שיא: 40,000 חתמו על כרטיס אדי

(0)
לדרג

זאת בשל חוק קדימות בתור להשתלה למצטרפים למאגר. פרופ' ג'י לביא: מדובר בחוק חדשני. אם תהיה עלייה בתרומות איברים בישראל, מדינות נוספות ירצו ליישמו

מאת: מערכת zap doctors

בחודשיים האחרונים הצטרפו 40 אלף איש למאגר החתומים על כרטיס אדי (עלייה של פי ארבעה, לעומת חודשים קודמים), כך מדווחים במרכז הלאומי להשתלות. הסיבה לכך היא חוק הקדימות בתור להשתלה למחזיקי כרטיס אדי אשר יחל בשבוע הבא ב-1 בינואר 2012. לפי החוק, כל מי שיחתום עוד בשנת 2011 על כרטיס אדי יזכה בקדימות בתור להשתלה אם יזדקק לכך.

לדברי דבורה שרר, דוברת המרכז הלאומי להשתלת איברים", הציבור נענה ונחשף למסע פרסום ארצי נרחב וביקש להביע את הסכמתו לתרום איברים באמצעות כרטיס תורם אדי.

פרופ' ג'י לביא, מנהל היחידה להשתלות לב וסגן מנהל המחלקה לניתוחי לב במרכז הרפואי שיבא, אמר השבוע בכנס חיפה לבריאות, תקשורת ומשפט כי "מדובר בחוק חדשני אשר לא קיים בשום מקום בעולם, לפיו מדינת ישראל מגדירה כיצד היא תופסת הקצאת איברים". עוד אומר פרופ' לביא כי "בכנס בינלאומי שבו הצגתי את היוזמה רבים הביעו עניין ואמרו כי אם החוק יביא לעלייה בתרומת איברים הם ירצו ליישמו גם במדינותיהם".

פרופ' נורית גוטמן, ראש החוג לתקשורת וראש מכון הרצוג לתקשורת, חברה ופוליטיקה באוניברסיטת תל אביב אמרה בכנס כי היא מתנגדת לחוק מאחר שלדעתה הוא עלול לחבל בסולידיות והערבות ההדדית שקיימת בציבור בנוגע להשתלות איברים. לדבריה, התפיסה הציבורית לגבי השתלות איברים מורכבת מאוד ואנשים שלא מוכנים לתרום איברים אינם נתפסים בהכרח כטרמפיסטים חופשיים.

מוות מוחי: סוגייה בעייתית

אחת הסוגיות הבעייתיות בנושא ההשתלות היא קביעת המוות מוחי. לפי חוק מוות מוחי משנת 2008, המוות המוחי נקבע באופן פורמאלי כאשר אין פעילות מוחית, גם אם יש פעילות נשימתית או לבבית. כלומר, ניתן לנתק מטופלים ממכונות הנשמה אם נקבע להם מוות מוחי על ידי שני רופאים שאינם מתחום ההשתלות. פרופ' ג'י לביא ציין בכנס כי הצעת חוק מוות מוחי הייתה מקובלת על אנשי הרבנות הדתית והציפייה הייתה שהרבנות תיתן תמיכה לתרומת איברים באופן פומבי, אולם זה לא נעשה עד כה.

זאת כנראה משום שקיימים זרמים בקרב החרדים, כגון הליטאים, שמאמינים שמוות מוחי אינו מוות ורק הפסקת פעילות הלב הינה מוות ולכן מתנגדים לתרומת איברים במקרים של מוות מוחי.

1 מתוך 10 על כרטיס חרדי

לפי נתוני המרכז הלאומי להשתלות, כ-10% מכלל אזרחי מדינת ישראל חתומים על כרטיס אדי - המאגר מונה כיום כ-630 אלף חתומים.

לפי החוק החדש חותמים על כרטיס אדי משנת 2012 ואילך- יצטרכו להמתין 3 שנים מיום חתימתם ועד לקבלת הקדימות בתור להשתלות.

במרכז להשתלות מבקשים להבהיר כי בשל העומס בהקלדות הכרטיסים החדשים, ייתכן שחלק מהאנשים שחתמו בשנת 2011 יקבלו את כרטיס התורם במועד מאוחר יותר, אך זכאותם לקדימות לא תיפגע בשל כך. מועד ההרשמה למאגר הוא זה שיקבע את הזכאות.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום