הפרעות זיכרון: על מה דיברנו?

(0)
לדרג

בעיות זיכרון הן תופעה שכיחה בקרב אנשים מבוגרים, והן הולכות ומחמירות עם הגיל. הדרך הטובה ביותר להתמודד איתן היא למנוע מראש את הופעתן

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

המונח "הפרעות זיכרון" מתייחס למספר תסמינים שכיחים של אנשים מבוגרים, אשר מתקשים להיזכר במידע מאירועים רחוקים או קרובים וחלקם אף מתקשים לשנן או לקלוט ולעבד מידע חדש."כ-5-10 אחוזים מכלל בני ה-60 ומעלה מתלוננים על הפרעת זיכרון, אומרת הנוירולוגית דר ורוניקה וכפוב. "שכיחותן של בעיות זיכרון עולה עם הגיל, וכך גם החומרה שלהן. אצל כאחוז אחד מהסובלים מבעיות זיכרון מדובר בדמנציה הפרעת זיכרון מתקדמת וקשה שמגבילה ופוגמת קשות באיכות החיים. גם שכיחותה וחומרתה של הדמנציה עולה עם הגיל".

סוגי זיכרון

הפרעות זיכרון מתבטאות בקושי להפעיל את כל "סוגי" הזיכרון. לפי ד"ר וכפוב, נהוג להבחין בין מספר סוגי זיכרון: זיכרון שמיעתי; זיכרון ראייתי; זיכרון לטווח קצר - יכולת לזכור דברים כעבור 3 דקות שנחשפנו אליהם; זיכרון לטווח ארוך - יכולת לזכור דברים כעבור מספר שעות או מספר ימים; וזיכרון המתייחס ליכולת הלמידה- יכולת לתפוס ולזכור מידע חדש ולהשתמש בו בעת הצורך".

תסמינים מגוונים מעידים על הופעתה של בעיית זיכרון, כאשר הסימן הראשון להופעתה הוא לרוב ירידה בזיכרון לטווח הקצר. "מטופלים מתלוננים על כך שברגע שהם מסיימים לשוחח על משהו הם שוכחים מה נאמר בשיחה", אומרת ד"ר וכפוב. "בנוסף לירידה בזיכרון לטווח קצר מתלוננים מטופלים רבים גם על ירידה בקשב, ירידה באוצר המילים, ירידה ביכולת לתכנן ולבצע פעולות מורכבות, שכחה של מילים, שמות אנשים ואף פרצופים ועוד".

הפרעות זיכרון
הפרעות זיכרון

דרגות חומרה שונות

ד"ר וכפוב מסבירה כי הפרעות זיכרון מופיעות בדרגות חומרה שונות. ישנן הפרעות זיכרון קלות - MILD COGNITIVE IMPAIRMENT שמתבטאות בירידה קוגניטיבית קלה שפוגעת מעט בתפקוד. בעיית זיכרון חמורה יותר מכונה דמנציה, מצב שמתבטא, בין היתר, בהפרעת זיכרון קשה, שמשבשת את חיי היום יום, מפריעה לתפקוד ועלולה לגרום לסובלים ממנה לאבד את זיכרונם לפרקי זמן ארוכים ולהתנתק מהמציאות. אחד הסוגים הנפוצים של דמנציה הוא מחלת האלצהיימר, שהיא מחלה קשה בה מתנוונים תאי המוח באופן הדרגתי והיא מתבטאת באובדן הזיכרון ובחוסר תפקוד קוגניטיבי.

גורמי סיכון

להפרעות זיכרון עלולים להיות גורמים רבים החל בנטייה גנטית, דרך תאונות ומחלות וכלה באורח חיים. מחלות קרדיו-וסקולריות דוגמת יתר לחץ דם, סוכרת, יתר שומן בדם, השמנת יתר, מחלת לב איסכמית והפרעות בקצב הלב עלולות לגרום ולהחריף בעיות זיכרון"" מפרטת ד"ר וכפוב.

"אורח חיים לא בריא, הכולל עישון, תזונה לקויה, חוסר בוויטמינים והעדר פעילות גופנית יכולים גם הם לגרום להפרעות זיכרון או להחמיר אותן. גם לדיכאון יש השפעה על הזיכרון וכך גם לחוסר באינטראקציה חברתית ולרמת השכלה נמוכה. חבלת ראש עקב תאונה עלולה גם היא כמובן לגרום בעיות זיכרון לנפגע".

מי שחש שזכרונו אינו טוב כבעבר וכי לעיתים קרובות הוא מתקשה להיזכר בדברים, מתקשה להשתתף בשיחות או מתקשה להבין את הנקרא או את הנשמע, צריך לפנות לאבחון ולטיפול רפואי. ד"ר וכפוב ממליצה על פנייה ל"מרפאות זיכרון" מרפאות המצויות בכל בית חולים, בקופות החולים ובמרפאות פרטיות. המרפאות הללו מציעות אבחון וטיפול על ידי מגוון רחב של אנשי מקצוע, לרבות נוירולוגים, פסיכולוגים ופסיכוגריאטרים.

מניעה וטיפול

הטיפול הניתן לכל מטופל הוא אינדיבידואלי ותלוי בגורמים רבים, בהם חומרת הבעיה, מקור הבעיה, גיל המטופל ומצבו המשפחתי, הפיזי והנפשי. וכפוב: כאשר מדובר בהפרעת זיכרון קלה הטיפול מתמקד בהפחתת גורמי הסיכון או מיגורם. כשמדובר במחלה, ניתן טיפול תרופתי. כשמדובר בדמנציה על רקע מחלת אלצהיימר ניתנות תרופות מתאימות לטיפול בתופעה.

"חשוב מאוד להדגיש כי כיוון שאין טיפול אולטימטיבי בבעיות זיכרון, הדבר החשוב ביותר הוא המניעה. אנשים צריכים לסגל אורח חיים בריא להימנע מעישון וצריכת סמים או אלכוהול, לאכול בריא ומאוזן, לשמור על משקל תקין ולהקפיד על ערכי לחץ דם, סוכר וכולסטרול תקינים. תזונה ים-תיכונית מאוזנת מומלצת במיוחד. מומלץ גם להשתמש בתוספי תזונה דוגמת "VAYACOG, המבטיחים אספקת חומרים חיוניים לגוף ולתפקוד הזיכרון. כדאי מאוד גם 'לאמן' את הזיכרון: תחביבים שונים, לימודים, תשבצים, משחקי היגיון, קריאת ספרים, כתיבה ועוד תורמים למניעה, או לכל הפחות לדחייה ולהפחתת העוצמה של בעיות זיכרון".

ד"ר וכפוב מבקשת להדגיש כי בעיות הזיכרון הן אמנם מנת חלקם של מבוגרים, אך מניעתן מתחילה בגיל צעיר ולכן רלוונטית גם לבני שלושים פלוס. כדי למנוע ביעילות הפרעות זיכרון חשוב לאמץ את אורח החיים המומלץ כבר בגיל שלושים.

בואו לדבר על זה עם ד"ר וכפוב בפורום בעיות זיכרון בקרב מבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום