עודף משקל: המוח דווקא מצטמק

(0)
לדרג

ההשפעות השליליות של עודף משקל על הכושר הפיזי ידועות, אך הידעתם שהוא משפיע גם על הכושר המוחי? רוצים להצליח בלימודים? שימרו על משקל תקין

מאת: ד"ר דין קרן

השמנה היא מצב גופני, המתאפיין בעודף משקל עקב הצטברות שומן תת-עורי בגוף. השמנת יתר היא מצב קיצוני של השמנה, שבו עלולה להיגרם תחלואה ואף מוות. השמנת יתר מהווה גורם סיכון למספר מחלות, במיוחד למחלות לב וסוכרת וכן לתופעות הנחשבות למזיקות מבחינה בריאותית, כמו יתר לחץ דם. אך נזקיה של השמנת היתר אינם מסתיימים בכך, אלא גם פוגעים בתפקוד המוח. במחקרים שנערכו בשנים האחרונות נמצא שיש קשר בין יכולות הזיכרון והתפקוד הקוגניטיבי לבין השמנת יתר. בקרב אנשים בגילים מתקדמים נמצא שהשמנת יתר מעלה את הסיכון למחלת אלצהיימר ופרקינסון. בכמה מהמחקרים נמצא שניתן להחזיר את תפקוד המוח למצבו הקודם על ידי ירידה במשקל.

יש כמה סיבות להשפעת השמנת יתר על תפקוד המוח. ראשית, עודף שומן גורם לגוף לייצר מדיאטורים כימיים: חומרים כימיים קצרי-חיים האחראים לתהליכים הדלקתיים, וכמו כן הוא מעלה את ריכוזי הרדיקלים החופשיים בגוף, חומרים אשר נמצאים בכמות גדולה אצל חולי אלצהיימר ופרקינסון. שנית, תאי השומן אוגרים רעלנים המזיקים למוח. ושלישית, הפגיעה בתפקוד המוח נגרמת בגלל השלכות של מחלות אחרות השכיחות בקרב אנשים בעלי משקל יתר.

עודף משקל וכושר המוח
עודף משקל וכושר המוח

ההוכחה במחקרים

באחד המחקרים נבדקו 150 גברים ונשים, שסבלו מהשמנת יתר, ואשר הורידו ממשקלם בתקופת המחקר כ-25 ק"ג; חלקם באמצעות ניתוח ואחרים בעקבות שינויים בהרגלי האכילה. במבחנים קוגניטיביים שנערכו לאוכלוסיית הנבדקים בעת שהיו במשקל השיא נמצא שאצל כרבע מהם התגלו בעיות בזיכרון וביכולת הלמידה לעומת קבוצת הבקרה, שכללה אנשים בעלי מאפיינים דומים מכל הבחינות לקבוצת הניסוי, למעט משקלם שהיה תקין. בבדיקה נוספת שהתבצעה בקרב משתתפי המחקר לאחר כשלשה חודשים מאז שהורידו ממשקלם התקבלו נמצא שאצל כולם חל שיפור בתוצאות דומות בהתפלגותן לאלו של קבוצת הבקרה.

במחקר אחר מ-2009 שכלל 100 נבדקים בעלי משקל עודף, נמצא שנפח מוחם קטן בכ-8% מאשר נפח המוח של אנשים בעלי משקל תקין. עוד נמצא שמוחם זקן ב-16 שנים. הרקמות שחסרו היו באזור האונה המצחית והרקתית. האונה המצחית אחראית על הוצאה לפועל של תנועות ושולחת פקודות לשרירים בכל חלקי הגוף. חלקה הקדמי, האזור הקדם-מצחי, אחראי על תכנון והכוונת התנהגויות מורכבות, והוא זה שמעורב בקבלת החלטות מודעת. האונה הרקתית מכילה את קליפת השמיעה העיקרית ובה מתבצע עיבוד מתקדם של מידע חזותי, המאפשר לזהות גירויים מורכבים. ירידת נפח המוח נגרמת בגלל ירידה בזרימת הדם, המונעת הגעת חומרים מזינים וחמצן לחלקי המוח וגורמת להתכווצותם ההדרגתית של רקמותיו.

במחקר נוסף, שנערך במשך 18 שנה וכלל כ-1,000 נבדקים, נמצא כי קיים קשר בין הירידה בכושר החשיבה לעלייה במשקל. על פי סברת החוקרים הדבר נובע מהמחלות הנגרמות בגלל השמנת יתר וגם ממצבם הפסיכולוגי של השמנים, הנוטים להיות בדיכאון, המאט את מהירות המחשבה.

המצב בקרב ילדים בעלי משקל יתר אינו שונה מבחינת הפגיעה בתפקוד המוח לעומת המבוגרים. במחקר שנערך ב-2007 ובו נבדקו 2,500 ילדים בגילאי 8-16, בעלי הרגלי אכילה שאופיינו על ידי שתיית משקאות ממותקים וארוחות לא מסודרות, נמצא קשר מובהק בין השמנת יתר לבין התפקוד הקוגניטיבי והמנטלי. מחקר אחר שפרסם לאחרונה צוות חוקרים איטלקי, גם הוא בקרב נערים, נמצא שקיים קשר הפוך ברמת מובהקות גבוהה בין גובה מדד מסת הגוף (BMI) לבין רמת הציונים במבחני גמר ומבחנים פסיכומטריים.

מחקרים אלו מחזקים מחקרים רבים אחרים על השפעת התזונה נכונה ופעילות גופנית על בריאותנו. בקיומו של אורח חיים בריא לא רק שניתן למנוע סוכרת, יתר לחץ דם, התקפי לב ועוד מחלות רבות, אלא גם ניתן לשפר את היכולת הקוגניטיבית והמנטלית ואת תפקוד המוח בכלל.

ד"ר דין קרן הוא מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של מלב"י, המרכז לטיפול בהשמנת יתר, מבית אסיא מדיקל, אסותא

בואו לדבר על זה בפורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום