על סגולות שמן הזית

(0)
לדרג

שמן הזית יכול להוריד את הסיכון למחלות לב, להפוך את השיער לנעים מהר יותר ממרכך ואפילו לטפל בעצירות. איך תזהו שמן באיכות גבוהה וממה כדאי להימנע?

מאת: מיכל לזרוביץ

שמן הזית נחשב לאחד מנכסי אזור הים התיכון, הוא עשיר בנוגדי חימצון ובוויטמינים A ו-E, דבר המנטרל רדיקלים חופשיים הגורמים למחלות שונות.

שמן הזית מכיל חומצות שומן בלתי רוויות (מסוג חומצת הזית או אומגה 9). אלה יציבות ונוטות פחות להתחמצנות, ומכאן סגולותיו של שמן הזית. צריכת שמן זית עשויה להוביל לירידה בכולסטרול ובלחץ דם ובכך להפחית הסיכון למחלות לב, שבץ וסוכרת. השמן מצליח להוריד את שיעור הכולסטרול הרע בלי לפגוע בכולסטרול הטוב.

בנוסף, לשמן הזית מגוון שימושים מועילים נוספים:

לטיפול בעצירות - סוחטים מיץ מחצי לימון, מערבבים עם כף שמן זית ושותים על קיבה ריקה.

בתחום הקוסמטיקה הטבעית ממעטים להשתמש בשמן זית בגלל צבעו הירקרק וריחו החזק, אבל כדאי לנצל אותו לריכוך השיער או העור; הוא יעיל במקרים של בעיות עור כגון סבוריאה או אקזמות שונות. לריכוך שיער יבש, בעיקר בתקופת החורף: ערבבו יחד כמות קטנה של שמן זית, מעט דבש וחלמון ביצה. עסו את השיער והמתינו מספר דקות. לאחר מכן שטפו את השיער.

באיזה שמן זית כדאי לבחור?

שמן זית כתית זהו שמן שיוצר בכבישה קרה ראשונה, כשהמיצוי מתבצע בטמפרטורה נמוכה, דבר המשמר את הערכים הבריאים של השמן. השמן הטוב ביותר הוא שמן זית בדרגת מיצוי "מעולה" או "אקסטרה". מומלץ לחפש על האריזה את תו איכות של מועצת הזית.

כדאי להתרחק משמן זית מזוכך/זך, זה שמן זית שעבר חימום בתהליכים כימיים והתחמצן. תהליך הזיכוך שבעקבותיו השמן מתחמצן עלול לגרום למחלות לב ולמחלות נוספות.

איך נדע אם השמן טהור או מהול בשמנים אחרים? הניחו את בקבוק השמן במקר למשך יממה. אם השמן התגבש מעט, נקרש והפך לבעל מרקם מוצק יותר, קרוב לוודאי שמדובר בשמן טהור. אם השמן נשאר נוזלי סימן שהוא מעורבב עם שמן אחר. זאת ועוד, שמן זית בעל ריח רע או מעופש ככל הנראה עורבב עם שמן צמחי אחר.

לטיגון, עדיף חמאה על שמן זית

שמן קוקוס, שמן כותנה, שמן דקלים או אפילו חמאה נחשבים למתאימים יותר לטיגון המזון, כי הרכב חומצות השומן שלהם יציב יותר ומאפשר טיגון ממושך לפני שמתחילים תהליכי החימצון. אם מתעקשים לטגן בשמן זית, עדיף לעשות זאת עם שמן זית מזוכך. כך מנטרלים בתהליך הזיכוך את החומצות החופשיות והשמן יתחמצן פחות בתהליך הטיגון.

מיכל לזרוביץ היא ד"ר לנטורופתיה ורפואה טבעית ואחות מוסמכת. לאתר לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת עור טבעית וקוסמטיקה טבעית
פורום נטורופתיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום