מתיחת פנים: נאבקים בהזדקנות

(0)
לדרג

בעבר היתה נהוגה גישה מכאנית שמטרתה מתיחת העור בלבד והתוצאה היתה מראה מתוח מדי, מנותח, בלתי טבעי וחסר הבעה. לא עוד

מאת: ד"ר שרית כהן

התבגרות הפנים נובעת משינויים מבניים המתרחשים ברקמות הפנים עם הגיל. שינויים אלה נגרמים בין היתר מכוח הכבידה, התבגרות הרקמות ואובדן הנפח עם השנים. סיבי הקולגן והאלסטין, היורדים בכמותם ובאיכותם עם השנים, אחראים לשינוי מרקם ואיכות עור הפנים: העור נעשה דק, רפוי ולא גמיש. התוצאה היא עודפי עור בקדמת האוזן, מתחת לקו הלסת ובצוואר.

התרופפות הרצועות התומכות, המקבעות את העור לרקמות התת-עוריות, גורמת לצניחת רקמות הפנים לכיוון מרכז הפנים. התוצאה: הופעת קפלים ומדפי עור בין האף לפה ובין הפה לסנטר.

דלדול השומן התת עורי וצניחתו מטה תורמים לאובדן נפח באזור עצמות הלחיים ומראה פנים מוארך ומלבני המאפיין פנים מבוגרות. מראה זה מנוגד למלאות באזור עצמות הלחיים, כך שאזור זה המתמשך ומתחדד ברכות לאזור מרכז הלחי ולקווי המתאר המעוגלים בעלי צורת דמוית לב המאפיינת פנים צעירות.

מבנה העצמות משתנה אף הוא עם הגיל. דלדול העצם וספיגת עצמות הלסת תורמים לעיתים למראה שלדי ומבוגר.

מתיחת פנים
מתיחת פנים

החידושים בניתוחי הפנים

ניתוחי הצערת הפנים התפתחו משמעותית בעשורים האחרונים. בעבר הדגש היה על רפיון העור בלבד והפתרון היה "מתיחת פנים", גישה מכאנית שמטרתה מתיחת העור בלבד והתוצאה היתה מראה מתוח מדי, מנותח, לא טבעי ולעתים חסר הבעה.

הודות להתקדמות המדעית בהבנת אנטומיית רקמות הפנים, חקירת השינויים האנטומיים המתרחשים עם הגיל והתייחסות לקווי כוח (וקטורים) על פיהם הרקמות צונחות, הגישה המודרנית מהווה פתרון משופר בהרבה למראה הפנים.

כיום מתבצעת לא רק מתיחה אלא גם הרמה של רקמות הפנים והצוואר. המטרה היא שחזור המצב לפני אותם שינויים אנטומיים, כלומר הצערת פנים או פיסול פנים.

גישה מתקדמת זו כוללת הידוק של רקמת החיבור העוטפת את שרירי הפנים, אותה רקמה הגורמת למראה צנוח ומבוגר. העור נמתח באופן שמרני בלבד, בדומה לפרישת מפה על שולחן ומתוך התייחסות לאובדן הנפח שחל עם השנים.

ההסתכלות על הפנים הינה כמכלול ובהתאמה למרכיבי ההזדקנות הפרטניים בפני המטופל.

לכן הניתוח מתבצע לרוב במשולב עם הרמת גבות, מתיחת עפעפיים והזרקת שומן עצמוני. בגישה זו, התוצאה הינה מראה אסתטי, טבעי וצעיר יותר של הפנים.

מידע על הצערת עור הפנים ללא ניתוח

מתי מומלצת מתיחת פנים

במקרים של צניחת רקמות הפנים והצוואר ועודפי עור, הפתרון האידיאלי הוא הרמת פנים וצוואר במטופלים המעוניינים ליהנות ממראה פנים צעיר. אם נאחז את רקמות הפנים ונמתח אותם כלפי מעלה והצידה מול מראה, נוכל לתאר לעצמנו כיצד תראה הפעולה הכירורגית של מתיחת הפנים.

קיימות מספר טכניקות להרמת פנים וצוואר. הטכניקה המתאימה תיקבע לאחר בדיקה של עובי העור, מרקמו, גמישותו, מבנה וצורת הפנים, מיקום ועומק הקמטים והמיתרים בצוואר, פיזור השומן התת עורי בפנים ובצוואר ובהתחשב בגיל המנותח ובהיסטוריה הרפואית.

כשהרפיון קל ומשפיע על מרכז הפנים בלבד (ולא על הצוואר), הפתרון המקובל בשנות הארבעים של המטופלים הוא מיני מתיחת פנים, כלומר חתך בקדמת האוזן בלבד.

דברים שחשוב לדעת לפני הניתוח

הרמת פנים אינה מבוצעת במעשנים פעילים בשל סכנת הפגיעה באספקת דם והסיכון הגבוה לסיבוכים. יש להפסיק לעשן לחלוטין 3 שבועות לפני הניתוח ושבועיים לאחריו.

כן יש להפסיק שימוש באספירין ובנוגדי דלקת שאינם סטרואידים, ויטמין E ותרופות הומאופטיות כגון גינקו-בילובה, ג'ינסנג וכן אומגה 3 שבועיים לפני הניתוח. מטופלים הנוהגים לצבוע את שיערם ייטבו לעשות כן לפני הניתוח, שכן יש להימנע מצביעת שיער לפחות כחודש לאחר הניתוח.

הרדמה כללית או מקומית?

לרוב מתבצע הניתוח בהרדמה כללית. ניתן גם לבצע ניתוח בהרדמה מקומית ואזורית במשולב עם חומרי הרגעה לווריד על ידי מרדים. משך הניתוח תלוי במרכיבי הניתוח, ולרוב נשארים להשגחה למשך לילה.

מהלך הניתוח

במהלך הניתוח אנו מפרידים את העור מרקמות הפנים והצוואר. חתכי הגישה מוסווים בקו השיער בקדמת הפאה, לאורך קדמת האוזן, אל תוך החלק המרכזי של האוזן,חובקים את התנוך ומתעקלים מאחורי האוזן לתוך קו השיער האחורי. לאחר ההפרדה מתבצע הדוק של שכבת ה-SMAS (רקמת החיבור העוטפת את שרירי הפנים) בהתאם למבנה הספציפי ולתכנון המקדים. הידוק זה כרוך בהפרדת רקמת ה-SMAS או בהסרה חלקית שלה.

במקרים של צבר שומן צווארי מתבצעת שאיבת שומן. אם קיימים מיתרים אורכיים בצוואר, מתבצע הידוק שרירי הצוואר במרכז הצוואר בצורת ערסל דרך חתך תת סנטרי במשולב עם הידוק צידי של שרירי הצוואר. עודפי עור מוסרים באופן שמרני. באופן זה אנו משיגים מראה פנים וצוואר צעיר יותר וקו לסת מוגדר יותר.

תהליך ההחלמה

משך ההחלמה משתנה ממטופל למטופל ובהתאם לסוג הניתוח. לאחר מיני מתיחת פנים תקופת ההחלמה קצרה, בת כמה ימים עד שבוע. הרמת פנים וצוואר מלאה מאופיינת במשך החלמה של 10-14 יום. במהלך תקופה זו יש להימנע מפעילות גופנית מאומצת ומהתכופפות.

יום לאחר הניתוח מוסרים לרוב צינוריות הניקוז (נקזים), והתפרים מוסרים לאחר כשבוע. פעמים רבות מופיעות נפיחויות ודיסקולורציה (סימנים כחולים מנוקדים, לעיתים בפיזור לא סימטרי). התופעה מיוחסת לתהליך דלקתי אופייני למהלך ריפוי פצע. במקרה זה מומלץ לשכב בראש מורם, כאשר הצוואר זקוף ולא מורכן. שכיבה כזו מאיצה את תהליך נסיגת הנפיחויות והבצקת. מומלץ לחפוף ראש ולנקות בעדינות במים וסבון את קווי התפר יומיום מיום לאחר הניתוח לצורך החשת תהליך הריפוי. שטפי הדם ייספגו בהדרגה במהלך שבועיים לאחר הניתוח. ניתן להסוותם על ידי איפור מספר ימים לאחר הניתוח. בימים הראשונים עלולה להיות תחושת אי נוחות, בעיקר באזור הצוואר וקו הלסת כפועל יוצא של הידוק שריר הצוואר, ללא כאב ממשי. כן עלולה להיות ירידה בתחושה שטחית בקדמת האוזניים, הלחיים והצוואר העליון, החולפת בדרך כלל לאחר מספר חודשים.

הסיכונים בניתוח

כמו כל התערבות ניתוחית ייתכנו גם כאן סיבוכים, אולם אילו אינם שכיחים לאחר מתיחת פנים. הסיבוך הנפוץ הינו המטומה, כלומר דמם תת עורי. גילוי מוקדם חיוני ואינו מותיר עקבות. דימום מצטבר הגורם לתחושת כאב ואי נוחות מצריך ניקוז בהקדם על מנת למנוע נמק עורי. סיבוכים נוספים:

זיהום, בשכיחות נמוכה מ- 1%.

הופעת צלקות מעובות בעיקר באזורי מתח במטופלים בעלי גוון עור כהה.

נמק עורי (גורמי סיכון: מתיחת יתר של העור, המטומה לא מאובחנת, חבישה מהודקת, עישון כבד).

פגיעה בעצב הפנים (פחות מ-1%). פגיעה בעצב שריר הגבה (גבה צנוחה): לרוב פגיעה זמנית המשתפרת בתוך 2-6 חודשים, או העצב של שרירי שפה תחתונה (אסימטריה של הפה). פגיעה זו חולפת תוך 6 חודשים ב-80% מהמקרים.

מתי יש צורך בניתוח נוסף

ניתוח הרמת פנים וצוואר מלא משיל שנים ומקנה מראה צעיר ואסתטי יותר לפרק זמן הנע בין 5 ל-15 שנה. הניסיון מלמד כי במטופלים בעלי עור דק תוצאת הניתוח תישמר זמן רב יותר. הקפדה על הימנעות מחשיפה לשמש, אורח חיים בריא והימנעות מעישון מאפשרים לשמור על התוצאה לפרק זמן ארוך יותר.

ניתוח הרמת פנים אינו חסם לשעון הכרונולוגי ועם השנים נמשך תהליך התבגרות הפנים. עם העלייה במודעות האסתטית ובשל מגוון הטכניקות הניתוחיות הזעיר פולשניות, גיל המטופלים הפונים לניתוחי פנים ירד. בחברה המוקירה ומעריכה אסתטיקה ויופי אין זה נדיר למצוא נשים הפונות להצערת פנים פעם שנייה, שלישית ואף רביעית.

ד"ר שרית כהן היא מומחית לכירורגיה פלסטית ואסתטית, רשת מרפאות כללית אסתטיקה

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית.

למידע נוסף ליחצו על ניתוחים פלסטיים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום