הקפה מוריד הסיכון לסרטן הרחם?

(0)
לדרג

במחקר מקיף נמצא כי נשים שצרכו לאורך שנים יותר מ-4 כוסות קפה ביום, היו בסיכון מופחת ב-30% לפתח סרטן ברירית הרחם. גם לקפה נטול קפאין הייתה השפעה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

קפה זה בריא? שתייה של לפחות ארבע כוסות קפה ביום קשורה לירידה ממוצעת של 25% בסיכון לסרטן רירית הרחם. כך עולה ממחקר אמריקאי מקיף שפורסם לאחרונה בכתב העת Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention.

הסקירה כללה נתונים של יותר מ-67,000 נשים בנות 34-59, שרואיינו במסגרת סקר בריאות לאומי בקרב אחיות בארה"ב. הנשים דיווחו על כמויות הקפה שצרכו והיו במעקב במשך 26 שנה. במהלך תקופה זו תועדו 672 מקרים של סרטן רירית הרחם.

במחקר לא נמצא קשר בין צריכת פחות מארבע כוסות קפה ביום לסיכון לסרטן רירית הרחם, בהשוואה לצריכת כוס קפה אחת או פחות מכך ביום. עם זאת, בקרב אחיות שצרכו יותר מארבע כוסות קפה נרשמה ירידה יחסית של 25% בסיכון לסרטן רירית הרחם, בהשוואה למי ששתו כוס קפה אחת ופחות מכך ביום. צריכה של שתיים עד שלוש כוסות קפה ביום לוותה בירידה של 7% בסיכון, אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

כאשר החוקרים בדקו רק את הקשר בין קפה המכיל קפאין, התגלה כי נרשמה ירידה של 30% בסיכון היחסי לסרטן רירית הרחם עם צריכת ארבע כוסות קפה ויותר, בהשוואה לצריכה של פחות מכוס קפה אחת ביום.

באשר לקפה נטול-קפאין, שתייה של שתי כוסות קפה ויותר ביום, לוותה בירידה של 22% בסיכון לסרטן רירית הרחם, בהשוואה לשתיית פחות מכוס קפה אחת בחודש, אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית. החוקרים לא מצאו קשר כלשהו בין צריכת תה לסיכון לסרטן רירית הרחם.

יש לציין כי על מנת לבודד את צריכת הקפה, ניכו החוקרים השפעות שונות כגון מדד מסת הגוף (BMI), גיל בזמן מנופאוזה, גיל בעת מחזור ראשון, הריונות קודמים, גיל האם בלידה האחרונה, נטילת גלולות למניעת הריון, נטילת טיפול הורמונאלי חליפי בעקבות מנופאוזה, עישון וצריכת אלכוהול.

בואו לדבר על זה בפורום אונקולוגיה גניקולוגית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום