פרופיל 97 עם הפרעת קשב וריכוז

(0)
לדרג

מועמדים לגיוס המסתירים הפרעת קשב וריכוז כדי להתקבל ליחידות מובחרות, מתקשים לעמוד במבחני המיון ומשובצים לתפקידים שלא מתאימים להם. לצה"ל יש פתרון לבעיה

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

הגיוס לצה"ל מלווה בחששות רבים בנוגע לשיבוץ, להתאמה, להצלחה בתפקיד ולסיפוק מהשירות הצבאי. החששות אפילו גדולים יותר בקרב אלה הסובלים מבעיות בריאותיות שונות, וחלקם אף מנסים להסתיר אותן כדי לקבל פרופיל גבוה ולהצליח להתקבל ליחידה ולתפקיד שבהם הם חושקים. דוגמה לבעיה שאותה נוטים רבים להסתיר היא הפרעת קשב וריכוז, הפרעה שממנה סובלים מתגייסים לא מעטים.

הפרעת קשב
הפרעת קשב

חוששים מהורדת פרופיל

"הבעיה מתחילה כבר בבקו"ם", אומרת ד"ר איריס מנור, פסיכיאטרית מומחית של הילד והמתבגר ומנהלת המרכז לקשב של בית החולים גהה. "בשלב של האיתור המוקדם הצעירים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז לא לוקחים קונצרטה או ריטלין מהחשש שיגלו שהם נוטלים את התרופה ובעקבות כך יורידו להם פרופיל.

"חשוב לציין כי מדובר בתרופות לגיטימיות ולא בסם, ולכן החשש הזה לא מוצדק. הצבא כלל לא מנסה לאתר מי לוקח את התרופות הללו. ללא התרופה הצעירים יתקשו להתרכז במבחנים, יקבלו ציון נמוך, ובהתאם לכך יבוצע השיבוץ לתפקיד עבורם".

בצה"ל מודעים לתופעת ההסתרה של הפרעת הקשב והריכוז, וכדי למנוע שיבוצים לא הולמים ולהרגיע את המתגייסים שינו את ההנחיות: כיום חייל עם הפרעות קשב וריכוז שנמצא במצב מאוזן יכול לקבל פרופיל 97, עם סעיף ליקוי בנוגע להפרעה.

המשמעות היא שהחיילים הללו יכולים למלא כל תפקיד, מלבד תפקידים מסוימים הדורשים ריכוז גבוה מאוד כמו תצפיתנות או בקרת טיסה. הפרופיל יירד רק במקרים חמורים יותר, במידה שיש פגיעה בתפקודו של החייל.

חיילים עם הפרעת קשב יכולים גם לעבור מבדקי קצונה כמו כל חייל בצבא, בהתאם לקב"א (קבוצת איכות - כלי מיון ראשוני לאיתור ולשיבוץ לתפקידים) שלהם. במידה שהם יעברו את המיון לקצונה ויעברו את הקורס הם יוכלו להיות קצינים.

מצליחים בתפקידי שטח

בדרך-כלל, חיילים הסובלים מהפרעות קשב מצליחים בתפקידי שטח ותפקידים מאתגרים. לכן, כשמחליטים על השיבוץ שלהם מתוך מודעות למצבם הבריאותי, משתדלים להתאים את התפקיד ליכולותיהם.

לדברי ד"ר מנור, צעירים שלא מדווחים על ההפרעה בשלבי המיון לצה"ל יכולים להיפגע גם בהמשך דרכם בשירות הצבאי. "עדיין אין מחקרים בנושא, מכיוון שהטיפול בתופעת קשב וריכוז בצבא חדש יחסית", היא אומרת, "אולם נראה כי במהלך קורסים, כשנדרשת למידה במשך שעות מרובות וריכוז במבחנים, ישנה נשירה גדולה יותר בקרב חיילים עם הפרעות קשב וריכוז שלא מטופלים, בהשוואה לחיילים ללא הפרעה. כתוצאה מכך הם משובצים לתפקידים שלא מתאימים ליכולות שלהם ומתוסכלים מכך.

"כשחיילים עם הפרעות קשב וריכוז משובצים לתפקידים שלא מתאימים להם, כגון תפקידים פקידותיים עם מטלות ארוכות ולעיתים משעממות, זו יכולה להיות ממש צרה עבורם ועבור סביבתם. חשוב מאוד שהמועמדים לגיוס ידווחו על ההפרעה ויקבלו את התפקיד המתאים להם".

"השמיים הם הגבול"

בעבר המודעות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז בצבא הייתה נמוכה מאוד. היו שטענו כי הפרעת קשב וריכוז עוברת בגיל 18 ולכן גם לא מפריעה במהלך השירות הצבאי. "כיום כבר יודעים שהפרעת קשב וריכוז היא לכל החיים", אומרת ד"ר מנור. "אולם בעזרת טיפול נכון, השמים הם הגבול ואפשר להתקדם לתפקידים בכירים ולהצליח מאוד".

למרות שהמודעות כיום הרבה יותר גבוהה ונעשים מאמצים להקל על החיילים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, עדיין יש מקום לשיפור בעיקר בתחום אספקת התרופות הדרושות לטיפול בבעיה. כיום החיילים מקבלים אחת לחודש מרשם ממרפאה צבאית, אך לעיתים הם מפסידים חצי יום על-מנת לקבל מרשם מהרופא ולקנות את התרופות, במיוחד אלה מהם המשרתים בבסיסים מרוחקים וקטנים.

בנוסף, חייל יכול לגשת לנוירולוג או פסיכיאטר צבאי ולקבל ממנו את המרשם לתרופה, פתרון אשר יכול לסייע לקבלת התרופות קונצרטה, או ריטלין למשך כחודש. בדומה לתרופות וטיפולים אחרים הניתנים לחיילים במהלך שירותם הצבאי, גם תרופות אלה ניתנות ללא עלות מצד חייל.

למרות הכל, ניתן לעבור את השירות הצבאי בהצלחה עם הפרעת הקשב והריכוז. ולכן, מדגישה ד"ר מנור, חשוב מאוד לא להתבייש ולדווח על הפרעת הקשב מוקדם ככל האפשר. "דיווח על המצב יסייע לעבור את השירות הצבאי בהצלחה", היא אומרת, "ובעיקר- עם תפקיד המתאים לכישורים".

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום