טיפת חלב: המצאה ישראלית מקורית

(0)
לדרג

'טיפת חלב' הוא מוסד ישראלי ייחודי, המספק שירותי בריאות לתינוק מרגע לידתו ובכל שלבי גדילתו. במרכזו האחות המלווה את ההורים בכל הנוגע לבריאותו, תזונתו והתפתחותו

מאת: יפעת נחמני, כתבת doctors

"בימינו, כאשר יש שפע של מידע נגיש, קשה לעיתים להורים לדעת מהן הדרכים הנכונות לפעול בכל הקשור לגדילתו והתפתחותו התקינה של תינוקם", מסבירה רנה גנץ, אחות, מנהלת טיפת חלב במכבי שירותי בריאות במודיעין. "ההורים שומעים דברים מחברים בעלי ניסיון, עצות מהוריהם ומסביהם ונחשפים למידע מהמדיה, בעיקר מרשת האינטרנט. תפקידה של אחות טיפת חלב הוא לעשות סדר בדברים ולהדריך את ההורים, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, תוך התחשבות ברצון ההורים ותינוקם", היא מדגישה.

טיפת חלב
טיפת חלב

טיפת כחול לבן

"הפונקציה של טיפת חלב היא ייחודית וקיימת רק בישראל", אומרת גנץ. "ב'טיפת החלב' נערך מעקב אחרי גדילתו והתפתחותו של התינוק, ניתנים ייעוץ והכוונה לגבי תזונה, חיסונים, בטיחות הילוד, הקניית הרגלי שינה, בדיקות שמיעה ותקשורת, בדיקות ראייה והפניה לגורמים מקצועיים נוספים על פי הצורך. השירות ניתן מהלידה ועד גיל שש. במהלך הביקורים בטיפת חלב ייפגשו ההורים כחמש פעמים עם רופא, לצורך מעקב אחר התפתחותו של הילד".

חיסונים

"החיסונים הניתנים הם זכות ולא חובה ולא נדרש לשלם בעבורם", מבהירה גנץ. "המערך החיסוני ואיכות החיסונים הם מהטובים בעולם. המערך נמצא תחת בקרה מתמדת ולכן נשמרת רמת בטיחות גבוהה ביותר. את מועדי החיסונים קבע משרד הבריאות על פי הגיל בו התינוקות נחשפים למחלות, כאשר מערכת החיסון שלהם עדיין אינה חזקה מספיק כדי להתמודד עם גורמיהן. האחיות קשובות לרצון ההורים והן ייענו לכל בקשה של הורה לדחות חיסון או לבצע את החיסונים בהדרגה, כל עוד אין חריגה מכללי הבטיחות. אולם, חשוב להבין כי דחיית החיסונים מעמידה את התינוק בפני סכנה מסוימת להידבקות במחלות. ריבוי חיסונים במועד אחד אינו מעלה את הסיכון לתופעות לוואי, ודווקא מגביר בדרך כלל את פיתוח הנוגדנים, כך שיעילותם גדלה".

לדברי גנץ, "החיסונים כוללים חיסון נגד צהבת B הניתן כבר בלידה ושוב בגיל חודש; בגיל חודשיים יקבל תינוקכם מספר חיסונים: חיסון מחומש הכולל חיסון נגד דיפטריה, טטנוס, שעלת, פוליו, דלקת קרום המוח; חיסון פרבנר נגד חיידקים פניאומוקוקליים הגורמים לדלקות אוזניים, דלקת ריאות ודלקת קרום המוח וחיסון נגד וירוס הרוטה, הגורם לשלשולים בעונת החורף. בגיל ארבעה חודשים חוזרים על חיסונים אלה שוב. את המנה השלישית של החיסון המחומש מקבלים התינוקות בגיל חצי שנה והיא כוללת גם חיסון נגד צהבת B. בגיל שנה יקבל תינוקכם מנות דחף של חיסון מחומש, חיסון פרבנר ובנוסף לאלה גם חיסון נגד חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח; בגיל 18 חודש חיסון נגד צהבת A ובגיל 27-30 חודש תינתן המנה השנייה". "פרט לכך", ממשיכה גנץ, "מומלץ לחסן תינוקות נגד שפעת מגיל שישה חודשים. חיסונים נוספים יינתנו במסגרת בית הספר".

תזונה נכונה

על-פי גנץ, "חלב אם הוא ללא ספק התזונה המומלצת ביותר לתינוק עד גיל שישה חודשים, אבל גם מי שאינה יכולה להניק או בוחרת שלא להניק אינה אמא פחות טובה", היא מסבירה. "יש תחליפי חלב מעולים בשוק להם מומלץ להוסיף 2 טיפות ויטמיןD בכל יום מהלידה ועד גיל שנה.

בגיל ארבעה חודשים יש להתחיל עם תוספת ברזל, 7.5 מ"ג ליום. בגיל הזה ניתן כבר להתחיל לתת לתינוק לטעום ממזונות בעלי מרקם נוזלי, כשתי כפיות ליום, כגון רוטב של סלט, תבשיל כלשהו או מרק ביתי, אך לא דבש.

"בגילאים 4-7 חודשים רצוי לחשוף את תינוקכם לדגנים. מחקרים הראו שהחשיפה מקטינה את הסיכון לחלות בצליאק (רגישות לגלוטן). לתינוק הניזון מתחליפי חלב אפשר להוסיף חצי כפית של דייסת דגנים לאחת ממנות החלב היומיות. לתינוק יונק אפשר להוסיף מגיל שישה חודשים כמה אטריות או גריסים לתוך המרק, המספיקים לצורך חשיפתו לדגנים.

"בגיל שישה חודשים מתחיל עידן המזונות המשלימים", מסבירה גנץ, "לרוב מתחילים עם מרק ירקות ובהדרגה מוסיפים עוף, בקר או הודו. במשך הזמן ניתן לגוון את המרק עם תוספת של קטניות, כגון אפונה ועדשים, וכן תוספת אורז. כשבוע לאחר מכן ניתן להתחיל ולהאכילו בפירות. בתחילה כל פרי בנפרד, משום שיש יותר אלרגיות לפירות מאשר לירקות. אם תוך יומיים לא נצפית אלרגיה אפשר להתקדם לפרי נוסף. בגיל זה גם מעלים את כמות הברזל ל-15 מ"ג ליום. מומלץ לתת את הברזל בסמוך לאכילת הפירות, כיוון שהברזל נספג טוב יותר בדם עם ויטמין C. עם הזמן ניתן להתנסות במרקמים שונים. בהתחלה להגיש את האוכל כרסק, בהדרגה לעבור לאוכל מגורר, עד מעבר למוצק. חשוב לזכור שכל כפית זו הצלחה", היא מבטיחה.

"בגיל תשעה חודשים אפשר להוסיף לתזונת התינוק מוצרי חלב כגבינות ויוגורטים. רצוי להתחיל עם המוצרים הלבנים כדי שהתינוק יכיר את טעם הגבינה הלבנה לפני שמתחילים עם המעדנים, שהם טעימים, אך גם מאוד מתוקים ולא בהכרח בריאים.

"בגיל עשרה חודשים אפשר להוסיף ביצים, מוגשות כחביתה או מקושקשות. לא מומלץ לתת ביצה רכה. החל מגיל זה כדאי שהתינוק יצטרף למשפחה בזמני הארוחות, שכן הארוחה המשותפת היא חוויה חברתית ומשפחתית ואין סיבה שהתינוק לא ייקח בה חלק".

גנץ מבקשת להרגיע את ההורים ומציינת כי "לכל תינוק יש את הקצב שלו. יש תינוקות בני שישה חודשים המתמודדים היטב עם אוכל שאינו מרוסק לגמרי, ולעומתם פעוטות בני שנה החייבים שהאוכל המוגש להם יהיה מרוסק עד דק. שיניים הן לא תמיד קנה מידה למוכנות למוצקים, ולכן צריך להיות סבלניים. חשוב לזכור כי על התינוק לאכול בהשגחת מבוגר כדי למנוע חנק".

לדברי גנץ, "ברזל אינו נספג ב-100% בתזונת התינוק, גם בהנקה וגם כשהוא ניתן כתוספת, ומאחר שמדובר ביסוד האחראי להתפתחות המוח, לגדילה, להתפתחות המוטורית ועוד, תיערך לתינוק בדיקת דם לגילוי אנמיה ומעקב אחרי ספירת דם מגיל תשעה חודשים ועד גיל שנה, ומעקב אחר הממצאים במטרה לחשב את תוספת הברזל הדרושה".

גדילה והתפתחות

"בטיפת חלב בודקים את הגדילה על פי המשקל, הגובה והיקף הראש", מסבירה גנץ, "שלושת הפרמטרים הללו מעידים על התפתחות התינוק בשנה הראשונה לחייו. יש תקופות שבהן נצפית ירידה בקצב הגדילה, לדוגמה בגיל תשעה חודשים, אך בדרך כלל הירידה היא זמנית ואינה דורשת התערבות.

"בנוסף, בטיפת חלב יעקבו אחרי התפתחות התינוק על פי מדרג ההתפתחות המתאים לגילו. טווחי הזמן להשלמת ההתפתחות הם רחבים. לדוגמה, תינוק בן שישה חודשים שאינו מתהפך לשני הצדדים, ישלים את הפער עד גיל תשעה חודשים, ועדיין התפתחותו תחשב תקינה לחלוטין. לכל תינוק יש קצב משלו, ומה שחשוב הוא לוודא התקדמות בהתפתחות, גם אם הוא איטי יותר מאחרים. אם קיים עיכוב מסוים בהתפתחות, אחיות טיפת חלב ידריכו את ההורים כיצד לקדם את התינוק לסגירת הפער, ובמידת הצורך יפנו אותם להתייעצות עם גורמים מקצועיים נוספים, כגון פיזיותרפיסטית ילדים".

בטיחות

"בכל ביקור בטיפת חלב, אחות טיפת חלב תזכיר לכם את כללי הבטיחות: כיצד למנוע מוות בעריסה, כיצד להימנע מנפילות ומסכנת חנק, כיצד קושרים את התינוק לכיסא הבטיחות במכונית וכיצד קושרים את התינוק בעגלתו".

בואו לדבר על זה עם רנה גנץ בפורום טיפת חלב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום