ילדים: איך התעודה שלך?

(0)
לדרג

על ההורה ליצור מול ילדו אווירה מצמיחה, תומכת ואוהבת, במעמד קבלת התעודה, בצד מסר חד משמעי שהוא מקבלו גם בכוחותיו וגם בחולשותיו

מאת: שירלי קליין

עוד מעט יקבלו הילדים תעודות מחצית בבתי הספר. מעמד זה הוא מרגש וחשוב לילד, משום שהתעודה מהווה בסיס לדימויו העצמי. אחת הנקודות המשמעותיות בקבלת התעודה היא תגובות המבוגרים אליה. לעיתים קרובות, ילד שמקבל תעודה טובה זוכה מזולתו לדברי שבח והתפעלות, לעומת ילד שקיבל תעודה בינונית או חלשה, שעלול לפגוש בביקורת ובאכזבה מצידם. תגובות אלו הן בעלות משקל רב בחוויות ההצלחה או הכישלון של הילד מול הוריו ומשפחתו, ולכן חשוב להגיב לתעודה בצורה מעודדת ומצמיחה.

התעודה מהווה מסמך כולל שמשקף את התנהלותו של הילד בבית הספר מכמה היבטים: התעודה מלמדת על רמתו הלימודית של הילד, כפי שהיא באה לידי ביטוי במבחנים, בעבודות, בשיעורי בית ובתלמידאות (תפקודו הכללי של התלמיד ומידת השקעתו בלימודים). כמו-כן היא מצביעה על התנהלותו ועל התנהגותו הן בכיתה והן מחוצה לה, לדוגמה: יחס לזולתו, יחס לציוד, פעילות התנדבותית, אלימות (מילולית או פיזית) ביקור סדיר בבית הספר, איחורים, חיסורים ועוד. הילדים מוערכים במדדים שונים ומגוונים, ומקבלים על כך ציון. התמודדות זו אינה פשוטה כלל, ומזמנת לילדים חוויות של עמידה בציפיות מתמשכות של הסביבה הלימודית. כלומר, הילד מקבל ציון על התנהלותו הכוללת בבית הספר, ולא רק על הידע שהוא מפגין.

קבלת תעודות בבית הספר
קבלת תעודות בבית הספר

~~איך מתייחסים לתעודה?~~

רצוי שההורה ייצור מול הילד אווירה מצמיחה, תומכת ואוהבת בהקשר זה, בצד מסר חד משמעי שהוא מקבלו גם בכוחותיו וגם בחולשותיו. כאשר הילד מגיע הביתה יש לקרוא עימו את התעודה, ולא לדלג על הפרטים. יש לשים לב לחוזקות של הילד, למשל: הערה טובה של המורה במקצוע מסוים או הערות טובות ביחסו לזולת. בשלב זה רצוי לא להעיר ולא לבקר את התעודה. ניתן לשקף לילד את מה שאתם רואים בתעודה ללא פירוש, כמו: אני רואה שקיבלת שבעים בחשבון ושמונים בעברית, אני רואה שהמורה כתבה שאתה משתדל בכיתה או שהמורה כתבה שאתה צריך להתאמץ יותר וכו'. לאחר קריאת התעודה כלשונה, יש לשאול את הילד מה מידת שביעות רצונו ממנה. אם הילד מרוצה, יש לשאול אותו ממה הוא מרוצה, ולעודדו על כך ועל המאמץ שהשקיע בלימודיו. אם הילד אינו שבע רצון, יש לברר ממה אינו מרוצה, והאם הוא מעוניין לשפר דבר מה בלימודיו. חשבו יחד איתו מה יכול לעזור לו, וכיצד אתם יכולים לסייע. אם הילד אינו מצליח לחשוב על כך, מומלץ להציע את עזרתכם ככל שידכם משגת, ולהיעזר בצוות החינוכי בשיחה משותפת. גם כאשר הילד אינו מרוצה מהתעודה חשוב לעודדו על התכונות הטובות שלו או על המאמץ שעשה או על השתדלותו. יש להתייחס להתקדמותו של הילד ביחס אליו, ואין להשוותו לאחיו, לחבריו או לכל ילד אחר, אלא ליכולותיו ולכישוריו האישיים.

ילד שאינו רוצה ללמוד, שאדיש לתעודתו או שמזלזל בלימודיו, מביע בהתנהגות זו קושי. יש לציין ולהדגיש בפניו, שהוא חשוב ומשמעותי בעבורכם, שאתם רואים ומבינים שלא פשוט לו בבית הספר, שהוא אינו לבד בקושי ושאתם כאן בעבורו.

בררו עם הילד ועם הצוות החינוכי במה מתבטא הקושי, ובכוחות משותפים חשבו כיצד לעזור לו וכיצד ניתן להקל עליו. יש אפשרות להתמקד בנושא או בתחום אחד, שבו הילד יוכל להרגיש טוב, מוצלח וכישרוני, ואותו לפתח ולהצמיח גם אם הוא אינו קשור ישירות לתחום הלימודי. זאת אומרת, שצריך להיות קשובים וערניים ליכולות ולכישורים של הילד ואותם לפתח, מכיוון שלכל ילד יש את "המתנה" היצירתית שלו אותה הוא יכול לפתח בעזרת המבוגרים בחייו ובכך לתרום רבות לעצמו ולזולתו.

בתום הקריאה המשותפת קבעו עם הילד יעד למחצית הבאה. אלו יכולים להיות שיפור בתחום מסוים או שמירה על הקיים מה משמרים ומה משפרים? "חזון" קטן למחצית הבאה יכול ליצור מוטיבציה ואופטימיות אצל הילד, בצד הביטחון שמאמינים בו ושתומכים בו.

שירלי קליין היא מטפלת משפחתית זוגית בשיטת אדלר.

בואו לדבר על זה עם שירלי קליין בפורום ייעוץ חינוכי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום