גלולות וקרישיות יתר: שילוב קטלני

(0)
לדרג

לפי ה-FDA גלולות המכילות דרוספירנון מעלות פי 2 את הסיכון להתפתחות קריש דם, בהשוואה לגלולות אחרות. כל מה שצריך לדעת כדי להימנע מסיכון מיותר

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

הקשר בין קרישיות יתר של הדם לבין נטילת גלולות למניעת הריון ידוע כבר שנים רבות. מדי פעם מתעורר מחדש הדיון על השפעת הגלולות על מערכת קרישת הדם, בעקבות מחקרים חדשים או מקרים מצערים של נשים צעירות שחלו או נפטרו בעקבות אירוע בריאותי הנובע מהקשר בין השניים.

בסוף השבוע האחרון פרסם ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקני) כי ממסקנות ועדה שבדקה גלולות למניעת הריון, המכילות את ההורמון דרוספירינון, עולה כי אמנם הסיכון בגלולות אלה לקרישתיות יתר גבוה בפי שניים מגלולות אחרות. אולם התועלת בנטילתן גדולה מהנזק האפשרי בנטילתן.

ד"ר אריה לידור, רופא במחלקת נשים ויולדות במרכז הרפואי "שיבא" תל השומר, מבקש להדגיש כי למרות האמור רמת הסיכון לקרישתיות יתר בנוטלות גלולות אלו עדיין נחשבת לרמת סיכון נמוכה.

לדבר ד"ר לידור "ההנחיה פורסמה לאחר בחינה של שש עבודות, שהציגו מחקרים שנערכו בקרב יותר מ-800 אלף נבדקות בנות 10-55 בין השנים 2001 ל-2007.

העבודה האחרונה פורסמה ב"בריטיש מדיקל ג'ורנל", והיא מתייחסת למחקר שנערך בדנמרק בקרב 4,000 נשים. המחקר הראה שההורמון דרוספירנון, שמצוי בגלולות "יסמין" ו"יאז", מעלה את הסיכון לפקקת ורידים כמעט פי שניים: 10 נשים ל-10,000 לעומת 6 נשים ל-10,000 בגלולות מסוג אחר. הסיכון גדול עוד יותר כשמדובר בנשים מעשנות, בעלות משקל עודף או הסובלות ממחלות קרישה, שנמצאות גם כך בסיכון לנטילת גלולות".

גלולות וקרישיות יתר
גלולות וקרישיות יתר

רולטה רוסית

מדי שנה ישנם בארץ עשרות מקרים של היווצרות קרישי דם, הגורמים לתחלואה ולעתים אף לתמותה של נשים צעירות, שהיו בריאות לחלוטין ובריאותן נפגעה רק משום שנטלו גלולות למניעת הריון , מבלי לדעת שיש להן נטייה לקרישיות", אומר ד"ר דרור לוין, המטולוג ילדים, רופא בכיר בבית החולים לילדים "דנה ומנהל המרפאה להמטואונקולוגיה ילדים במרכז הרפואי "סוראסקי" בתל-אביב. חשוב מאוד שנשים יידעו כי נטילת גלולות עלולה לסכן את חייהן במידה שהן בעלות נטייה לקרישיות יתר, ולכן חשוב לשלול את קיומה של הנטייה עוד בטרם נטילת הגלולות.

"נערות שמתחילות ליטול גלולות למניעת הריון, וגם נשים שכבר נוטלות גלולות, צריכות לוודא שהגלולות אינן מעוררות את נטייתן, במידה שהיא קיימת, לפתח קרישי דם. מי שנוטלת גלולות ולא עושה כן משולה בעיניי למי שמהמרת על חייה ומשחקת ברולטה רוסית אם קיימת נטייה לקרישיות יתר, הרי שנטילת גלולות טומנת בחובה נטילת סיכונים לפתח קריש דם".

המערכת האחראית לקרישת הדם בגופנו היא מערכת מתוחכמת ומורכבת, בעלת תפקיד חיוני וחשיבות רבה בשמירה על בריאותנו. מערכת קרישת הדם לא פועלת דרך קבע, אלא היא מערכת בהמתנה, שבמצב תקין מופעלת רק בעת הצורך", מסביר ד"ר לוין, מרכז תחום הקרישה בבית החולים "דנה" באיכילוב. "כאשר נוצר קרע בכלי דם כלשהו, עקב חבלה וכדומה, המערכת המופלאה הזו מופעלת, ותוך שניות יוצרת קריש דם איתן וחזק שיעצור את הדימום, ימנע איבוד דם חיוני ואף יהיה בגודל המתאים כדי שלא יחסום את זרימת הדם ויישאר במקום הדרוש ולא ייסחף למרות הלחצים האדירים הפועלים עליו מכיוונים שונים".

מורכבותה של המערכת והתמרונים הנדרשים ממנה משאירים מקום רב לטעויות. במידה שמשהו לא עובד כראוי, כל מערכת הקרישה עלולה לצאת מאיזון, דבר שיוביל לאחד משני מצבים קרישיות לא מספקת שתוביל לדימומים, או קרישיות יתר, שהיא למעשה נטייה מוגברת ליצור קרישי דם שלא לצורך. קרישי הדם הלא רצויים הנוצרים בוורידים או בעורקים עלולים לגרום לנכות, לתחלואה קלה או קשה ואף למוות.

שילוב של גורמים חיצוניים ופנימיים

לתופעה של קרישיות יתר של הדם יש גורמים רבים ומגוונים, אומר דר לוין. "חלקם תורשתיים, פנימיים, הקשורים למערכת הדם של האדם, וחלקם חיצוניים גורמים הקשורים לאורח החיים ומשפיעים על תפקודה של מערכת הדם. הגורמים החיצוניים יכולים להיות בצקת, זיהום, חוסר תנועה (כגון בעת טיסה או מחלה) וכן נטילת תרופות, ביניהן גלולות למניעת הריון".

לוין מדגיש כי לא כל אישה תושפע באופן האמור מנטילת גלולות למניעת הריון. על פי רוב, הגורמים הפנימיים והחיצוניים קשורים", הוא אומר. "כלומר, רק אישה עם נטייה לפתח קרישי דם לא רצויים תעמיד את בריאותה בסכנה בעת נטילת גלולות למניעת הריון.

מאחר שנטייה לקרישיות יתר היא נטייה גנטית המועברת בתורשה, הרי שנערות ונשים המודעות לסיפור משפחתי של אירוע מוחי או לבבי, או כל אירוע של קריש דם, לרבות פקקת, טרומבוזות וכדומה, חייבות לדווח על כך לרופא המטפל ולהיבדק טרם נטילת הגלולות וגם לאורך השימוש בהן.

גם נשים שלא מודעות לנטייה זו אצלן או בקרב בני משפחתן, צריכות לוודא שאינן בקבוצת סיכון ושנטילת הגלולות לא תגרום להעלאת סיכוייהן לחלות. חשוב מאוד לבדוק את הדברים ולהיות עם אצבע על הדופק כדי למנוע תחלואה ואפילו תמותה בקרב נשים צעירות ובריאות.

לא כל אישה שמתעורר חשד אפשרי לפגיעה בבריאותה עקב נטילת גלולות חייבת מיד להפסיק השימוש בגלולות, ואין זה אומר כי לא תוכל להיעזר בתכשירים הורמונליים למניעת הריון. במידה שיש חשד כלשהו להשפעת הגלולות על תפקוד מערכת הדם של המטופלת, חשוב מאוד לפנות להמטולוג שיבחן את מצבה הרפואי של המטופלת, את ההיסטוריה הרפואית שלה ושל בני משפחתה, וכן יערוך בדיקות נחוצות ויקבע האם מומלץ לה להשתמש בגלולות למניעת הריון, ואם כן באילו גלולות. ישנן גלולות שמתאימות יותר לנשים עם נטייה לקרישיות יתר וכאלה שפחות. הרופא המומחה יתאים את התכשירים ההורמונליים למטופלת ויערוך מעקב אחר מצבה".

בואו לדבר על ד"ר לוין בפורום המטואונקולוגיה - מחלות דם וסרטן בילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום