טיפול זוגי ומיני על פי ההלכה

(0)
לדרג

בשנים האחרונות יותר ויותר זוגות דתיים פונים לטיפול זוגי מחוץ לקהילה. למי שלא ידע - ההלכה דווקא מעודדת ביטוי מיני של האדם וקשר פתוח בין בני הזוג

מאת: מערכת zap doctors

לאחרונה עלתה בערוץ 10 סדרת הדוקו-ריאליטי "61 ימים של אהבה". חמישה זוגות, שנבחרו על ידי מפיקי התוכנית, קיבלו הוראה לקיים יחסי מין במשך 61 ימים רצופים, ולדווח כיצד זה משפיע על חייהם ועל הזוגיות שלהם.

יוסי ומיטל בן לולו, חילונים שחזרו בתשובה, היו הזוג המפתיע בליהוק. שזוג חרדי ישתתף בתוכנית על סקס וזוגיות, דברים שהצניעות יפה להם? "קיבלנו אישור מהרב, בהפתעה גמורה", סיפר יוסי בקדימונים לתוכנית. "מיטל בהריון, ולאורך 9 חודשים שבהם אישה בהריון, אז מותר וזו אפילו מצווה מאוד גדולה".

בדיוק כמו אצל זוגות חילוניים, גם בקרב שומרי מסורת או חרדים קיימות בעיות ושאלות רבות באשר לזוגיות, יצרים ותאווה הגועשת מתחת לפני השטח. מה קורה כשאחד מבני הזוג מרגיש משועמם מהחיים המשותפים? איך מתגברים על היצר המיני במהלך היומיום? האם אנו מסופקים מינית? אלו רק חלק מהשאלות הרבות שמטרידות את שומרי המסורת והחרדים.

אולם אורח חייהם של החרדים כופה עליהם שאלות או סוגיות הנראות טריוויאליות לזוג חילוני: האם מותר לבעל ואישה להתרחץ ביחד? האם מותר לישון עירומים? האם מותר להסתובב עירומים אפילו בחדר המיטות? האם מותר להפגין חיבה וגילויי אהבה כמו חיבוקים ונשיקות בין בני הזוג לפני הילדים?

"ההבדל המהותי בין חילונים לדתיים הוא שדתיים נזהרים לשמר זאת במסגרת המשפחתית והזוגית - והכול על פי ההלכה", אומרת דניאלה קראוזה, מומחית בשיטות טיפול זוגי ומשפחתי, המטפלת במסגרת עבודתה גם בזוגות דתיים מהצפון, המרכז ואזור ירושלים. "הרבנים כן מעודדים ביטוי מיני של האדם, וממליצים על קשר פתוח, אבל רק בין בני הזוג עצמם.

ייעוץ זוגי לפי ההלכה
ייעוץ זוגי לפי ההלכה

מפגשי הכנה לפני הנישואים

"עד לפני כעשר שנים היה נהוג בחוגים חרדיים שבעיות על רקע 'שלום בית' טופלו במסגרת הקהילה, על ידי רבנים ומדריכים. לאחרונה חל שנוי משמעותי בעולם הדתי והחרדי בכך שיש צימאון רב לפתיחות וחיפוש פתרונות מספקים לנושאים המעיקים על בני זוג בחייהם האינטימיים. תופעה מעודדת ביותר היא הנכונות לפנות בחופשיות למומחים שאינם מהחוג המצומצם שלהם, כשפנייתם פטורה מהמבוכה והחשש שייתקלו במטפל באירוע כלשהו בקהילתם".

בחוג שומרי המצוות קיימות מסגרות מסורתיות של מפגשים נפרדים עם מדריכת הכלות ומדריך החתנים, אולם לא מקובל ולא נהוג שזוג לא נשוי יבוא יחדיו לייעוץ לפני הנישואים. קראוזה פתחה תוכנית קצרה ויעילה של בירור ותיאום ציפיות לחתן ולכלה, אשר זכתה לתהודה במגזר הדתי.

"בשנתיים האחרונות 'הצלתי' מספר זוגות", מספרת קראוזה, "לעתים במניעת ביטול החתונה, ולפעמים בהבאת הזוג להבנה כי עדיף להיפרד ולבטל את תוכניותיהם, לאחר שלאורך התהליך הם הגיעו למסקנה הכואבת שבאמת הם לא מתאימים".

דגש על סיפוק האישה

יחסים בין בני זוג הם דבר מורכב מאוד, וכשמדובר בזוג דתי המורכבות אף גדולה יותר, שכן יש לפתור את הבעיות לאור דיני הדת וההלכה. "ההשקפה ההלכתית מדגישה שמטרת המין היא בעיקר לספק את תאוות האישה, ולחזק את הקשר הזוגי ושלום הבית", אומרת קראוזה, ומוסיפה כי הרבנים מעודדים ומדגישים שמאוד חשוב וטבעי, על פי ההלכה, שהאישה תהיה מסופקת מינית.

"בשנים האחרונות יותר ויותר נשים חרדיות פונות אליי ומבקשות שאדריך את הבעל כיצד להשקיע בהן מינית כדי לרצות אותן ולענג אותן. כמו כן, יש מגמה של נשים המבקשות תדרוך ממני על אפשרויות לגיוון חיי מין להן ולבעליהן, על מנת למנוע שעמום. החידוש הנפלא הוא שנשים לומדות מרבנים נאורים ולהבדיל, גם ממני - שההלכה מאפשרת ומעודדת, ואינה רק איסורים אינסופיים".

מותר ללבוש לבנים סקסיים

דוגמה לשוני בטיפול מיני לדתיים לעומת טיפול לחילונים, אפשר למצוא באופן הטיפול בבעיית השפיכה המוקדמת. הרי בהלכה קיים איסור חמור על שפיכת זרע לבטלה. "כאשר אני מטפלת בזוג ומנחה אותם כיצד להתגבר על שפיכה מוקדמת", מסבירה קראוזה, "הטיפול והפתרון הקלאסי והמצליח ביותר הוא ללמד את הגבר שליטה מוגברת ברפלקס השפיכה. זה מצריך תרגול באוננות כדי שהגבר ילמד לזהות במדויק את תחושותיו המקדימות שפיכה, ויפתח בהדרגתיות את שליטתו.

"מאחר שקיים איסור חמור בתורה נגד אוננות, אני מנועה מללמד מטופל דתי את הטכניקה הזו. לכן אני נאלצת כל הזמן לפתח את היצירתיות גם שלי וגם של בני הזוג. במקרים מיוחדים באים הרבנים לקראת הזוגות בהקלות מסוימות בהלכה, אך זה אינו תפקידי כלל וכלל, ורק הרבנים מוסמכים לקבל החלטות מסוימות מסוג זה".

החינוך לצניעות לפני הנישואים גורם לשלב הראשון בקיום יחסי אישות בין בני זוג דתיים להיות "קר ונוקשה". אחת ממטרות הטיפול בראי ההלכה, וזה האתגר הגדול של המטפלים, הוא לפרוץ את הגבולות, ולהביא לזוג את הבשורה שהבנה עמוקה ונכונה של ההלכה תבהיר להם כי הלכות צניעות חלות אך ורק בין אישה לגברים זרים, אבל עם בעלה ההלכה מתירה, ואף מעודדת, יחסים מלאי פתיחות.

"אני מלמדת,לאט לאט, טכניקות נועזות וכשרות למהדרין ליצירת פתיחות", אומרת קראוזה, "ובסופו של דבר הנשים וגם הבעלים מתלהבים ומשקיעים את כל האנרגיה המינית בבני הזוג עצמם דבר הגורם להם סיפוק ואושר אדירים. לאחרונה יש מגמה משמעותית של עלייה במספר הבעלים החרדים המבקשים מבת הזוג לקנות וללבוש בגדי לילה 'סקסיים' בפרטיות חדר המיטות, ואני, כמטפלת, צריכה להשקיע מאמץ רב כדי לשכנע את הנשים שזה 'כשר ומותר - ואף רצוי', ואינו הופך אותן, חס ושלום, לנשים זולות או לא צנועות.

טכניקות יצירתיות בטיפול

קראוזה מוזמנת לטפל גם בזוגות השייכים לקהילות החסידיות, קהילות שחלקן יושבות במערב אירופה וחלקן בירושלים. "נדרשת ממני רמה הולכת וגדלה של יצירתיות", היא אומרת. "ה'להיט' האחרון הוא המצאת 'פוליסת הביטוח' שאני מעניקה לאישה החוששת מקרבה מינית.

"אני מתחילה את הטיפול במצב אשר כיניתי 'חצי נידה', המאפשר ליטופים והבעת חיבה אבל במשך פרק זמן מסוים אסורה חדירה מלאה, כלומר ביאה. טכניקה זו משחררת את האישה מחרדת ביצוע. כן, לא רק לגברים יש חרדת ביצוע, גם נשים רבות סובלות מכך. בעזרת הטכניקה הזאת אני מאפשרת להן להירגע ולבנות קשר איטי ויסודי לטווח הארוך".

בואו לדבר על זה בפורום סקסולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום