חוקרים יצרו כלי דם יש מאין

(0)
לדרג

מדענים מבי"ח רמב"ם ומהטכניון הצליחו לגדל כלי דם חדשים מתאי גזע עובריים שתוכנתו מחדש. לפיתוח משמעות לטיפול העתידי במחלות לב, כלי הדם וסוכרת

מאת: מערכת zap doctors

בשורה לחולי לב, כלי דם וסוכרת: לראשונה, הצליחו החוקרים לייצר כלי דם חדשים מרקמת "המטופל". התאים הופקו מהתאים העובריים, גודלו והתרבו במעבדה בכמות גדולה. הדבר מדמה טיפול בנזק שנגרם לשריר או לרקמה כתוצאה מהפרעה באספקת דם, תופעה המאפיינת סיבוכים הנקשרים למחלות שכיחות רבות.

המחקר בוצע במעבדתו של פרופ' יוסף איצקוביץ-אלדור, מנהל מחלקת נשים ויולדות בבית חולים רמב"ם ובמעבדה לחקר תאי גזע בפקולטה לרפואה בטכניון, יחד עם החוקרת ד"ר איילת דאר-ועקנין. התאים שהפיקו מכונים "פריציטים" (pericytes), להם תפקיד מכריע בבניית כלי דם ותפקודם. ההפקה נעשתה בזמן תהליך התמיינות של תאי גזע עובריים. הפריציטים הוזרקו לתוך שריר רגל של עכבר שזרימת הדם שלו נחסמה כמעט במלואה, יצרו כלי דם חדשים ושיקמו את תאי השריר שנפגעו מחוסר חמצן.

מאחר שניתן להפיק את הפריציטים מהחולה עצמו, השתלה של תאים אלו צפויה להביא לריפוי הרקמה הפגועה ללא דחייה של התאים על ידי הגוף.

העבודה פורסמה לאחרונה בכתב העת Circulation של האגודה האמריקאית לקרדיולוגיה. לתוצאות המחקר חשיבות רבה להבנת תהליכי התפתחות כלי דם ולטיפול במחלות שכיחות בהן קיימת פגיעה באספקת הדם ללב, לגפיים וכדומה.

פרופ' רפי ביאר, מנהל בית חולים רמב"ם: "מדובר במחקר פורץ דרך עם השלכות רחבות לתחומים רבים. הדרך ליישום בחולים עוד ארוכה, אך אני רואה כאן פוטנציאל אדיר, שניתן יהיה לממש בעוד מספר לא רב של שנים".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי
פורום ורידים וכלי הדם

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום