גלולות דור 4: יעילות או מסוכנות?

(0)
לדרג

מינהל התרופות האמריקאי פרסם כי גלולות מדור רביעי המכילות את ההורמון דרוספירנון מעלות את הסיכון להתפתחות קריש דם. מה משמעות ההודעה?

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

בעקבות פרסומי ה-FDA, מינהל התרופות האמריקאי, כי גלולות מדור רביעי המכילות את ההורמון דרוספירנון מעלות את הסיכון להתפתחות קריש דם, נשים חוששות כי נטילת הגלולה תסכן אותן. עם זאת, בפרסומי ה-FDA נקבע שהתועלת בגלולות אלו עולה על הסיכון הכרוך בנטילתן ומדובר רק בתוספת אזהרה לעלון לצרכן על סיכון של קרישיות.

גלולות למניעת הריון
גלולות למניעת הריון

פחות תופעות לוואי

במשך כ-50 השנה מאז פיתוח הגלולה נעשה מאמץ בלתי פוסק כדי לשפר את בטיחותה ולהקטין את תופעות הלוואי. השינוי כלל הפחתה דרמטית במינון המרכיב האסטרוגני בגלולה, מ-100-150 מק"ג (מיקרוגרם) בשנות הששים, למינון נמוך כיום של 15-35 מק"ג. במקביל פותחו פרוגסטינים חדשים שאמורים להיות דומים יותר לפרוגסטרון הטבעי. רוב הגלולות שמשווקות בישראל מכילות פרוגסטינים מהדור השלישי. שתי הגלולות החדשות ביותר, המייצגות את הדור הרביעי של הגלולות ושיווקם החל בישראל לפני כעשור, הן יסמין ויאז. הן מכילות לראשונה פרוגסטין חדש, דרוספירנון, ונבדלות במינונן (30 מק"ג ביסמין ו- 20 מק"ג ביאז) ובאופן השימוש (21 יום ברצף ושבוע הפסקה ביסמין מול 24 יום ברצף וארבעה כדורי אינבו ביאז.

"על נשים שמתכוונות להשתמש בגלולות המכילות דרוספירנון להתייעץ עם הרופא לפני השימוש בהן", אומר פרופ' דניאל זיידמן, מומחה במיילדות, גינקולוגיה, פריון והפריה חוץ גופית. לדבריו, לגלולות המכילות דרוספירנון יתרונות וחסרונות התלויים בגורמי הסיכון הספציפיים של מי שנוטלת אותן. לדרוספירנון שמצוי בגלולות מהדור הרביעי תכונות ייחודיות: ראשית, בהיותו נגזרת של חומר משתן מוכר (ספירונלקטון), הוא מקל על נשים הסובלות מאצירת נוזלים שגורמת לתחושת מלאות בבטן, גודש בחזה ועלייה במשקל. בנוסף, דרוספירנון עשוי גם להועיל מאוד לנשים עם אקנה ושיעור יתר. יש גם מחקרים שמוכיחים כי גלולות עם דרוספירנון משפיעות לטובה גם על תופעות קדם מחזור קשות".

מנגד יש נשים עם גורמי סיכון שאסור להן ליטול גלולות אלו. פרופ' זיידמן מסביר כי "הגלולה אינה מתאימה לנשים עם גורמי סיכון להיפרקלמיה (יתר אשלגן בדם) ולנשים הסובלות מטרומבואמבוליזם ורידי (בעיה בקרישה). הסיכון גדל עם הגיל, והוא גבוה יותר אצל מעשנות כבדות, בנות 35 ויותר, נשים בעלות עודף משקל ניכר, יתר לחץ דם לא מאוזן, מיגרנות תכופות, טרומבופיליה וסוכרת עם מחלה של כלי הדם".

דור שלישי או רביעי?

אם לאישה יש רקע אישי או משפחתי של קרישיות יתר, עליה להיבדק לפני נטילת הגלולות. אילו כל הנשים היו נבדקות, אצל כחמישית מהן היו מתגלות בעיות קרישיות יתר למרות שרובן כנראה לא סבלו ממנה", מסביר פרופ' זיידמן. "הנזק בנטילת מדללי דם לאורך השנים בנשים ש'זוהו' כבעלות נטייה לקרישיות יתר היה עולה לאין שיעור על הרווח שהיה אולי מושג בהגנה מפניה". לדבריו, נשים צריכות להכיר את התסמינים של טרומבואמבוליזם ורידי ועליהן לפנות לעזרה רפואית במידה והן חוות כאבים טורדים ברגליהן, כאבים עזים בחזה או קוצר נשימה פתאומי".

ישנן נשים הנוטלות את הגלולות זמן רב ומתלבטות אם להמשיך ליטול אותן. "ה-FDA ממליץ לנשים שכבר נוטלות גלולות המכילות דרוספירנון להמשיך ליטול אותן, אלא אם כן הורה רופאן אחרת. אין המלצה רשמית של אף גוף רגולטורי או איגוד מקצועי כלשהו נגד השימוש בדרוספירנון", מרגיע פרופ' זיידמן. "המחקרים שמורים על סיכון מוגבר לטרומבואמבוליזם בנטילת גלולות דור רביעי משווים את ההיארעות מול גלולות דור שני. אין גם ככל הידוע יתרון של ממש במעבר לגלולות דור שלישי, הגלולות הנפוצות בישראל, ביחס להפחתת הסיכון לטרומבואמבוליזם. כמו כן, כל המחקרים ביחס לגלולות דור רביעי מתייחסים ליסמין בלבד. הסיכון ביחס לנטילת יאז לא נבדק במחקרים שפורסמו עד כה. עבור אישה שנוטלת יסמין ארבעה חודשים ויותר ללא בעיה, הסיכון בהפסקת השימוש בגלולה או בהחלפתה גדול יותר מהסיכון שבהמשך השימוש בה".

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום