארוך טווח לאחר טיפול בנוירופידבק בילדים עם הפרעת קשב וריכוז. המחקר הוכיח כי הישגי הטיפול נשמרים גם עשור מתום הטיפול, וזאת בניגוד לריטלין, שהשפעתו חולפת ברגע שהתרופה מתפנה מהגוף.

בשנת 2007 פורסם מאמר בכתב העת החשוב Pediatrics, שעל סמך תוצאותיו ממוקם טיפול בנוירופידבק באותה דרגת יעילות כמו ריטלין.

בשנת 2010 פורסם מחקר חשוב נוסף, שנערך באמצעות טכניקה של הדמיית תהודה מגנטית תפקודית (fMRI). המחקר הראה כי הטיפול בנוירופידבק מתקן את הפעילות המוחית של ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, וכי לאחר הטיפול מוחם פועל בצורה תקינה.

ד"ר דורון תודר הוא פסיכיאטר מומחה ומנהל "נוירוקליניק" - מרכז רפואי לטיפולי נוירופידבק.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול ב-ADHD, שינה, מיגרנות וחרדה בעזרת נוירופידבק.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום